fre 03 mar 2017, 19:18#442312
Om man fakturerar med det påslaget som Martin skriver blir det fel, bokföringstekniskt.
Men om man har samma tänk och bokför på ett korrekt sätt kan man ju konstatera att man har lagt ett påslag för förmedlingsarbetet och vidarefakturering.
Kunden har bara att göra med en utförare, och det uppskattas av många som kanske känner sig osäkra och önskar hjälp med uppgiften.
Man kan ju se det som att du är kundens projektledare/ arbetsledning.
Trots att det bara gäller att ta hand om några träd och dess övriga rester.
Man har då enligt räkneexemplet 25% upp på förmedlingen av bortforslingen, och det är ju inte olagligt att tjäna pengar trots att man inte har tillfört så mycket själv i affären i eget tycke.
Men kunden kanske är mer nöjd trots högre kostnad.
Det är väl ungefär så här det fungerar i de flesta fall om du anlitar en hantverkare typ byggare eller rörmokare som ser till att jobbet flyter på och kunden får en färdig lösning och endast en faktura, tex vid en badrumsrenovering.
Inbillar mig inte att någon rörmokare, elektriker eller byggare, köper in material och säljer det vidare med en samlingsfaktura utan att göra ett påslag på deras inköpspris, eller vidarefakturering av andra företags arbeten man tagit hand om att organisera så de flyter på effektivt tills det är färdigt.
Ta istället vara på tillfället och leverera en helhetslösning till den kund som önskar köpa dina tjänster.
Det kallar jag istället affärsutveckling.
För en som är van skogsarbetare är det knappast mycket att fundera på att ta ned två träd och rusta upp.
Men för en villaägare som har sina professioner inom helt andra områden,¨
kan nog göra dem sömnlösa innan det är över.