Föryngring

Markberedning i tid å otid!

35 inlägg 15887 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Markberedning i tid å otid!

550  
#442488 Många hyggen som bolagen kör kommer inte att arbetas på innan första röjningen. Planterar man utan markberedning gäller det på många ställen att man går och trampar gräset en eller två gånger åtminstone två somrar efteråt. Kommer det örnbräken är det ännu värre. Det är nog den värsta skadegöraren jag vet för plantor då dem kväver allt under sig. Snytbaggar kan man få gå och plocka också om man planterar i riset.

På stora hyggen och på marker som ingen bryr sig om efter att pengarna för avverkningen har kommit är ingen som går och kollar till och håller undan gräset varje år. :sad: Egentligen handlar det om nivån på skötsel.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Markberedning i tid å otid!

Ldsaren  
#442545 Talar för mig själv o min 50 hektar
skog .inga problem o se till .jobbar heltid .
kanske inte ska ha mer utan man kan se till utan det funkar med grästramp o annat pyssel på gården
Småskalighet kanske är bra vid rätt intresse

Avatar Fallback

Re: Markberedning i tid å otid!

Ldsaren  
#442548 Ska inte marken träda lite efter kanske 80 -90 år av produktion
kanske 3-4 år

Avatar Fallback

Re: Markberedning i tid å otid!

Banuso  
#442556
550 skrev:Många hyggen som bolagen kör kommer inte att arbetas på innan första röjningen. Planterar man utan markberedning gäller det på många ställen att man går och trampar gräset en eller två gånger åtminstone två somrar efteråt. Kommer det örnbräken är det ännu värre. Det är nog den värsta skadegöraren jag vet för plantor då dem kväver allt under sig. Snytbaggar kan man få gå och plocka också om man planterar i riset.

På stora hyggen och på marker som ingen bryr sig om efter att pengarna för avverkningen har kommit är ingen som går och kollar till och håller undan gräset varje år. :sad: Egentligen handlar det om nivån på skötsel.


Så för att dom inte har tid å intresse å se över sitt skogsinnehav så ska de markberedas överallt? Du har säkert rätt, men inte tusan ere väl så man ska sköta skog?

   TS
Avatar Fallback

Re: Markberedning i tid å otid!

Banuso  
#442558
Ldsaren skrev:Ska inte marken träda lite efter kanske 80 -90 år av produktion
kanske 3-4 år

Men de väl då allt man inte vill ska konkurrera sätter igång å växa, å en markberedning e ett nödvändigt ont?
Nä ner me planterna så fort de bara går e min melodi iaf, har inte haft nåra problem me snytbagge på stora plantor under fröträd heller som tur är!

   TS
Avatar Fallback

Re: Markberedning i tid å otid!

jannee  
#442561 Optimalt måste vara att göre en ordentlig markberedning så fort du fått bort riset, därefter plantera med fullstora barrotsplantor. Personligen vill jag rekommendera höstplantering, men det är jag det :grin:
Gör du dig detta jobb + att plantorna är behandlade kan du glömma din plantering i flera år. :mrgreen:
Eventuellt hallonris eller bräken har inte en chans :grin:

Avatar Fallback

Re: Markberedning i tid å otid!

Banuso  
#442576
jannee skrev:Optimalt måste vara att göre en ordentlig markberedning så fort du fått bort riset, därefter plantera med fullstora barrotsplantor. Personligen vill jag rekommendera höstplantering, men det är jag det :grin:
Gör du dig detta jobb + att plantorna är behandlade kan du glömma din plantering i flera år. :mrgreen:
Eventuellt hallonris eller bräken har inte en chans :grin:

Hängslen å svångrem :-)
Hade de inte funkat utan markberedning? en plantering ska man väl följa å se växa inte glömma?:-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markberedning i tid å otid!

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442580 Jobbat med plantering varje barmarkssäsong i över 15 år... För plantörerna underlättar det otroligt mycket med markberedningen, man får ut ett jämnare förband, lättare att få ned planten, bättre planteringspunkter och givetvis betydligt effektivare!

Vi får mer hjälpplanteringar på hyggen som är omarkberedda men vi använder iofs väldigt lite behandlad plant,

När man sedan går och röjjer 10 - 15 år senare ser man sällan markberedningsspåren (givetvis vet man ju var dom är) men men beror nog mycket på vilken sorts mark man rör sig på!

Håller givetvis med om att det blir finare om man skippar markberedningen!

Avatar Fallback

Re: Markberedning i tid å otid!

Ldsaren  
#442585 Har markberett och satt stora plantor av gran .men har trampat gräs 2-3 år ändå
då gräset växt över midjan .gräset trivs också bra i markberedningen
Satte också tall men den växte mycket fortare .en del tall dog när det var mycke ormbunke
Har också höglagt med grävare men risk för torka som det var i våras här dog en del .för torrt på högarna blev det
Alla sätt är bra utan dom dåliga :grin:

Avatar Fallback

Re: Markberedning i tid å otid!

