Avverkning (slutavverkning)

Avverkningsarealen minskade 5% 2016

4 inlägg 7105 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avverkningsarealen minskade 5% 2016

Fredrik Reuter  
#430797 Skogsstyrelsen släppte idag statistik över anmäld avverkningsareal för december 2016 men också för helåret ifjol. Jämfört med 2015 så sjönk anmäld avverkningsareal med 5%. Detta är kanske ett trubbigt mått på hur virkesmarknaden mår, men det kan ge en fingervisning.

I december 2016 steg avverkningsanmälningarna med 9% jämfört med månaden innan. Undrar om Vilka är på? (Slutavverkningsdagen) spelade in något här, vad tror du?

http://www.skogsstyrelsen.se/Myndighete ... -december/



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Avverkningsarealen minskade 5% 2016

Åke Nilsson  
#438588 skulle vilja se 50% mindre avverkningar för att få upp virkespriser till rimlig nivå.
Brukar vara kapplöpning inför årsskift ,i västerbotten +100 till 150 kr upp på timmerllistan.

Avatar Fallback

Re: Avverkningsarealen minskade 5% 2016

kungsis  
#438652 Skulle vara intressant att veta hur mycket som avverkats av den anmälda arealen.

Mvh
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: Avverkningsarealen minskade 5% 2016

Rohdin  
#442235
kungsis skrev:Skulle vara intressant att veta hur mycket som avverkats av den anmälda arealen.

Mvh
Kungsis


Nu ger ju detta inte någon % men man kan få en överblick inom ett mindre område iallafall. https://skogskartan.skogsstyrelsen.se/s ... agrunddata
Du ser anmälda områden och när de är avverkade blir de grön fyllda.

En minskande Avverknings Areal,
mindre intresse för att sköts skogen överlag tycker jag. folk är stressade och har inte tid medans skogen står och självdör.
Tycker själv att prisbilden inte är så låg men man är väl färgad som virkesköpare själv man måste väl tro på sina egna priser ^^

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).