Ny Teknik och Elektronik

Galileo drygt halvvägs

14 inlägg 8311 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Galileo drygt halvvägs

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Galileo drygt halvvägs

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424931 Spännande, bättre precision gratis är intressant.
Snart kommer motorsågar med inbyggd längdmätare som vi ju diskuterat tidigare.

Användarvisningsbild

Re: Galileo drygt halvvägs

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424941 Fast så noggranna att de slår ut måttbandet blir det nog inte...
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Galileo drygt halvvägs

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424945 Jodå, bara genom detta blev det ju fördubblad precision, snart är vi där.

Användarvisningsbild

Re: Galileo drygt halvvägs

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424952 Bra @Slurfi! Man ska vara utvecklings- och teknikoptimist. Optimist överhuvudtaget är bra i dessa dagar då allsköns dystopier får dominera.
Senast redigerad av Uvskogen tis 20 dec 2016, 07:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Galileo drygt halvvägs

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424955 Så länge vi har kvar flervägsmätning + atmosfäriska störningar, så kommer INTE satellitmätningar att regera när det gäller längdmätning av virke vid manuellhuggning.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Galileo drygt halvvägs

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441115 Nu är alla satelliter uppe så nu är det bara att vänta på en fungerande handenhet. Undrar vilket märke som blir först?

Avatar Fallback

Re: Galileo drygt halvvägs

kungsis  
#442368
T24X4 skrev:Nu är alla satelliter uppe så nu är det bara att vänta på en fungerande handenhet. Undrar vilket märke som blir först?


:?: Eftersom jag släpat efter i min egna utbildning, så måste jag fråga. Behövs det nya handenheter/mottagare/antenner? Är de inte redan nu byggda så att de tar emot signaler från alla sorters satelliter? Är det specellt med Galileo?

Mvh
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Galileo drygt halvvägs

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442445 Jag skulle tro att det behövs en ny enhet. Ryssland, Kina, USA, Europa har egna system. Visst kulle det vara kul med en enhet som är kompatibel med flera olika system. Noggrannheten i Galileo ska vara bättre än USA:s GPS. Kanske till sommaren vi kan se någon enhet?

Användarvisningsbild

Re: Galileo drygt halvvägs

Äboda  
#442669 Här listas vilka utrustningar som idag är klara att använda sig av Galileos signaler.
http://www.usegalileo.eu/EN/

Användarvisningsbild

Re: Galileo drygt halvvägs

Fredrik Reuter  
#523494 Hej,
SVT hade en nyhet om Galileo igår, tydligen har, äntligen, framsteg gjorts och 24 satelliter ska nu vara i funktion.

Med systemet så blir vi i Europa mindre beroende av det Amerikanska systemet GPS och noggrannheten ökar något enormt. Enbart med en Galileo-mottagare kan man få position med ner till centimeter noggrannhet.

När systemet kommer i drift på allvar så måste detta blir närmare en revolution inom skogsbruket? Jag tänker på att leta gränser och att ursrpungsmärka virke som avverkas. Säkerheten borde också öka m.a.p nödsändare etc.

@niking, vad har du att säga om Galileo?

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sn ... och-oftare

Avatar Fallback

Re: Galileo drygt halvvägs

Aleck  
#523495 Hittar ingen som helst info om att Galileo ger ner på cm noggrannhet utan markstöd (SWEPOS RTK), vad jag får fram är det ner på metern som gäller. Om någon har sett annat får de gärna länka!

Användarvisningsbild

Re: Galileo drygt halvvägs

Fredrik Reuter  
#523499 Hej,
Om jag fattat det hela rätt så finns Galileo i tre steg (rätta mig om jag har fel):

Allmän: 1m noggrannhet (typ som i nya telefoner).
Kostnadsfri högprecision: mindre än 2 decimeter. Oklart vilka som kommer bygga in detta stöd med kryptering och ytterligare datakanaler
Kommersiell högprecision: under 1 decimeter. Kostar pengar och bygger på att en tredjepart bygger in detta i system för att få det att fungera.

Tydligen har flera aktörer, bland annat biltillverkarna nöjt sig med "under 2 decimeter" för framtida autonom körning med bilar (självkörande bilar).

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 21&from=EN

Användarvisningsbild

Re: Galileo drygt halvvägs

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#523509 https://www.reuters.com/article/us-brit ... SKCN1LE0IE
LONDON (Reuters) - Britain said on Wednesday it would start work on an alternative satellite system to the European Union’s Galileo project to ensure its national security if it is barred from equal access to the EU program after Brexit.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).