Motorsåg och handhållet

Hur man INTE fäller ett träd!

91 inlägg 37287 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur man INTE fäller ett träd!

Hema  
#357463
JensSkoog skrev:
Elwood02 skrev:https://www.facebook.com/122275871138101/videos/1218127514886259/

Världen är full av idiotar :lol: :lol:

Det man inte har i huvudet får man ha i benen, men denne tog visst steget längre och kapade veden med huvudet. :)

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hur man INTE fäller ett träd!

Homo abies  
#357539 Troligen drar dom med linan i fällriktningen och när brytmånen brister för sidobelastningen går trädet dit det vill inom möjligheten för linan. såna Amatörer, trädet har ju minst 5 meters sidlut en sådan fällning kan inte lyckas med den riggningen! Jim hade bra lösning lina infäst högt upp och exakt i brytmånens förlängning hade varit en lösning, nu var det ju bara en som fick lite adrenalinpåslag och kanske kalsongtvätt... D e inte så dyrt med lite kunskap!

Användarvisningsbild

Re: Hur man INTE fäller ett träd!

Fredrik Reuter  
#442688 Hej,
Här kommer ytterligare en video med tyvärr många hemska klipp...



Användarvisningsbild

Re: Hur man INTE fäller ett träd!

Fredrik Reuter  
#442689 Den här var hemsk i klippet ovan, visar varför man ska retirera! :shock:

https://youtu.be/6jVDpxn1I1E?t=3m10s

Användarvisningsbild

Re: Hur man INTE fäller ett träd!

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442739 Vet inte riktigt om denna film passar i denna tråden, men det finns en del han kunde gjort annorlunda...
Tycker att det finns en del säkerhetsrisker han tar med, vad säger ni andra??


Användarvisningsbild

Re: Hur man INTE fäller ett träd!

T Landström  
#442742
Zixten skrev:Vet inte riktigt om denna film passar i denna tråden, men det finns en del han kunde gjort annorlunda...
Tycker att det finns en del säkerhetsrisker han tar med, vad säger ni andra??



Tycker han gör ett lite väl djupet riktskär... Tror mycket av problemet ligger i det...

Användarvisningsbild

Re: Hur man INTE fäller ett träd!

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442743
T Landström skrev:
Zixten skrev:Vet inte riktigt om denna film passar i denna tråden, men det finns en del han kunde gjort annorlunda...
Tycker att det finns en del säkerhetsrisker han tar med, vad säger ni andra??



Tycker han gör ett lite väl djupet riktskär... Tror mycket av problemet ligger i det...


Ungefär vad jag satt och funderade på med... Möjligen att det blir svarare av att träden står så tätt, och att grenarna har fastnat i andra träd...

Användarvisningsbild

Re: Hur man INTE fäller ett träd!

T Landström  
#442746 Rikt skäret går ju in mer än halva trädet...inte mycket hävkraft kvar då... Han får ju all tyngd bakom centrum... Om jag tänker rätt...

Avatar Fallback

Re: Hur man INTE fäller ett träd!

Hema  
#442763 I kombination med domkraften så nära gångjärnet riskerar han att det snarare bryts av. Men riktskäret är väldigt djupt, det håller jag med om.

Hade han inspekterat riktskärskilen, så hade han antagligen sett att trädet vuxit snabbare på utsidan. Grenöverhänget borde också kunna indikera detta.

Bra klipp Zixten.

Avatar Fallback

Re: Hur man INTE fäller ett träd!

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442846
Zixten skrev:Vet inte riktigt om denna film passar i denna tråden, men det finns en del han kunde gjort annorlunda...
Tycker att det finns en del säkerhetsrisker han tar med, vad säger ni andra??


Varför tar han inte de mindre träden som står bakom det stora först?

Användarvisningsbild

Re: Hur man INTE fäller ett träd!

T Landström  
#442869 Nyfiken som man är så va jag tvungen att fråga...synd att man inte är bättre på engelska...för då hade man kunnat fråga mer?

Needed as much hinge as possible considering to proximity to the house and garage...

Avatar Fallback

Re: Hur man INTE fäller ett träd!

alias  
#442883
T Landström skrev:Nyfiken som man är så va jag tvungen att fråga...synd att man inte är bättre på engelska...för då hade man kunnat fråga mer?

Needed as much hinge as possible considering to proximity to the house and garage...


"Hinge" hade jag velat översätta med gångjärn eller brytmån.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Hur man INTE fäller ett träd!

totte  
#442888
alias skrev:"Hinge" hade jag velat översätta med gångjärn eller brytmån.


Rätt, "hinge" betyder gångjärn, och det är den beteckning som i engelskan används för brytmån, som vi ju ofta också kallar gångjärn.

Användarvisningsbild

Re: Hur man INTE fäller ett träd!

Vardon  
#442889 Stegar och motorsåg - två bra ingredienser för att göra bra film till youtube. Undrar om det kom som en överraskning för dem eller om det var ett möjligt utfall i planen.

Användarvisningsbild

Re: Hur man INTE fäller ett träd!

T Landström  
#442902 Jag förstår det han skriver...bara det att jag är usel på att formulera mig på engelska... :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).