Skogsnyheter

Det går bra för Norra Skogsägarna

10 inlägg 4704 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Det går bra för Norra Skogsägarna

Torbjörn Johnsen  
#442114 Norra Skogsägarna redovisar ett bra resultat för 2016. Både omsättning och resultat ökar. Medlemsantalet stiger och sågverksrörelsen expanderar. Just nu investeras i de befintliga sågverken men VD Lärkeryd säger nåt hemlighetsfullt om kommande träindustriplaner.

Ni hittar siffror och info här:
http://www.norra.se/omnorra/information ... allet.aspx



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Det går bra för Norra Skogsägarna

i skogen  
#442125 Ja det vore lika bra att Norra tog över Norrskogs hela område och lägg ner Norrskog sen, för det vore nog bättre för skogsägarna i de området.
Norrskog måste tänka till och förändra i sin organisation om dom inte ska bli överkörda av andra bolag som sen tvingar ner prisbilden ännu mera..

Avatar Fallback

Re: Det går bra för Norra Skogsägarna

Sandström87  
#442211 Hoppas det vänder för norrskog för vi e alla betjänta av att det går bra för alla fyra föreningar.

Avatar Fallback

Re: Det går bra för Norra Skogsägarna

wrytter  
#442369 Det finns ett talessätt som lyder "skogsägarföreningarna är viktiga för skogsbruket, de håller fram billig råvara". så bäst för skogsägaren vore väl om skogsägarna kunde se sig om mer och konkurrensutsätta sitt virke snarare än att ringa virkesköparen från föreningen och lita blint på denne?

Avatar Fallback

Re: Det går bra för Norra Skogsägarna

Sandström87  
#442375 Det är mängden virke till fabriken som sätter priset på råvaran. Det är inte mängden köpare. Svag skogsägarförening=dåligt virkespris oavsett hur många olika köpare det finns.
Bolagen slåss inte för ditt virke, dom slåss för ett lågt virkespris.
Läs historien så förstår du nutiden.

Avatar Fallback

Re: Det går bra för Norra Skogsägarna

Elfving  
#442376 Baserat på faktiska jämförelser av föreslagna rotnettopriser från flera aktörer är jag negativt inställd till norra skogsägarna.
Min uppfattning är att de är som en Konsumbutik ute på landsbygden - inte bäst på nåt och kan inte erbjuda något lockande men ändå gör folk affärer med dem.

Avatar Fallback

Re: Det går bra för Norra Skogsägarna

wrytter  
#442380
Sandström87 skrev:Det är mängden virke till fabriken som sätter priset på råvaran. Det är inte mängden köpare. Svag skogsägarförening=dåligt virkespris oavsett hur många olika köpare det finns.
Bolagen slåss inte för ditt virke, dom slåss för ett lågt virkespris.
Läs historien så förstår du nutiden.


Tror inte på att historien ska ge sken av nutiden eller vad som komma skall. Är däremot helt övertygad att som skogsägare, om man har välskött skog, bra upplägg inför avverkning som man kan presentera bra för olika köpare, då kommer man genom att bjuda ut sin skog till flertalet köpare få bättre betalt än vad någon skogsägarförening ger till sin trognaste medlem.
Har tron att man ska sköta sin skogsfastighet som ett företag och verka som en företagare, inte vara beroende av en förening för att sälja sitt virke.

Avatar Fallback

Re: Det går bra för Norra Skogsägarna

wrytter  
#442381
Elfving skrev:Min uppfattning är att de är som en Konsumbutik ute på landsbygden - inte bäst på nåt och kan inte erbjuda något lockande men ändå gör folk affärer med dem.


Tycker detta var en fantastiskt bra jämförelse [emoji1]

Avatar Fallback

Re: Det går bra för Norra Skogsägarna

Sandström87  
#442384 Vi kommer inte längre här, huvudsaken att vi alla är nöjda.
Framtiden får utvisa om jag valde rätt spår.
Trevlig helg

Användarvisningsbild

Re: Det går bra för Norra Skogsägarna

Fredrik Reuter  
#442899 Det går lite sämre för Norrskog, deras bokslut kom idag. - 47 miljoner i resultat men då ingår extra kostnader för nedläggning av Sikås såg.

http://www.norrskog.se/Nyheter/Fortsatt ... framtiden/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).