SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Traktorer och processorer

Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (video)

56 inlägg 30983 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

560xpg  
#442681 Hej Gnisten och Halvproffs!
Är klart nöjd med flerspak, mekanisk tvåspak var aldrig ett alternativ. Det som lockande mest var korta spakar i stolen men här fick förnuftet råda och då ambitionen var en enkel lösning till överkomligt pris så blev det flerspak. När det gäller vagnen så har jag flytläge och använder detta när det blir lite längre mellan högarna samt när det är ojämnt. På den tid jag har kört hittills samt med den platta fastigheten vi har funkar det bra att ha kranen strax bakom och över grinden kortare sträckor.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

550  
#442684 Längre kran måste väl ha högre prioritet än tvåspakslösning, eller ville du inte ha längre kran än P25? Hade det inte gått att få tag i en kärra utan kranstubbe, så du hade sluppit den extra längden? Jag ser det som ett problem att inte räcka virke bakom kärran. Vi kör med P30 på kärran hemma och den räcker ju en bit bakom, vilket är smidigt ibland.

Jag är nyfiken på varför en större kärra inte var något alternativ. I mitt tycke är 1050 den minsta kärra man ska ha från Mowi. De mindre är tyvärr inte lika fint byggda. Även om 850 borde passa bättre till traktorbredden.

Tycker det är intressant med någon som inte väljer den längsta (och tyngsta) kranen för traktormontage dock :smile:

Avatar Fallback

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

560xpg  
#442701 Jo helt rätt, P30 var länge med i funderingarna men längre kran betyder mer vikt och att den sticker ut både uppåt och längre fram samt även mer instabil. Målet var ett gallringsekipage kort, lätt, smalt och smidigt. Dessa faktorer gjorde att P25 fick bli kranvalet, när det gäller vagnen letade jag länge utan att hitta en kort vagn utan kranfot med ramstyrning. Det fick bli den minsta vagnen för att inte bli för bred dock valde jag 400-hjul för marktrycket. Tanken är att flytta fram grinden över ramstyrningen för att lättare nå bakom hjulen. Jag har även haft en stegmatare på Vimeken som jag antingen ska anpassa till 650-vagnen eller på en gammal 5-tons vagn som står utan användning. Några filmer kommer inom kort på "Kvisthajen" som dock inte har den fart som behövs på 606:an där l/min var alldeles för dåligt trots byte av pump.

Avatar Fallback

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442710 Har du styrning på din gamla vagn med, annars tror jag de blir lite bökigt att ta sig fram?

Min gamla moheda är antingen byggd eller ombyggd så att grinden står där kranpelaren brukar vara så den är rätt kort.
När den är ihopdragen för kubb el 3m massa spårar den så pass att de inte går att knyta ekipaget om du gör en 180 gr sväng med fullt rattutslag.

Att klara sig utan stödben på traktorn är en klar fördel attt man kan klara sig med en kortare/svagare kran utan att behöva vikta för mycket.
Har själv ca 300kg fram och 160/per bakhjul och klara mej med min Arbro rakt ut i kranen om de inte lutar för mycket.

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

JohannesG  
#442716 @gnisten83 Hur lång och hur mycket lyfter (4m och fullt utlägg) din kran för de som inte vet? Vikt tror jag även vissa tycker är intressant.

Avatar Fallback

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442725 FMV 390 är en grov men kort kran då jag inte har dubbelteleskåp, 6,6 lång där den ska lyfta 520kg och på 4m 870kg och väger dryga 900kg exkl grip.
Systemtrycket var 175 bar men uppställt till 190 så den lyfter mer då.
Gripen, en Hultdin SG260 väger 180 och rotatorn GR46(Baltrotor) 23kg

Köpte den osedd, bara sett broschyren och fick en chock på hur grov den var mot min gamla FMV 360

Avatar Fallback

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

560xpg  
#442728 Nej, det är ingen styrning på min gamla 5-tons vagn. Bygger jag om den till "Kvisthajen" så blir det nog en cylinder till styrning för att underlätta och göra det möjligt att backa in i bestånden. Tanken är även att flytta fram boggin så den blir så kort som möjligt för att kunna plocka bakom vagnen.
När det gäller stabiliteten har jag varken någon extra vikt fram eller vätska i hjulen, det går även att bredda lite då hjulen sitter på smala sidan.

Avatar Fallback

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442732 De är säkert modifieringar som gör den betydligt smidigare, iaf när jag sett yt filmer på hypros hjulburna och skogsolles vagn med kran o stegmatare.
Kvisthaj? Vad är de förnån?

Stabiliteten blir alltid en kompromiss med hur stabil man vill ha mot hur lätt o smal den ska va

Avatar Fallback

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

560xpg  
#442736 Det är en stegmatare byggd av Dragets Maskin i Lönsboda, jag kommer att lägga upp några filmer från när den testkördes (har inte några riktigt bilder). Filmerna visar när vi klipper i 22cm grov björk och 25cm grov gran samt en kort film där kvistning av ett par bitar sker. 606:an gav bara ca 18l/min med originalpump när vi beräknade farten på utskjutet. Efter ett byte av pump presterade den klart bättre men inte tillräckligt samt att motorn dog på 606:an vid tyngre belastning.

Avatar Fallback

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442753 Har du funderat på att stabilisera framaxel med kolv på Deutzen, och grattis till ett fint ekipage

Avatar Fallback

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

560xpg  
#442764 Tack!
Nej, inte när jag bestämt mig för kombinationen av kran och traktor.

Avatar Fallback

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

560xpg  
#442787 Jag har en obesvarad fråga från Seb, du undrade om jag hittat någon nackdel.
Ja en sak är handbromsen som inte är elektrisk den får man hämta i "källaren" vilket känns lite klumpigt ibland.
Vill samtidigt passa på att slänga ut en fråga, är det någon som har erfarenhet av "tiltbar grip" och i så fall vad tycker ni?
På en del av energiklipparna kan man ta bort kniven och få en "tiltbar grip" är det någon av dessa som sticker ut och är klart bättre?

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

Seb macahan  
#442799 Jag tror inte du ska sakna den elektriska handbromsen, vad jag hört är den så långsam att man inte använder den. Jag beställde min nya utan den. Innan jag bestämde mig för Mf provade jag en 5130ttv, men den du har passar nog bättre i skogen. Den känns mer oöm.

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

JohannesG  
#442803 Du har väl inte kompressor på din? men det går kanske ordna. Borde gå att sätta en fjäder som drar åt handbromsen och sedan en tryckluftskolv som motverkar fjädern och släpper handbromsen, då blir det ungefär som på lastbilar (och MB trac). Hydrauliskt med samma princip bör också funka, men lite känsligare för läckage om det sitter i hytten.

Avatar Fallback

Re: Skogsanpassad Deutz 5090G, traktormonterad Mowi 25 (vide

560xpg  
#442809 Tack för tipsen!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).