Bilar

Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren.

79 inlägg 27899 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

uffejohan  
#439368 Apropå japanska bilar så var det han som stolt visade upp nya bilen för sin granne och berättade att det var en Toyota.
Nä sa grannen, det är ju en Mitsubishi!
Jo, sa den stolte bilägaren, det är ju lätt för dej att säja som inte har löständer.....

Avatar Fallback

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

svenssons  
#439373
uffejohan skrev:Apropå japanska bilar så var det han som stolt visade upp nya bilen för sin granne och berättade att det var en Toyota.
Nä sa grannen, det är ju en Mitsubishi!
Jo, sa den stolte bilägaren, det är ju lätt för dej att säja som inte har löständer.....

Hehehe.... tog en stund men sen trillade polettten ner[emoji1]

Avatar Fallback

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

mrvimek  
#439402 Är inne på min andra caddy och köpte ny me 4x4 och helt perfekt bil och har den även som privat men sakna att kunna åka 3

Avatar Fallback

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

röjjare  
#439404 Det här är väl drömskogsbilen sen man gjorde lumpen. Tyvärr är priserna höga, även på begagnade.
https://www.blocket.se/kristianstad/Mercedes_Benz_G_G_300_TD_68757220.htm?ca=2&w=3&last=1

Användarvisningsbild

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439406 Perfekta bilen beror på vad man själv tycker, vissa behöver monstertruckar för att köra på grusväg, andra tycker att vad som helst duger.
Jag har haft personbil, japspickup, cheva blazer och två småskåp. Alla har funkat bra, har kommit till och från trakterna med allihop.
Den som jag tyckte passade bäst för röjning var Transit Connect, långa modellen. Alltid torrt i skåpet, lätt att hålla rent och det bästa av allt, en dieselvärmare!

Avatar Fallback

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

hfab  
#439450 @Palms hur är connect'en att köra längre sträckor och lite sämre vägar?

Användarvisningsbild

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439465
hfab skrev:Palms hur är connect'en att köra längre sträckor och lite sämre vägar?


Hur bra som helst, bara man har den med 110hk motorn, den varvar mindre än 90-hästarn.
Den långa modellen heter T230 och har ett lastutrymme på minst 180cm, kommer inte ihåg exakt och har inte bilen kvar längre eftersom jag istort sett lagt ner röjningen.
För mig låg den på 0.65l/mil på sommarn och 0.75 på vintern, pga dieselvärmarn.

Användarvisningsbild

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

StihlMannen  
#441626 Håller med Utgård.
Ford Ranger 1.5 hytt 2011 från Rel*com.
Flak med utdragbart golv, bulle ovanför vindrutan för stångsågen och kratta.

Sortimentfack på ena sidan och längre hyllor på andra sidan.

Dieselvärmare och Elvärme.
220V i bilen och på flaket.
Micro såklart. Dubbla stora batterier. :shock:
Enkel att meka med, gott om plats.
Har kollat på småskåp, större VW och sprittnya Navara/Isuzu/L200.
Jämfört förs, skatt och allt.
Med facit efter 4 mån var det här en väldigt bra medelväg för mig.

Användarvisningsbild

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441719 4wd transporter med bra lastutrymme samt bra markfrigång kan ju också vara en bil att hålla koll på, hittade denna för 29000 kr, knappt någon rost alls! (fint med bilar som gått i inlandet)

1488317506_img_5796.jpg

Avatar Fallback

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

Ent  
#441748 Ett pålitligt och prisbilligt alternativ är Nissan KingCab/Navara, men då ska man hålla sig till årsmodellerna 1999-2001. Då var de tidigare problemen med växellådorna borta och den tråkiga 103 hk motorn håller för evigt. De flesta har väl fått kopplingen utbytt vid det här laget; lamellcentrum är en svag punkt och kan vridas sönder. En 1 1/2-hyttare med kåpa rymmer en hel arsenal av röjsågar. De är inte direkt bränslesnåla men med blockad EGR-ventil kör man under litern i 90 Km/h. Rostar gör de kring hjulhusen bak om man inte spolat ur dem.

Om man får tag på en 2002-2006 där vevstakslagren är uppgraderade så är det också ett bra och piggare alternativ. Om motorn är utbytt kan det däremot vara lite lurigt, för om det sitter aluminiumlager av originaltyp så lär vevstakarna förr eller senare vilja se dagens ljus :| De hade ev. dubbelmassesvänghjul men om det skulle paja finns det massiva till rimlig kostnad.

Undvik senare 2006:or och framåt, ramen kan rosta av plus en massa annat elände.

Mitsubishi L200 före 2006 ska man inte röra, toppar, glödstift, elfel... Senare modeller är betydligt bättre.

Ford Ranger av tidigare modeller (och Mazda BT 50) fungerade mycket bra förutom att fjäderblad kan knäckas utan synbar anledning. Tricket för att förebygga är att ta bort något blad eller köra med lite lagom last.

Om Izuzu har jag aldrig hört varken bu eller bä, tror de är helt OK med skapligt rostskydd (dvs under senare 2000-talet, innan var det nog si o så) vilket övriga knappast har.

Toyota Hilux ska väl annars vara det ultimata arbetsfordonet men priset är därefter.

VW Amarok sägs vara en fin bil, bra komfort osv men som många VW-motorer slukar de tydligen olja.

Användarvisningsbild

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

Skogsvaktaren  
#441773 Volvo 945 1998 med turbo
Billig i inköp och driftsäker, snabb, lättmekad, pålitlig, välbyggd, rymmer röjsågar och allt inne i bagaget med typ halva baksätet nere. sista årsmodellen inga barnsjukdommar, Norrlandsbakaxel med diffspärr.

:grin:

Användarvisningsbild

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

dodgefreak  
#442292 Vaz niva borde vara den perfekta skogsmaskinen, kolla in filmerna på you tube dom kör ju överallt med dom
och kolla in vilka dåliga vägar ryssarna har men dom tar sej fram ändå!

Användarvisningsbild

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

StihlMannen  
#442431 Jojo, Nivan tar sig fram överallt men saknar ALLT när det kommer till komfort/lull-lull.

Vem får åka utan mellanvägg när man kör Bensin/oljor?
Ingen vad jag vet....

Användarvisningsbild

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

Tallberg  
#442544 Om man vill ha en bil som funkar i alla lägen så kolla vad som används där det krävs tillgänglighet och krav på lång tid mellan fel som stoppar fortsatt färd. Tex platser som Sydamerikansk djungel, Afrikansk savann, Afganska bergsområden, Syrien samt diverse krisområden jorden runt. Enda fabrikatet som finns i större omfattning på dessa platser är Toyota Hilux och Landcruiser. Tror att samma bilmodeller funkar bra på de svenska skogsvägar.

Avatar Fallback

Re: Tips! Den perfekta bilen för den motormanuelle?? Röjaren

BM-röd  
#442573
StihlMannen skrev:Jojo, Nivan tar sig fram överallt men saknar ALLT när det kommer till komfort/lull-lull.

Vem får åka utan mellanvägg när man kör Bensin/oljor?
Ingen vad jag vet....

Varför får man inte det?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).