Skogsmiljö och Trädlära

Stenröse, murar, ansök LST bortforsling. länkar i TS !

36 inlägg 21308 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stenröse, murar, ansökan till LST om bortforsling

Pannben  
#425892 Intressant, hoppas det går vägen. Har för mig att jag läste i en skrift som var utgiven i början av 70-talet, då arronderingsförbättrande åtgärder var önskvärda från myndighetshåll, att en åkerholme som är 30x40m (1200m2)orsakar en dubbelkörning om 1600m2 med en harv som är 10 m bred. Trots att måtten stämmer med redskapet gör vändningarna så mycket.
Värt att tänka på om stenmurar är att alla inte är robust och ordentligt staplade. Många är mer liknande en lång driva med stenar mellan åkrarna skapade av all sten som behövde bort för att möjliggöra odling.
Att beakta är även att om alla diken, åkerholmar, stenrösen och murar ska vara kvar finns risken att det inte är möjligt att odla marken och då försvinner ju värdet i att skydda dessa landskapselement.

Avatar Fallback

Re: Stenröse, murar, ansökan till LST om bortforsling

stektlök  
#425901 Hej på er !
Vi måste nog reda ut begreppen och hur det ser ut när folk i allmänhet tänker på en stenmur. Ett begrepp som nog är mer lämpat att använda många ggr är odlingsröse. Och det behöver inte vara en stor stenhög utan en långdragen sträckning där stenar är kastade/tippade i en rad i varierande strl och mängd.
När tex mangan talar om stenmur här ovan så tänker vi (jag) på en mur som är nedgrävd i basen med 2 parallella ytterrader med sten. Det är alltså inte några sådana det är tal om här. De jag vill flytta är ej heller nedgrävda.

För er som vill läsa mer så kommer jag snart lägga in lite länkar om olika skyddade biotoper. Kommer också lägga upp en länk där du hittar ansökningsblanketter.

Bilderna som en forumist lagt in visar väldigt väl på hur det ofta ser ut. 3 åkrar blir till 1 om man flyttar lite sten! Om man bara ser jobbet och tiden man behöver för att flytta stenarna utan att räkna på förtjänsten under kommande år så kanske många tvekar. Men när man räknar på det så är det oftast inkört inom 2 år. Iaf på mina exempel. Och på bilden var det 3 åkrar = ännu effektivare körning efter åtgärd.

Mvh från julaftonsfirandet

   TS
Avatar Fallback

Re: Stenröse, murar, ansökan till LST om bortforsling

torpöbo  
#425914 Man ska vara väldigt noga med vad man definierar som fasta odlingshinder; stenmur, odlingsrösen och stenar som finns i åkern.
Den definition som jag använder är att alla hinder som går att köra över inte räknas som fasta och därmed kan odlas bort utan att söka tillstånd hos lst. Med en modern traktor kan man köra över ganska höga odlingshinder.

Avatar Fallback

Re: Stenröse, murar, ansök LST bortforsling. länkar i TS !

stektlök  
#425939 Tjena Torpöbo !

Jag håller med dig, det vi kan köra över kan man juh i princip plöja upp :D
Nu tror jag dock att inte LST ser likadant på det. Då mina stenjävlar (deras enligt dom iaf vad gäller bestämmanderätt) har krävt mitt blod å svett så kan man juh tycka att jag bör få flytta på dom om det krävs. Men när man lagt dom i en rad utmed en åker eller emellan då blir det komplicerat med tiden. För skyddet av stenarna träder i kraft med tiden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stenröse, murar, ansök LST bortforsling. länkar i TS !

torpöbo  
#425947 Ja småpåvarna har ett visst behov av att känna att de gör nytta.

Ja tiden är väl bortåt 80 år. Men om ens förfäder gjort ett bra jobb o fyllt på rösena regelbundet så behöver man inte bekymra sig över något kulturhistoriskt skydd. Skyddet borde väl räknas från det år som röset sist var i bruk.

Användarvisningsbild

Re: Stenröse, murar, ansök LST bortforsling. länkar i TS !

svampbob  
#425966 Lägg själv dit en sten så är röset fortfarande i bruk.

Avatar Fallback

Re: Stenröse, murar, ansök LST bortforsling. länkar i TS !

stektlök  
#425982 ja det gör vi :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Stenröse, murar, ansök LST bortforsling. länkar i TS !

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425993 Nu pratar ni om kulturminnesskyddet, biotopskyddet träder in redan efter två år och då spelar det ingen roll om röst är aktivt eller ej.

Avatar Fallback

Re: Stenröse, murar, ansök LST bortforsling. länkar i TS !

stektlök  
#441942 Jag uppdaterar lite.
Jag fick ett par mejl under senhösten om att jag skulle skicka in kompletteringar som de ville ha. Jag levererade dom inom några dagar givetvis.
Tiden gick sedan vidare utan ett knyst.....
Nu för någon vecka sedan tänkte jag att jag mejlar personen som begärde in kompletteringar och frågar honom hur det går !
Fick ett autosvar som följd och det löd: Jag är pappaledig till September.
Min reaktion: :shock: :surp: :roll: :???: 😡
Ni förstår själva.
Jag sätter igång och börjar ringa..... vem har tagit över behandlingen av min ansökan? Söker svar och fått tag i en person som givit mig numret till avd chefen. Skall ringa personen nu i veckan!
Fortsättning följer 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Stenröse, murar, ansök LST bortforsling. länkar i TS !

Värmlänning  
#441952 Har du några bilder på hur det ser ut nu?

Avatar Fallback

Re: Stenröse, murar, ansök LST bortforsling. länkar i TS !

stektlök  
#442265 Här kommer lite bilder på stenarna jag vill ta bort @Värmlänning
Det några oregelbundna stenrader emellan några skiften.
Kommer göra brukandet mkt effektivare så vi hoppas på godkännande.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stenröse, murar, ansök LST bortforsling. länkar i TS !

stektlök  
#442266 Här går det att läsa på i ämnet :)

http://www.lansstyrelsen.se/VastraGotal ... skydd.aspx

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stenröse, murar, ansök LST bortforsling. länkar i TS !

JensSkoog  
#442386 Har murarna haft någon annan funktion än som samlingsplatsar för sten?
Vet att man i några områden i gamla dar gjorde murar och gärdesgårdar för att snön skulle ligga
still i vinden så man fick vatten i jorden när våren kom.

Användarvisningsbild

Re: Stenröse, murar, ansök LST bortforsling. länkar i TS !

Sågomanen  
#442396 Spännande att hur det går och vilken tolkning som görs :smile:

Avatar Fallback

Re: Stenröse, murar, ansök LST bortforsling. länkar i TS !

stektlök  
#442399
JensSkoog skrev:Har murarna haft någon annan funktion än som samlingsplatsar för sten?
Vet att man i några områden i gamla dar gjorde murar och gärdesgårdar för att snön skulle ligga
still i vinden så man fick vatten i jorden när våren kom.


Nej det är inget jag hört talas om häromkring. Sten är väldigt vanligt och finns överallt i olika mängder i bygen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).