Föryngring

Markberedning i tid å otid!

35 inlägg 15877 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Markberedning i tid å otid!

Banuso  
#442400 Hejsan, har under mina 35 år i storskogsbruket mer å mer retat upp mej på markberedningar som alltid utförs!

Har under senare år fått tidskrifter från Stora enso, holmen mm där de alltid proklameras att de måste markberedas överallt och att detta är extremt viktigt!

Håller med om att markberedning på bördiga marker med extrem risk för gräsväxt, ormbunkar mm å frost kan va behövligt.

På vår skog har jag aldrig markberett utan planterat våren efter sluthuggning å de har iaf blivit nära 100% överlevnad å de växer så de knakar!

Mina argument mot markberedning är:

Jämna fina hyggen vid sluthuggning är fruktansvärt slagiga
Då vindfällen/ fröträd ska hämtas å då de är sten som dragits upp lär de förbli så.

Att man gör körskador vid slutavverkningen när pengarna ska ur skogen är en sak (givetvis undviker man de så mycket som möjligt), Men sen bökar man ut me en 35 tons markberedare fast
man många gånger fått upp lika fin skog ändå. Såg en film från greenpeace på tv häromåret då spår visades från ovan, de va ju inga körskador de va planerade markberedningsspår så antar att de retar en del folk?

Går å röjer åt skogsbolag å svär även då åt sten som dragits upp å klingan hittar, många hyggen har även extrem lövväxt i raderna som fördyrar röjningen, är väldigt lättröjt på egna omarkberedda föryngringarna!

Känns lite som att de markbereds på många ställen bara för att de ska va så, hängslen å livrem.

Med vänlig hälsning,/Hasse



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Markberedning i tid å otid!

Ldsaren  
#442406 Är som du säger
Jag har markberet förr.jävla diken
Nu har jag planterat utan beredning Med dom större plantorna som finns .efter 40.-50 cm
Jag har mycket gräsväxt här man får tramp gräs par år
Fick ändå trampa gräs när det var markberett
Kan inte träden välta lättare när de står på kanten i fåran tro?
Har även provat med högläggning
På liten yta .men är också tveksam till det .blir en stor håla brevid

Avatar Fallback

Re: Markberedning i tid å otid!

isteskog  
#442408 Jag har också slutat markbereda. Sätter stora Conniflexplantor i stället och har god överlevnad på hyggena :smile:

Användarvisningsbild

Re: Markberedning i tid å otid!

halvproffs  
#442412 Markberedde ca 2ha i våras och inte är det vackert med alla dessa stenar som rivs upp och det trots ganska mild markberedning. Höglade en ruta med grävmaskin som markberedningsgubben glömde. Ser trevligare ut där för han gjorde inga djupa gropar utan bara tog ytskiktet och vände på det. Drog inte upp några stenar alls. Vid förfrågan om vad det hade kostat om han hade markberett hela området hade det blivit lite dyrare bara men sett mycket bättre ut. Bitvis mängder med örnbräken och rönnuppslag som inte ens älgarna klarar av att äta upp.

Avatar Fallback

Re: Markberedning i tid å otid!

Ldsaren  
#442415 Det som fördel med sly runt granplantor är att det håller gräset stången lite vid mycke gräsväxt som jag har
Granplantor trivs mycket bra ibörjan i slyn innan lövet piskar topparn .

Avatar Fallback

Re: Markberedning i tid å otid!

Banuso  
#442441
1488623773_img_1830.jpg


Här en trakt jag va å planerade igår, vi ställde frötall här 2011-12.

Ingen markberedning, ingen plantering, ser otroligt bra ut!

Fröträden huggs där nästa vecka.
Senast redigerad av Banuso lör 04 mar 2017, 12:48, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Markberedning i tid å otid!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442449 Nu har jag inte gjort stora hygge än, men hitintills är det markberedningsfritt. Gillar inte att springa i markberedd skog. Barrot har jag planterat.

Avatar Fallback

Re: Markberedning i tid å otid!

saekb  
#442459 På min fastighet är det markberett 1996. På dessa ytor kan det pga av alla stenar och block vara svårt att ta sig fram med en mindre jordbrukstraktor och skogsvagn. Man får hela tiden leta efter lämpliga körvägar där det inte ligger sten och block i vägen. Dessutom ser det tråkigt ut. Jag har också prövat att använda en jordbrukskultivator. Den rev också upp en del sten och block men i mindre omfattning. Jag har prövat med Terracut. Den funkade men jag tyckte att den slets upp ganska snabbt. Har också prövat med en vanlig potatishacka. Jag inbillade mig att den var lika effektiv som en Terracut. Nu ska jag sätta omskolade täckrotsplantor utan markberedning. Det funkar på många håll har jag sett t.o.m. vid plantering året efter avverkningen. Riset ska ju ligga över sommaren.

