Uppvärmning

Sota skorstenen själv?

19 inlägg 19797 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sota skorstenen själv?

Kristian84  
#442640 Vi har jordvärme men eldar i kamin och vedspis för att hjälpa till vid kalla dagar, och mys eldning övriga dagar.
Sotarn är hit en gång per år och sotar, jag tänkte nu införskaffa en viska så att ja kan dra i skorstenen själv några gånger per år. Sotarna får komma på sitt årliga besök som vanligt.
Nu till frågan,
Kan jag göra något fel när ja sotar? ( har aldrig sotat förr)
Kan ja öka risken för tex soteld?



   TS
Avatar Fallback

Re: Sota skorstenen själv?

Mojjemannen  
#442641 Ingen större risk att göra fel så länge du förstår vilken väg röken tar och rensar ut det som faller ner.

Ja du kan öka risken, men inte mer än vad sotaren hade gjort.

Var extra försiktig om du har slang i skorsten

Avatar Fallback

Re: Sota skorstenen själv?

Kristian84  
#442644 De är en gammal murad skorsten utan rör. Två rökkanaler och en ventilations kanal från köket.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sota skorstenen själv?

lidköping  
#442645 Välj en kupad skorstensviska, en hård skorstensviska tycker jag inte fungerar bra.
Kupad skorstensviska finns hos Clas Ohlsson.

Avatar Fallback

Re: Sota skorstenen själv?

Hema  
#442648 Jag har för mig när jag frågade min sotare, vad för grejer man skulle skaffa, så var hans åsikt att man skulle ha en relativ mjuk viska och ingen billig hård (kan det måhända slita onödigt mycket på murbruket?)viska. Men efter han hade viskat klart, så tyckte han inte att det fanns något behov för mig att viska själv, då det såg så bra ut enligt honom. Har också en murad skorsten, tyvärr bara 2 kanaler för vedspis resp kassett. Men hör med din sotare vetja.

Jag kan tänka mig att man bör vara lite försiktig när man sänker ned vikten så man inte skadar spjället bl.a.

Avatar Fallback

Re: Sota skorstenen själv?

jannee  
#442649 Om du bara stödeldar vid kallare väder kan och har du rätt att förlänga perioderna mellan sotningarna. Du kan få upp till 3 år mellan sotningarna. Eldar du dessutom med bra (riktigt torr) ved så varför inte förlänga intervallerna.
För övrigt kan du få information om hur man sotar på You Tube, dock är prylarna inte gratis så varför inte bara förlänga intervallerna :?: .

Avatar Fallback

Re: Sota skorstenen själv?

Kristian84  
#442675 Vi kommer fortsätta få de sotat varje år, tänkte mest om de gör någon verkan och om ja kan minska risken för soteld eller nått annat om ja sotar själv utöver den planerade sotningen

   TS
Avatar Fallback

Re: Sota skorstenen själv?

lidköping  
#442683 Elda torr ved, då är risken minimal att det blir soteld

Avatar Fallback

Re: Sota skorstenen själv?

Hema  
#442690 Och inte för lågt ställt luftspjäll.

Avatar Fallback

Re: Sota skorstenen själv?

Kristian84  
#442695 Eldar alltid med spjällen fullt öppna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sota skorstenen själv?

Göt  
#442697 Det finns väl kurser gå i självsotning

Avatar Fallback

Re: Sota skorstenen själv?

jannee  
#442724 Extrasotning är helt bortkastad tid. :grin:
I min ungdom kom sotaren vartannat eller vart tredje år. bara vedeldning i hela kåken, köksspis, kakelugnar, plus 3 kaminer.
Veden vi nyttjade var rena skitveden = den ved som inte gick att sälja, dock var den hjälpligt torr.
Hela murverket förutom den del som var ÖVER taknocken bestod av gråsten och röjord.
Soteld hade vi också någon gång men det var bara till att hälla salt i sotluckor som fanns i "murverket" :grin:
Nu för tiden är folk så nojiga över det mesta :grin:

Användarvisningsbild

Re: Sota skorstenen själv?

Göt  
#442751 Släcker salt skorstenseld ? Det kan vara nyttigt att veta då det tar minst en halvtimme innan brandkåren kommer

Avatar Fallback

Re: Sota skorstenen själv?

Simon.M  
#442824
jannee skrev:Om du bara stödeldar vid kallare väder kan och har du rätt att förlänga perioderna mellan sotningarna. Du kan få upp till 3 år mellan sotningarna. Eldar du dessutom med bra (riktigt torr) ved så varför inte förlänga intervallerna.
För övrigt kan du få information om hur man sotar på You Tube, dock är prylarna inte gratis så varför inte bara förlänga intervallerna :?: .
jag har vart 8 år på min kakelugn som jag eldar sällan i och varje år på dom andra 2 kaminerna

Avatar Fallback

Re: Sota skorstenen själv?

Tjingen  
#442831 Gå en kurs i självsotning. Brukar vara 4h en kväll. Sedan räcker det att sotarn kommer på brandskyddskontroll vart 5 år när du tagit ansvar för sotningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).