Servicebyggnader

Skall bygga maskinhall, önskar tips och råd!

59 inlägg 77394 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

Lucke  
#442054 Tackar! :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

jannee  
#442062 En sådan maskinhall vore mumma i stället för den halvt uppruttna ladugården och logen en ann är begåvad med :oops:

Användarvisningsbild

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

Mowi850  
#442066 Själ får man hålla till i blåhallen än så länge. Men den är ju rymlig iallafall.

Avatar Fallback

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442069 Jättefint bygge, men varför en liten port den ena

Användarvisningsbild

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

Lucke  
#442081
bengt.a skrev:Jättefint bygge, men varför en liten port den ena


Det kommer att stå en tvåpelarlyft innanför den lilla porten så det går ändå inte att köra in med någon större maskin.
Tanken är att ev. bygga en vägg mitt i hallen så att de två vänstra portarna blir en verkstadsdel och de två högra blir en förvaringsdel.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

Vardon  
#442082 Vilket fint bygge!

Tror inte du gjort bort dig som valt 4,5 m höga portar. Körde själv in kranen i portbalken för jag parkerade vagnen med lass på, det brukar jag inte..

Är nog inte helt fel med mellanvägg heller. Behöver man inte värma upp hela lokalen om man inte vill och behöver inte vara alltför jobbig att plocka ner om man vill.

Vill också ha....

Användarvisningsbild

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

Lucke  
#442085
Vardon skrev:Vilket fint bygge!

Tror inte du gjort bort dig som valt 4,5 m höga portar. Körde själv in kranen i portbalken för jag parkerade vagnen med lass på, det brukar jag inte..

Är nog inte helt fel med mellanvägg heller. Behöver man inte värma upp hela lokalen om man inte vill och behöver inte vara alltför jobbig att plocka ner om man vill.

Vill också ha....


Tack!
Precis så har jag också resonerat ang. porthöjden och mellanväggen! :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442121 De är ett fint bygge och porthöjden ska väl så hög de bara de går, ingen maskin jag handlat har blitt lägre än den jag hade innan :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

JoTh  
#442187 Verkligen roligt att se bilder på ett så stiligt bygge. :smile:
Alla grejer har ju som tendens att bli bara större och större, så valet av portar med "frihöjd" är ett bra val!
Lokalen kommer med säkerhet att skänka dej god nytta framåt.
Är det byggt med sandwichpaneler i både väggar och tak, eller lurar det mitt öga?

Användarvisningsbild

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

Lucke  
#442198
JoTh skrev:Verkligen roligt att se bilder på ett så stiligt bygge. :smile:
Alla grejer har ju som tendens att bli bara större och större, så valet av portar med "frihöjd" är ett bra val!
Lokalen kommer med säkerhet att skänka dej god nytta framåt.
Är det byggt med sandwichpaneler i både väggar och tak, eller lurar det mitt öga?


Tackar!
Väggarna är byggda med Paroc sandwichpaneler (150mm mineralull), taket är fribärande takplåt i undertaket med 200mm isolering och ytpapp uppå.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

Gaffe  
#443939 Kul att du är nöjd och följer upp här i tråden! Vilken bredd valde du på portarna?

Användarvisningsbild

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

Lucke  
#443947
Gaffe skrev:Kul att du är nöjd och följer upp här i tråden! Vilken bredd valde du på portarna?


De stora portarna är 4m breda , den lilla porten är 3m bred.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#557659
Lucke skrev:Jag har inte summerat allting ännu. Det är ganska mycket markarbeten gjorda, vi har t.ex. gjort av med 100kg dynamit och mer än 2000 ton fyllnadsmaterial samt att vi även kört bort en hel del material därifrån (stubbar och lerjord m.m.).


Men nu har du väl hunnit summera, iaf på ett ungefär? :wink:

Jag säger som övriga: Fin hall!
Kan man få se en (eller fler) bilder på det färdiga resultatet?

Användarvisningsbild

Re: Skall bygga maskinhall ca. 15x25m, önskar tips och råd!

halvproffs  
#557660 Fin o praktisk hall! En tråd jag missat helt. En mellanvägg blir perfekt. Både för värmeavskiljning och för montering av hyllor mm. Du måste känna dig helnöjd när allt blir klart!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).