Skogsvagn (Huggarvagnar)

Mowigrip

14 inlägg 4356 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mowigrip

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442321 Har införskaffat en Mowivagn för en tid sedan. Den går bra men upplever gripen som svag alt. att stockarna "rullar ihop" dåligt. Har aningen lågt tryck då jag kör med en gammal BM650 men övriga funktioner känns ok.

Tror gripen heter G-260L.

Några tips på lösning eller teknik som underlättar körningen?

(Har för mig jag läst om detta i en tråd men kan hitta det nu.)



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Mowigrip

tyke  
#442343 Låter som du har en läckande tätning i kolven.

Avatar Fallback

Re: Mowigrip

Kristian84  
#442350 Prova att fylla gripen maximalt med virke, lyft upp en liten bit från marken och låt kranen hänga. Rullar virket ur efter en stund har du en inre läcka i grip kolven. Du kan prova att enbart köra grip stäng utan att använda någon annan funktion och se om de blir någon skillnad.

Avatar Fallback

Re: Mowigrip

Ldsaren  
#442352 Det finns olika tryck inställningar på ventilpaketet för varje funktion
Sätt på tryckmätare vid klon
Så var det på min Multi 80
Där fick jag skruva när den var ny
Och klon är inte så stark man kan tro .man måste banka lite med knippen ibland samtidig man drar i spaken

Avatar Fallback

Re: Mowigrip

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442377 Jag tror inte att det är något inre läckage. Trycket i klon släpper inte med tiden.

Tycker mer det känns som utformningen av klon gör att stockarna låser gripen istället för att rulla ihop. Jämför med den gamla gripen jag hade då man la klon strax över stockarna för att sedan låta stockarna rulla upp i gripen. Gör jag liknande nu med nya gripen så tar det stopp. Stockarna vill inte rulla ihop.

Jag ska kolla om det är begränsning i ventilpaketet.

Kanske är SBS ändå;-). Får se om jag hittar rätt teknik. Har fullt upp att lära mig mowikranen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mowigrip

JoTh  
#442404 Nu kan det ju vara precis som du själv har förklarat, då det verkar vara nya grejer för din del.

Kolla så att inte parallellstagen mellan gripschänklarna har blivit krökta av någon anledning,
då dess har en tendens att krökas lätt, speciellt om du plockat någon sten.
Har riktat många sådana till fler i grannskapet genom åren.
Det kan göra att den inte stänger som de ska,
men även att det går onödigt tungt i länkaget, och då tappar du klämkraft redan i den mekaniska delen vid tom grip

Men annars är det inte ovanligt att det är inre läckage i gripcylindern heller.
För att veta om det hänger samman med tokig geometri av gripen eller trycknivå alternativt inre läckage kommer här det allra enklaste rådet för att utesluta det ena eller andra.
Stäng gripen och lossa på slangen på gripcylinderns minussida (kolvstångssidan) om det är en normal grip.
Aktivera därefter gripstäng, då behöver du inte anta att gripcylindern är riktig.
Då vet du på mindre än 5 minuter hur det verkligen står till med den saken,
och behöver inte ens ansluta någon manometer.
Och kan troligtvis avskriva den delen om det är en ny grip.

Annat som har större inverkan än man kan tro är att en ny grip inte hunnit bli inkörd!
Det skadar inte att gå lös med en "flappdisk" fiberrondellskiva och bryta kanterna både på schänklarnas insida och gripbladens spetsar på en ny grip.
Då dessa vassa kanter annars har en tendens att skära in i veden och göra att virket inte rullar in i gripen lika lätt.
En timmergrip brukar ju fungera som bäst tiden innan den är slutkörd.
Förstår inte varför tillverkarna av gripar inte gradar bitarna före de svetsas ihop i tillräcklig omfattning,
för att få till en bättre funktion på nya gripar redan från början.

Lycka till, och hoppas du inte behöver köpa en till ny grip.

