Skördare

beståndsgående skördare på väg att dö ut?

303 inlägg 142664 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Banuso  
#442566
GremoNiclas skrev:
Banuso skrev:Vet inte om nån tagit upp problemet här men, de som kör beståndsgående borde alltid tänka ett steg till ( nästa gallring)!

Senast igår planerade jag en tallgallring för vår ecolog 560 med 11m kran.

Beståndet var gallrat 1 gång tidigare å vägastånd ca 30-34 m med 1 stråk emellan, blir nu ett vägastånd på ca 16m å vägbredd 4-4,2 m (skotaren är en rottne f13s).

Gillar de inte alls å stöter på detta väldigt ofta, å blir aldrig bra!

40-42m mellan huvudvägarna å 2 stråk emellan borde va en given standard alla borde följa, då alla mellanskördare når 10-11,3m.

Planering längre än näsan räcker krävs!


Ptja... Gallra med en bg i 2:a gallringen också!

När jag kommer till en gallring som är stickvägskörd tidigare är det inte heller lysande med en bg. Det kunde dom väl tänkt på tidigare. :roll: :wink: Ofta lite smalt mellan vägarna för att det ska bli nå riktigt bra. Å göra instick från stickvägarna är inte heller så effektivt, men det beror lite på terräng också.

Förstår de samma dilemma:-(
En förbaskat dålig soppa som med lite intresse å planering av uppdragsgivare borde kunna hållas på ett minimum?

Men man ska väl inte gnälla så mycke, bara bita ihop å göra de bästa möjliga??

Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594347 Skakar liv i denna gamla tråden.
Ja det verkar som att beståndsgående skördare inte dog ut. =)) Har idag själv 2st Rottne h8 istället för en, som jag hade när tråden skapades. Går flera bgs maskiner i mitt närområde. Hur ser det ut i andra delar av landet.

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Fredrik Reuter  
#594351 Härlig trådbump av en häftig tråd!

👍

Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Axl  
#594360 Hur tror ni marknadsandelen bland de beståndsgående skördarna ser ut?

Vad kör ni med för skotningsupplägg ni som kör beståndsgående? Min erfarenhet är att det är utmaning att få det att gå i takt

Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594362 Trivdes bra med att skota efter en beståndsgående. Det fina var att man hann med mycket annat.

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Fredrik Reuter  
#594364 När jag körde H8 så gick en F10 efter som hade ungefär lika mycket att göra som jag, båda enkelskift. Det var ju några år sedan så det är väl preskriberat men gallringsdata från 2013 nedan, bra eller dåligt låter jag vara osagt:


Användarvisningsbild

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

halvproffs  
#594388
Fredrik Reuter skrev:När jag körde H8 så gick en F10 efter som hade ungefär lika mycket att göra som jag, båda enkelskift. Det var ju några år sedan så det är väl preskriberat men gallringsdata från 2013 nedan, bra eller dåligt låter jag vara osagt:



Ungefär lika som jag brukar avverka med qvarnan varje vinter. :d
Skämt åsido, när det inte krånglar med en massa skruvande så blir det kubik oavsett storlek på skördare och med bra pilot så blir det ännu mer! :-bd

Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594389 Men uppdragsgivarna har för sig att en beståndsgående kan skickas in i precis vilken eftersatt röjning som helst. Då kan det hända att maskinägaren och alla runt omkring tröttnar till slut.

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

halvproffs  
#594393 0,088 då var det bara 1a och lite 2a gallring?
Senast redigerad av halvproffs ons 06 nov 2019, 09:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Fredrik Reuter  
#594397 Hej,
Ja, detta var ca 80% förstagallring och 20% andragallring. 0% slutavverkning givetvis.

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

halvproffs  
#594399 Ser att du hann före med en minut snabb som du är 🙂

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Fredrik Reuter  
#594429 Hej igen,

Jag pratade med säljaren för Rottne i Värmland för att kolla hur intresset för H8 är just nu.
Enligt Peter Svensson så är det fortsatt bra intresse för H8 och han kan inte se någon nedgång. Marknaden var lite udda mellan modellerna H8b och H8d eftersom de sålde slut b-modellen innan d-modellen fanns tillgänglig men efter det har det rullat på.

Västra Värmland är som vanligt ett starkt fäste för H8 och nu har även området runt Hällefors fått ett par tre H8:or så marknaden lokalt i Värmland verkar utvecklas.

Starka marknader nationellt är förutom Värmland området runt Höglandet i Jönköping och Kronoberg, Borås och norr om Umeå.

Begagnade H8:or är ofantligt populära och är ofta sålda innan de lämnat den gamla ägaren.

Nackdelen med just H8 är som tidigare skrivits att man måste hitta en förare som vill köra H8, det kan alltså vara så att det finns skogsentreprenörer som vill satsa på beståndsgående men får inte tag i förare som vill köra dem.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594451
Fredrik Reuter skrev:
Västra Värmland är som vanligt ett starkt fäste för H8 och nu har även området runt Hällefors fått ett par tre H8:or så marknaden lokalt i Värmland verkar utvecklas.

Begagnade H8:or är ofantligt populära och är ofta sålda innan de lämnat den gamla ägaren.

Nackdelen med just H8 är som tidigare skrivits att man måste hitta en förare som vill köra H8, det kan alltså vara så att det finns skogsentreprenörer som vill satsa på beståndsgående men får inte tag i förare som vill köra dem.


Hur hänger det ihop att H8'orna är ofantligt populära men att ingen vill köra dem. Står de bara still och väntar på någon entusiast ska dyka upp?

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Fredrik Reuter  
#594455 Begagnade är ofantligt populära, är det äldre maskiner med priser under 1 miljon så är det primärt skogsägare som är heta på köp. Annars troligtvis skogsentreprenörer som har förare som vill köra.

När det kommer till proffskörning så är det säkert så att många skogsentreprenörer sneglar på nyköp av H8 när man ska köpa ny gallringsmaskin. Men trots att man som ägare kanske vill ha en H8 så finns inte förarna utan det blir en stickvägsgående istället.

Så har jag förstått att det är.

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

halvproffs  
#594456 Hur var det att köra en H8 rent ergonomiskt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).