Trädfällning (arborist)

Överblivet material

20 inlägg 17784 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Överblivet material

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419290 Du skall räkna ihop underleverantörens pris utan moms med det du vill ha, och SIST lägga på moms på allt.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Överblivet material

ohc917  
#442296 Jag har i veckan hamlat 47st pilträd som vuxit i 5 år. Jag hyrde en flis som tar ca 100mm vermeer bc600 och körde alla grenar i. Det tog 2 man ca 14 timmar att flisa allt som låg längs vägen in i släpet ca8kbm. Vi körde iväg ca 500m och lastade av 3 gånger. Den sista omgången fick jag köra hem. Tur att man har en mamma som vill ha flis i trädgården. Maskinen kostade ca 2000kr att hyra + ca 35 liter bensin.

Det är inte en i närheten av roligt att lasta av nästan 2,5t flis med kratta

Avatar Fallback

Re: Överblivet material

JoTh  
#442312 Om man fakturerar med det påslaget som Martin skriver blir det fel, bokföringstekniskt.
Men om man har samma tänk och bokför på ett korrekt sätt kan man ju konstatera att man har lagt ett påslag för förmedlingsarbetet och vidarefakturering.
Kunden har bara att göra med en utförare, och det uppskattas av många som kanske känner sig osäkra och önskar hjälp med uppgiften.
Man kan ju se det som att du är kundens projektledare/ arbetsledning.

Trots att det bara gäller att ta hand om några träd och dess övriga rester.
Man har då enligt räkneexemplet 25% upp på förmedlingen av bortforslingen, och det är ju inte olagligt att tjäna pengar trots att man inte har tillfört så mycket själv i affären i eget tycke.
Men kunden kanske är mer nöjd trots högre kostnad.

Det är väl ungefär så här det fungerar i de flesta fall om du anlitar en hantverkare typ byggare eller rörmokare som ser till att jobbet flyter på och kunden får en färdig lösning och endast en faktura, tex vid en badrumsrenovering.

Inbillar mig inte att någon rörmokare, elektriker eller byggare, köper in material och säljer det vidare med en samlingsfaktura utan att göra ett påslag på deras inköpspris, eller vidarefakturering av andra företags arbeten man tagit hand om att organisera så de flyter på effektivt tills det är färdigt.

Ta istället vara på tillfället och leverera en helhetslösning till den kund som önskar köpa dina tjänster.
Det kallar jag istället affärsutveckling.

För en som är van skogsarbetare är det knappast mycket att fundera på att ta ned två träd och rusta upp.
Men för en villaägare som har sina professioner inom helt andra områden,¨
kan nog göra dem sömnlösa innan det är över.

Användarvisningsbild

Re: Överblivet material

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442315 Ta ordentligt betalt! Finns ingen anledning att trädfällning med allt ikring ska vara billigare än annat kvalificerat arbete. Jag tycker, och offererar själv, per timme. Aldrig under 700 +moms inklusive nödvändiga maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Överblivet material

Peteflamingstar  
#442336 Jag brukar ta ca 4-500 kr plus moms/timme beroende på svårighetsgrad, plus en fast kostnad för bränsle, resor o dyl. Blir ändå bättre betalt än om man utför motormanuellt arbete åt skogsbolag, kommuner osv, där har jag inte fått mer än max 350 kr plus moms hittills (ofta mindre).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).