Användarvisningsbild

Re: Mowigrip

halvproffs  
#442416 Har själv upplevt samma sak och då kommit fram till att flödet inte var tillräckligt. När flödet ökade rejält stängdes gripen mycket snabbare och det gjorde att stockarna rullade snabbt och bra in i gripen. Däremot på min Vretengrip så är gripbladens spetsar lite felvinklade så när gripen öppnas rullar inte stocken ur lätt utan ligger kvar och balanserar på bladspetsen. Riktigt irriterande ibland.

Avatar Fallback

Re: Mowigrip

Kristian84  
#442448 Hur ser själva grip konstruktionen ut. När jag körde skotare så vet ja att griparna av olika märken har olika funktioner i virket. Vissa gripar gräver ner sig i virket bra medans virket inte ligger lika bra i den gripen. Andra ligger virket bra i men de är värre att få tag på virket.

Avatar Fallback

Re: Mowigrip

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442451 Gripen är ny så det kanske är att den inte är inkörd. Jag får köra lite mer och se om det blir bättre. Just nu är plånboken tom så blir nog ingen ny grip på ett tag;-).

Får hoppas det inte är flödet rek.flöde är 25-30 och Mowi marknadsför ju kranarna genom att säga att de ska klar sig på lågt flöde. Men ska testa att gasa lite mer få se om det hjälper. Ligger på ganska lågt var just nu.

Angående utformning så är min uppfattning att mowigripen har formen som två motsatta "J" jmf med min gamla som er var som två motsatta "C". Det vill säga att mowigripen känns rakare på sina ställen. Men detta kan vara en synvilla.

Tackar för tipsen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mowigrip

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442452 flödet har inget med kraften och göra, pumpen ska ge samma tryck vid alla varvtal. Har du kontrollerat så din pump fungerar som den ska? Jag hade liknande symptom innan jag bytte pump på min gamle boxer.

Användarvisningsbild

Re: Mowigrip

halvproffs  
#442462 Jag upplever att vid högre flöde stänger gripen snabbare och stockarna rullar ihop bättre in i gripen och det har inget med tryck att göra.

Avatar Fallback

Re: Mowigrip

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442464 Jag skulle säga att en snabbare stängning av gripen ökat tröghetsmomentet(tror det heter så) i stockarna. Det finns där med en lagrad kraft i stockarna som kan hjälpa till att rulla ihop dem. Så jag hänger med på resonemanget.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mowigrip

550  
#442491 Den blir nog en aning bättre när käftarna är inslitna. Man ska väl ändå tänka på att modellen är en enklare grip. Det finns en som är nästan dubbelt så tung, fast har mindre area. Den är mer lik en skotargrip. 0,26 är rätt stor, så man får uppskatta att det oftast räcker att lyfta en grip och inte två i alla fall :grin:

Avatar Fallback

Re: Mowigrip

JoTh  
#442582 Visst har flödet inverkan på gripens upplevda funktion, om den skulle gå alldeles för sakta.
Men där det oftast som jag tycker är märkbart, är på grip öppna funktionen.
Stäng funktionen är i mitt tycke inte lika viktigt att det går överdrivet fort.
Då får man ett mer exakt lyft, och slipper få med sig från markvegetationen.
Effektiv lastning hänger mer på exakthet i körningen än snabbheten, då det är jämnan som drar.

Däremot skall grip öppna vara en distinkt och snabbare funktion, för att få virket att reda sig bättre i välta vid avlastning.
På äldre skotare var det inte ovanligt att adaptrarna som sitter i övre delen av rotatorn hade strypfunktion i sig,
för att balansera hastigheten på både grip men framförallt rotator.

Det viktigaste vid krankörning är till sist i alla fall harmonin och goda samkörningsegenskaper.
Om man från åskådarplats har glädjen att studera en riktigt duktig skotarförare förstår man betydelsen rätt snart.
Det är oftast den som man vid första anblicken tycker kör något långsammare, som är den mest effektiva i längden.
Då allt är i rörelser hela tiden och exakta och väl positionerade, utan en massa korrigeringar.
Har för egen del inte en rimlig chans att köra i kapp med min far med griplastarkran efter traktorn, trots att han slutade köra skotare för mer än 40 år sedan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).