Avatar Fallback

Re: Markberedning i tid å otid!

uffejohan  
#442463 Jag har på mina markberedda hyggen fått enorma uppslag av hallonbuskar, nästan ogenomträngliga snår där granplantorna pinas och kvävs. Vad har ni för erfarenheter av sådant på icke markberedda hyggen? Blir det mindre hallonbuskar där?

Avatar Fallback

Re: Markberedning i tid å otid!

Ldsaren  
#442467 Jah har haft hallonbuskar även där det inte är markberett det är ju o trampa o hålla i med det ett tag .granplantan tar ju tid i början o växa .mot vad tallen gör i början
Och det är mycket bättre o smidigare och trampa än skära av gräset .det växer inte lik fort heller när man trampar ner det

Avatar Fallback

Re: Markberedning i tid å otid!

Ldsaren  
#442468 Jah har haft hallonbuskar även där det inte är markberett det är ju o trampa o hålla i med det ett tag .granplantan tar ju tid i början o växa .mot vad tallen gör i början
Och det är mycket bättre o smidigare och trampa än skära av gräset .det växer inte lik fort heller när man trampar ner det

Avatar Fallback

Re: Markberedning i tid å otid!

jannee  
#442469 Är tydligen motvalls kärring :grin:
Började för 45 år sedan med en markberedning (typ fläck), den kunde jag varit utan.
Fortsatt med markberedning numera med harv och djupa spår, riktigt ned i alven.
Visst spåren syns men efter ca 15 år är de totalt borta.
Planterat med täckrot men även några barrot och utan tvivel växer plantorna betydligt bättre där det är markberett, i alla fall växer de fortare de första 5 åren - min uppfattning.

Avatar Fallback

Re: Markberedning i tid å otid!

Ldsaren  
#442471 Om man inte vill markberda .bättre och låta riset spridas lite överallt av skördaren om det möjligt. (Någon som vet om det funkar för skördarföraren)?
då det motar gräset lite
Förr när allt höggs med motorsåg blev ju riset lite överallt
Man väntade 3 år o sen plantera dels för snytbaggen skull

Avatar Fallback

Re: Markberedning i tid å otid!

Banuso  
#442481
jannee skrev:Är tydligen motvalls kärring :grin:
Började för 45 år sedan med en markberedning (typ fläck), den kunde jag varit utan.
Fortsatt med markberedning numera med harv och djupa spår, riktigt ned i alven.
Visst spåren syns men efter ca 15 år är de totalt borta.
Planterat med täckrot men även några barrot och utan tvivel växer plantorna betydligt bättre där det är markberett, i alla fall växer de fortare de första 5 åren - min uppfattning.

Jo allt är ju inte svart å vitt, då alla storbolag proklamerar för så bör de ju finnas nån tillväxtvinst me de.
Men sten som är flyttad ligger ju där den ligger även 15 år efteråt, å tycker skogen växer nog så bra iaf (bara den klarar sej(.

Är väl mest emot den ensidiga propagandan för markberedning från Stora mm till småfolket, och jag avstår iaf den lilla möjliga tillväxthöjningen till förmån för en trevligare skogsmark å vandra å köra i.

Tror även bekvämlighet vid plantering spelar in då de är så lätt å följa rader, men med rejäla plantor är de väl inget större problem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Markberedning i tid å otid!

Banuso  
#442483
Ldsaren skrev:Om man inte vill markberda .bättre och låta riset spridas lite överallt av skördaren om det möjligt. (Någon som vet om det funkar för skördarföraren)?
då det motar gräset lite
Förr när allt höggs med motorsåg blev ju riset lite överallt
Man väntade 3 år o sen plantera dels för snytbaggen skull

Vi körde en sån post för 3-4 år sedan där vi kastade ut riset så jämnt som möjligt runt oss, vet dock inte hur de gick efteråt.
Va en granpost å mycke ris, tpg tid å va inte så uppskattat i hytten :???:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).