Massaved

Vrakorsak

12 inlägg 19993 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vrakorsak

Botvig  
#442010 Hej på er.
Undrar hur det ser ut för er med vrak när det gäller massaveden.
Får ofta ca.1% vrakad p.g.a. upparbetning, detta skall ju vara rotben,slirskador, kvist odyl.
Kör med hypro och får en del slirskador på klena bitar, detta borde ju inte vara något problem på massaveden.
Rotben och kvist kapar jag vid behov.
Är vrakorsaken upparbetning något som de generellt lägger på 1%.



   TS
Avatar Fallback

Re: Vrakorsak

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442011 De vrakar alltid några procent oavsett hur väl det är upparbetat. I vissa områden har de en extra "slumpvrakning" som de lägger på utan att ens titta på virket.

Användarvisningsbild

Re: Vrakorsak

Fredrik Reuter  
#442024 Hej,
Ja, det kan vara så att ditt virke blivit bedömt genom kollektivmätning.
Detta är en metod som jag tror anammas på många ställen i Sverige idag och går ut på att några timmerbilar med massaved slumpas ut för stickprov under en tidsperiod.
Då tas denna timmerbil till en speciell mätplats där en virkesmätare i princip stockmäter hela lasset och bedömer vrakandel "på riktigt". Denna mätning plockas sedan in i ett index (kollektiv % vrak) och hela andelen justeras.

Denna vrakandel används sedan vid bedömning vid konventionell travmätning på timmerbilarna (daglig mätning) och ser lasset visuellt ut enl vissa standarder så läggs kollektivandelen vrak på som en schablon.

Detta har vi diskuterat många gånger på skogsforum och ibland har det diskuterats om att kasta med ~3% "skitvirke" som då ändå kommer vrakas.

I tråden Kollektivmätning och vrakandel florerar även diskussioner om att vissa virkesbolag ger order till skotarförarna att "ligga på gränsen till mätningsvägran" på egen skog, alltså skicka med i princip vad som helst. Anledningen är enkel - bolaget använder råvaran själva och eftersom 99% av allt vrakat går in i fabriken och blir flis så gör det dem inget men den stora bonusen är om just det lasset hamnar i stickprov, då skickas hela kollektiv-vrakandelen upp, även för privata skogsägare.

Avatar Fallback

Re: Vrakorsak

Jürgen  
#442025 Jag har fått genomgående högt vrakprocent på björkmassa som jag har skickat på ett och samma ställe på en ganska stor slutavverkning. Hur kan det komma sig att vo (antar att det betyder vrakorsak) 7 gör att industrin inte kan använda massan? Jag har till och med fått närmare 9%.......på björkmassa.....tycker som att det är alldeles för högt

Någon som vet? Tacksam för upplysning

IMG_1488453822.840981.jpg

Avatar Fallback

Re: Vrakorsak

Sandström87  
#442026 Då det gäller björk så är det troligtvis för att det är dåligt kvistat.

Avatar Fallback

Re: Vrakorsak

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442027 @Botvig, var är det inmätt? Olika regler i olika delar av Sverige.

Avatar Fallback

Re: Vrakorsak

Botvig  
#442028 Oftast i Värö. Verkar vara en praxis att klassa 1% som vrak. Har kollat tillbaka på ett flertal mätbesked.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vrakorsak

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442055 Varierar, ofta har jag fått 0 eller nära noll i vrak.

Avatar Fallback

Re: Vrakorsak

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442060 Mittåt, de senaste 4 åren har jag haft 0% / 2,6% / 1,1% / 1,1% på barrmassa i Värö.

Avatar Fallback

Re: Vrakorsak

Sti L  
#442077 Språkspørsmål-hva er barrmassa?

Avatar Fallback

Re: Vrakorsak

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442078 Massaved av gran eller tall (barrträd).

Avatar Fallback

Re: Vrakorsak

Sti L  
#442087 Ok,takker Mangan.Det kaller vi slip.Skal starte utkjøring av det jeg har hugget når jeg får transport til en skotare jeg har handlet (Min første-en rapid). Der et det veldig store mengder tørrt og har fått beskjed om maks 10 prosent tørrt i barrmassen. Etter det jeg har lest her blir nok den 1/10 struntet og gjør helt rent i skogen.Så om dere som ser togene-er det barrmassa som er så lett at det blåser av vognene er det sikkert mitt!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).