Banuso  
#442602
SkogsGotte skrev:Jobbat med plantering varje barmarkssäsong i över 15 år... För plantörerna underlättar det otroligt mycket med markberedningen, man får ut ett jämnare förband, lättare att få ned planten, bättre planteringspunkter och givetvis betydligt effektivare!

Vi får mer hjälpplanteringar på hyggen som är omarkberedda men vi använder iofs väldigt lite behandlad plant,

När man sedan går och röjjer 10 - 15 år senare ser man sällan markberedningsspåren (givetvis vet man ju var dom är) men men beror nog mycket på vilken sorts mark man rör sig på!

Håller givetvis med om att det blir finare om man skippar markberedningen!

Har själv mest mellan åren 82-94 satt hundratusentals plant mest i markberett, men även omarkberett å barrot. Snabbarare ja visst, men går man själv på en avgränsad del av hygget blir ju plantavståndet de du själv bestämmer oavhängt markberedarens ibland obefintliga spår i svårkörda partier.

Har ju paralellt skött skogen hemma å sett att mina föryngringar utan hyggesvila å med stora plantor oftast sett bättre ut trots utebliven markberedning!

Hade väl på känn att de inte gick å överryga nån inom storskogsbruket å testa å skippa markberedningen iaf upp till bonitet t-26, g-26.

Tror iaf att om vi enkelt ska göra naturen å miljöfreaken en eftergift om vi nu kommer till de stadiet, så äre å inte markbereda på magra marker där skogen lätt kommer ändå!

   TS
Avatar Fallback

Re: Markberedning i tid å otid!

550  
#442682
Banuso skrev:
550 skrev:Många hyggen som bolagen kör kommer inte att arbetas på innan första röjningen. Planterar man utan markberedning gäller det på många ställen att man går och trampar gräset en eller två gånger åtminstone två somrar efteråt. Kommer det örnbräken är det ännu värre. Det är nog den värsta skadegöraren jag vet för plantor då dem kväver allt under sig. Snytbaggar kan man få gå och plocka också om man planterar i riset.

På stora hyggen och på marker som ingen bryr sig om efter att pengarna för avverkningen har kommit är ingen som går och kollar till och håller undan gräset varje år. :sad: Egentligen handlar det om nivån på skötsel.


Så för att dom inte har tid å intresse å se över sitt skogsinnehav så ska de markberedas överallt? Du har säkert rätt, men inte tusan ere väl så man ska sköta skog?


Alla stackars marker borde ha någon som bryr sig om dem.

Jag tycker nog att grönrisplantering efter en manuellavverkning är att föredra. Gillar varken att ta grot eller markberedning egentligen. Dessutom är markberedning inte gratis direkt. För en självverksam är det nästan gratis att trampa gräs däremot.

Vid rätt tillfällen tycker jag det är bortkastade pengar att plantera överhuvudtaget. Det bästa är självföryngring, men det är ganska mycket svårare att få upp någorlunda jämn skog. Det fungerar bättre på stormhyggen där det redan är öppen jord.

Avatar Fallback

Re: Markberedning i tid å otid!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442692
Banuso skrev:Så för att dom inte har tid å intresse å se över sitt skogsinnehav så ska de markberedas överallt? Du har säkert rätt, men inte tusan ere väl så man ska sköta skog?


Låt var och en sköta sin skog hur de passar dom. Alla kan eller skall inte göra på samma sätt.

Avatar Fallback

Re: Markberedning i tid å otid!

saekb  
#442714 Vissa marker är olämpliga att markbereda. Den informationen får man väl inte så ofta från virkesuppköpare eller entreprenörer? Det finns att läsa om man är speciellt intresserad. Entreprenörerna vill ha så mycket jobb som möjligt och markbereder mer än gärna. I mina trakter gäller oftast : avverka, ta vara på grot och markbered. Det vore bra om skogsägare fick information om att marken eller vissa delar av hygget är olämplig att markbereda.

Avatar Fallback

Re: Markberedning i tid å otid!

jannee  
#442720 Hus ska marken vara beskaffad för att den ska vara olämplig att markbereda :?:
Tror nog att alla mark är olämplig att över huvud taget nyttja om vissa trädkramare får avgöra.
Idag finns flera olika typer av markberedning, har sett moderna fläckberedare som exempelvis (storlek väljer man själv) skrapar av en bit torv för att sedan VÄNDA på torvan och senare platta till den.
Året efter att denna maskin varit i bruk kan du inte se vart den gått fram, däremot har du fått en optimal planteringspunkt, om nu markens beskaffenhet passar just denna maskin.

Avatar Fallback

Re: Markberedning i tid å otid!

saekb  
#442737 Jättebra att utvecklingen av markberedare går framåt. Erfarenheten jag har är att man på steniga blockiga moränmarker bara drar upp och vänder på block. Planteringspunkterna efter behandlingen blir inte fler eller bättre. T.o.m svårt att ta sig fram. Visserligen pensionär men ännu ganska smidig. Problemet är min BM 430. Sedan tänker jag på blöta moränmarker som lätt självföryngras med björk.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).