Vedmaskiner, flishuggar

Bygga renstrumma

40 inlägg 21551 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga renstrumma

Sundvik  
#441799 Finns ju lite i någon tråd från förr men jag startar ändå en ny. Har planer på att bygga en renstrumma men vill gärna ha synpunkter på rördimensionen i själva trumman. 27 eller 21 mm yttre mått på VVS rör har jag att välja på. Båda har sina fördelar men också nackdelar anser jag.
200 cm lång har jag tänkt och lite konisk i formen.
Mellanrummet mellan rören där skräpet skall falla då ? Det är ju frestande att göra detta så stort som möjligt för att spara material men var går smärtgränsen, kan själv tänka mig allt mellan 40 och 60 mm. Hur är det i fabrikstillverkade ? Är det av vikt att trumman roterar snabbt, har inte så mycket mera att ge bort i ampere efter att Japan tar sitt så det blir en svag motor som får en utväxling efter vad som är möjligt.



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Bygga renstrumma

Jckssn  
#441821 Vad är prisskillnaden mot att använda armeringsjärn istället för rör?

Användarvisningsbild

Re: Bygga renstrumma

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441859 Intressant, en fundering om själva ringarna, kan man göra dem i trä?

Avatar Fallback

Re: Bygga renstrumma

adahlm  
#441904 Byggde själv för nåt år sen med 16mm armeringsjärn och 30mm luft emellan. Skulle nog inte sätta mycket mer än 35mm mellanrum då man förlorar en massa klabbar då de minsta blir skräp.. 26,9x2,3-rör borde fungera ganska bra, lönar sig att bygga trumman så lätt som möjligt..

750w motor brukar de fabrikstillverkade ha, borde väl inte bli problem om inte säkringarna är helt underdimensionerade..

Avatar Fallback

Re: Bygga renstrumma

Blivande snickare  
#441907
adahlm skrev:Byggde själv för nåt år sen med 16mm armeringsjärn och 30mm luft emellan. Skulle nog inte sätta mycket mer än 35mm mellanrum då man förlorar en massa klabbar då de minsta blir skräp.. 26,9x2,3-rör borde fungera ganska bra, lönar sig att bygga trumman så lätt som möjligt..

750w motor brukar de fabrikstillverkade ha, borde väl inte bli problem om inte säkringarna är helt underdimensionerade..

Bild på den?

Avatar Fallback

Re: Bygga renstrumma

adahlm  
#441918 Finns bilder på nettikone... behöver den inte mer pga nya grejer på vedbacken..

Avatar Fallback

Re: Bygga renstrumma

skogshasse  
#441975
Slurfi skrev:Intressant, en fundering om själva ringarna, kan man göra dem i trä?


jag såg en trumma för några år sedan och han hade byggt med järnringar från gamla bränslefat.
det såg ut att fungera väldigt bra. han hade totalt 3 järnringar på sitt bygge.

Avatar Fallback

Re: Bygga renstrumma

Sundvik  
#441995 Blir självklart billigare med armeringsjärn, men man får nog en formstyvare konstruktion med rör. Tänkte däremot delvis använda armeringsjärn som ringar men i huvudsak järnbeslag till gamla vagnshjul, dessa är smidda och håller nog bara det inte börjar spricka bredvid svetsningen.
Läste tidigare någonstans att inte ens fabrikstillverkade håller speciellt länge för proffsen så det blir antagligen en större nötning på materialet än vad man kan tro, något byggt av trä kan inte hålla i längden.
Jag började fundera i går kväll om det lönar sig att montera rören liggande snett jämfört med trummans längdriktning ungefär 45 grader (1/8 varv) så att det blir en skruvande effekt inuti när trumman roterar, man förlorar inte mer än 5 cm av trummans längd på det viset heller och kan ha den utan lutning i drift. Synpunkter ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga renstrumma

Blivande snickare  
#442095
adahlm skrev:Finns bilder på nettikone... behöver den inte mer pga nya grejer på vedbacken..

Kan du lägga in en länk?
Hittar den tyvärr inte..

Avatar Fallback

Re: Bygga renstrumma

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442102
Sundvik skrev:Blir självklart billigare med armeringsjärn, men man får nog en formstyvare konstruktion med rör. Tänkte däremot delvis använda armeringsjärn som ringar men i huvudsak järnbeslag till gamla vagnshjul, dessa är smidda och håller nog bara det inte börjar spricka bredvid svetsningen.
Läste tidigare någonstans att inte ens fabrikstillverkade håller speciellt länge för proffsen så det blir antagligen en större nötning på materialet än vad man kan tro, något byggt av trä kan inte hålla i längden.
Jag började fundera i går kväll om det lönar sig att montera rören liggande snett jämfört med trummans längdriktning ungefär 45 grader (1/8 varv) så att det blir en skruvande effekt inuti när trumman roterar, man förlorar inte mer än 5 cm av trummans längd på det viset heller och kan ha den utan lutning i drift. Synpunkter ?


Men om du ska rören snett i trumman behöver du böja dom med eller tänker jag fel nu?

Avatar Fallback

Re: Bygga renstrumma

Sundvik  
#442107 Kan det vara denna : https://www.nettikone.com/omavalmiste/p ... pu/1597636

ser ut att vara samma Fordson traktor, kan inte säga om det är en Dexta eller Major.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga renstrumma

adahlm  
#442152 jep, där kom den..
dexta var det,, även den fick gå i pension och blev nu ersatt av en elmotor,

Några bilder till på: https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 0&t=167481

Användarvisningsbild

Re: Bygga renstrumma

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442153


Härligt att skåda, jag satt som hypnotiserad och bara njöt av att se en effektiv linje med 11 minuter per säck.
Jag måste nog skaffa/bygga en sån renstrumma jag åxå, det stör mig att det är så mkt boss fastän jag har nätsäck.

Avatar Fallback

Re: Bygga renstrumma

adahlm  
#442161
en effektiv linje med 11 minuter per säck.


10-11min var nog ganska maximal topphastighet för evo30:n, 2-3 säckar i timmen blev det med all hantering medräknat.

Avatar Fallback

Re: Bygga renstrumma

Mojjemannen  
#442220 Vår är en smula för gles mellan ribborna, vi har kompletterat med fler och bredare ringar, både stående plattjärn och av 3mm plåt,
Och ja man får svetsa av och till.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).