Skördare

beståndsgående skördare på väg att dö ut?

303 inlägg 141963 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Fredrik Reuter  
#335495 Hej,
Ja, det stämmer, det var i tråden Minskad slutavverkningsvolym med start 2020? som de tabellerna finns med. Mellanzonsfällning gav bra resultat, inte lika bra som helmanuellt dock.

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

paan14  
#440882 Var på skogsdag igår, där en beståndsgående Ecolog 550D avverkade och gjorde ett bra jobb. Hittade inte en enda körskada. Han körde inne i beståndet och skickade virket ut mot stickväg.


Användarvisningsbild

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

skogsjan695xl  
#440887 Detta är ett koncept jag funderat endel ikring.
En smalbyggd 550 med 4000 på måste vara en fin beståndsgående. Finns möjligt att få riktigt långt mellan vägarna.

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Torbjörn Johnsen  
#441005 Intressant film paan14!
Hur bred var 550:n eller snarare: vilket minimiavstånd krävdes mellan stamnarna i slingerstråken? Det ser smalt och bra ut på filmen i alla fall.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

isteskog  
#441022 Det var det också, Torbjörn! Beskrev lite i min tråd: En skogsbondes vardag denna skogsdag. Har för mig att det skulle vara minst 2,5m stickvägsbredd i slingerstråken. :smile:

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Fredrik Reuter  
#441033
skogsjan695xl skrev:Detta är ett koncept jag funderat endel ikring.
En smalbyggd 550 med 4000 på måste vara en fin beståndsgående. Finns möjligt att få riktigt långt mellan vägarna.


Hej,
Jag håller med, det vore intressant!
Alternativt en EcoLog 530 som är lite mindre än 550. En konkurrent till H8 med pendelarmar skulle göra det intressant på marknaden. Vi får skicka detta vidare till Söderhamn!

Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Hema  
#441205 Vimek/Malwa:s skördare går inte att jämföra, då den har sämre komfort och saknar pendelarmar?

Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

JoTh  
#441218 Det var en roligt och bra film, tack paan14.

En EcoLog 550 är en riktigt fin maskin för gallring med 11 meters kran och aggregat med flerträdshantering funkar det fint.
Då uppnår man en kranzon på aktningsvärda 22meter samt virkets längd i extremfallet i förflyttning till skotningsvägen från stubben!
Där det även funkar att flerträdshantera tre stammar riktigt bra, vilket blir begränsat med mindre maskin.
Kombinerar man det sen med en skotare med 10 meters kran så är det ett bra gallringslag,
som kan åstadkomma mycket fina slutresultat i gallringsbeståndet.
Om ni tänkte på att föraren i filmen tilta fram hela maskinen vid några tillfällen,
var det troligtvis för att utnyttja maskinens möjligheter med pendelarmarna.
För att få till krantiltfunktion, att ta ett träd som stod direkt bakom ett annat.
Vilket inte är så enkelt annars.
Visst går det att flytta sig i vissa lägen, men det gäller ju även att få optimal virkeskoncentration för effektiv skotning.
Samt att risken för skadade kvarvarande stammar minskar.

Mindre maskiner är dock inte att förringa om det är extremt dålig bärighet, då kan ju dom kanske vara ett alternativ.

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

paan14  
#441559 Jag tror de sa att ecologen var 2,56 bred utan kedjor. Slinger vägen var inte många cm bredare än maskinen.

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Skogsnutte  
#441630 Hallåj igen!

Det var ju jag som startade tråden för ett bra tag sen! Intressant att läsa igenom vad som skrivits under tiden jag inte varit aktiv här på forumet.
Vi kör ju med ecolog 560c nu med 5000 aggregat och hugger numera allt från klen gallring till den slutavverkning aggregatet klarar, vilket gör att vi har jobb.... Jag är fortfarande skeptisk till att vi hade haft full sysselsättning om vi fortsatt köra beståndsgående.
Vi har ju haft omarrondering på de områden som vi kör på och ibland finns alla typer av skog och vi kan klara av de flesta...
Gallring är dock roligast :-P
Vi har i vinter kört en del första gallring med 0.010 i medelstam där vi kört mellanslag med ecologen pga terrängen och jag och min far har ofta diskuterat om en ecolog variant som hamnat på kanske 2,4 bred något nedbantad vikt och 4000 aggregat för att köra gallring med....

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Stefanw  
#441696 Där är lillebror smidig men saknar sisådär 5meter längre räckvidd :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

GremoNiclas  
#442134 Nog för att maskintrenden barkar åt större å tyngre maskiner men att dessutom kalla 550 för beståndsgående är lurendrejeri. Kanske det går lättare att sälja in beståndsgående till skogsägare?! Den som inte är insatt kanske tror 550 är beståndsgående i god tro, men så är inte fallet!

Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

clasandre  
#442147 varför skulle inte en 550 kunna kallas beståndsgående? de handlar ju om arbetssätt mer än vilken maskin de är. för de flesta mindre och mellan skördarna funkar att köra beståndsgående handlar mer om bredden på maskinen. har sett många gallringar gjorda med 1070 och 1170 och liknade maskiner som jobbat beståndsgående med goda resultat! :)

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Fredrik Reuter  
#442150 Hej,
Vad kul att gamla medlemmar ansluter igen, välkomna tillbaka @skogsnutte och @gremoniclas !

En sak som är mycket viktig när vi diskuterar detta är i vilken landsända vi utgår ifrån. Svagare marker och då kanske främst norröver så kan det gå bra att köra beståndsgående med en större skördare.
På marker med högre bonitet så blir det stor skillnad i förband och då även svårare att få till det med en större maskin.

Har inga belägg men en känsla av att man kan dra en gräns vid SI på tall över T20 och gran över G22, under dessa SI så ökar avståndet mellan träden på ett sådant sätt att det funkar med större maskiner.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

clasandre  
#442163 Absolut Fredrik! :)

Men beståndsgående handlar ju i teorin om att skördaren gör ett slingerstråk/spökstråk mellan stickvägarna för att öka avståndet mellan stickvägarna och få välgallrade mellanzoner. och tycker man ska vara försiktig att säga att en maskin kan vara beståndsgående eller inte om man inte argumenterar med bredden. Sen finns de ju som du säger olika förutsättningar t.ex bonitet som gör arbetsmetoden mer eller mindre lämplig med olika maskiner. För om de ska vara lämpligt ska maskinen kunna genomföra sligerstråken/spökstråk med normalt förband mellan stammarna efter gallringen. Sen kan man ju alltid fundera på om de slingerstråk/spökstråk är de bästa sätter att gallra på utifrån beståndets framtida utveckling eller handlar de bara om skogsägarnas vilja att minska stickvägs arealen i tron om att man får ett bättre bestånd efter gallringen? vilket har diskuterats flera gånger tidigare på forumet. ;) enligt mig finns de bara en fördel och de handlar om minskad möjlighet till urval av stammar.

/Andre

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).