Traktorer och processorer

Deutz-Fahr i skogen?

64 inlägg 37477 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Deutz-Fahr i skogen?

valtra mega  
#438832
stegmaster skrev:
valtra mega skrev:Har ingen spärr på framaxeln på 8050

Då skulle du köpt större för det er ind. axel som standard på 8400 och 8550, och denna har HI-lock. :wink:

Skulle varit en 8950 hade inte så stort behov av större än 8050 när jag köpte den ny -02 men uppfyllde drömmen om en 6 cylindrig traktor före 30

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Deutz-Fahr i skogen?

Janne Deutz  
#441791 Här kommer en liten film med min Deutz
Och kesla vagn under massa körning


https://splice.gopro.com/v?id=7zkA5d




[url][/url]
JohannesG skrev:När jag var på Gallringsdagarna igår blev jag ganska imponerad av platsen i en Deutz-Fahr traktor i samma storlek som Valtras A-serie, för att vara så liten var det ganska bra med svängrum. Jämförde med Valtras N-serie och där var trångt. Jag syftar framförallt på platsen när man svängde runt, alltså mellan hjulhuset och stolen, bakåt var det inga problem i någon av dem. Jag är osäker på vad det var för modell så någon vänlig får gärna berätta det. Skulle enligt säljaren vara 88hk.
EDIT: mest troligt är att det är en 5090 G eller 5090.4 G.

Deutz-Fahr känns inte som så vanlig i Sverige och speciellt inte bland dom mindre traktorerna, inte heller i skogen. Jag har ganska dålig koll på dessa, men tycker det skulle vara intressant att diskutera. Fanns inget dubbelkommando typ Twin trac, men det borde inte vara omöjligt att lösa. Hyfsat med plats för kedjor, i alla fall vid bakhjulen, glömde kolla fram. Hur är de för övrigt?

1474712610_jg_.jpg


Mer bilder finns i JohannesG - Tråden om gallringsdagarna 2016

Användarvisningsbild

Re: Deutz-Fahr i skogen?

stegmaster  
#441794 Trevlig film janne Deutz. :-BD
Er du nöjd med din Kesla??

Användarvisningsbild

Re: Deutz-Fahr i skogen?

Janne Deutz  
#441797
stegmaster skrev:Trevlig film janne Deutz. :-BD
Er du nöjd med din Kesla??



Tack för det :grin:
Jo jag är jättenöjd. Kranen når 6.80 sen gör driften att hela ekipaget går lugnare i terrängen då den smyger upp på ojämnheter och bromsar lite på nedvägen . Det känns rejält sen är den förbaskat snygg om det får ha betydelse.

Användarvisningsbild

Re: Deutz-Fahr i skogen?

stegmaster  
#441800
Janne Deutz skrev:sen är den förbaskat snygg om det får ha betydelse.

Har inte det alltid betydelse då? :D :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Deutz-Fahr i skogen?

Janne Deutz  
#441801 Jag tycker det har en väldig betydelse ;)

Avatar Fallback

Re: Deutz-Fahr i skogen?

560xpg  
#442800 Tjena Janne!
Ytterligare ett fint Deutz-ekipage, kul att se. Jag har inte haft tid att kolla ordentligt på din film tidigare.
Det var en fin låda du har där fram till sågar och verktyg, finns det även ett lock mot regn och rusk?
Har du monterat lådan på vikterna?
Jag har tänkt bygga något på A-ramen som ska vara till såg och det man inte vill ha i hytten, har du något bra tips?

Avatar Fallback

Re: Deutz-Fahr i skogen?

560xpg  
#442804 Hej igen Janne!
Backspeglarna har du tagit bort men ser att du inte plockat bort skärmarna och har kvar normalhöjd på insteget.
Har du haft något problem med att det hänger kvar grenar som går upp i hjulhuset?
Jag tog bort steget på ena sidan och kapade den andra, skärmar och backspeglar plockades bort omgående.

Användarvisningsbild

Re: Deutz-Fahr i skogen?

Janne Deutz  
#442850 Hej
Jag håller med och riktigt kul att vi har så fina ekipage ! Vad gäller skärmarna har jag dom kvar men för att slippa risken med kvistar som följer med runt och riskerar att förstöra skärmarna så kör jag med skruvdubb istället för kedjor. Då minimeras risken för att kvistar ska följa med och orsaka skador. Insteget är original. Jag funderar på att ta bort nedre steget och skruva en hydraulslang med Banjokopplingar på istället. Då blir den lite följsammare om man skulle gå mot någon stubbe .

Lådan har jag tillverkat själv och den är monterad på En hemmagjord båge som går upp och skyddar huven. där ska jag också komplettera med att bygga på kvistavvisare upp i hörnet på tak bågen. Jag kan skicka lite mer bilder på bara bågen så ser du hur jag gjort den. Riktigt stilig om du frågar mig ;) Jag ska göra ett lock också så den blir tät , Lådan har fack på insidan där man ställer i svärden , en från varje håll sen passar bensindunken mellan sågarna , Perfekt för att kunna ha det rent och snyggt invändigt i hytten men ändå få med sig grejerna

Hur hade du tänkt lösa Såghållare och redskapsfäste??



560xpg skrev:Tjena Janne!
Ytterligare ett fint Deutz-ekipage, kul att se. Jag har inte haft tid att kolla ordentligt på din film tidigare.
Det var en fin låda du har där fram till sågar och verktyg, finns det även ett lock mot regn och rusk?
Har du monterat lådan på vikterna?
Jag har tänkt bygga något på A-ramen som ska vara till såg och det man inte vill ha i hytten, har du något bra tips?

Användarvisningsbild

Re: Deutz-Fahr i skogen?

Janne Deutz  
#442941

Janne Deutz skrev:Hej
Jag håller med och riktigt kul att vi har så fina ekipage ! Vad gäller skärmarna har jag dom kvar men för att slippa risken med kvistar som följer med runt och riskerar att förstöra skärmarna så kör jag med skruvdubb istället för kedjor. Då minimeras risken för att kvistar ska följa med och orsaka skador. Insteget är original. Jag funderar på att ta bort nedre steget och skruva en hydraulslang med Banjokopplingar på istället. Då blir den lite följsammare om man skulle gå mot någon stubbe .

Lådan har jag tillverkat själv och den är monterad på En hemmagjord båge som går upp och skyddar huven. där ska jag också komplettera med att bygga på kvistavvisare upp i hörnet på tak bågen. Jag kan skicka lite mer bilder på bara bågen så ser du hur jag gjort den. Riktigt stilig om du frågar mig ;) Jag ska göra ett lock också så den blir tät , Lådan har fack på insidan där man ställer i svärden , en från varje håll sen passar bensindunken mellan sågarna , Perfekt för att kunna ha det rent och snyggt invändigt i hytten men ändå få med sig grejerna

Hur hade du tänkt lösa Såghållare och redskapsfäste??



560xpg skrev:Tjena Janne!
Ytterligare ett fint Deutz-ekipage, kul att se. Jag har inte haft tid att kolla ordentligt på din film tidigare.
Det var en fin låda du har där fram till sågar och verktyg, finns det även ett lock mot regn och rusk?
Har du monterat lådan på vikterna?
Jag har tänkt bygga något på A-ramen som ska vara till såg och det man inte vill ha i hytten, har du något bra tips?

Avatar Fallback

Re: Deutz-Fahr i skogen?

560xpg  
#443008 Hej!
Innan jag såg din lösning var jag inne på att ha sågarna med svärden vertikalt och dunken hängandes.
Nu är jag nog mer inne på att placera dem i ett horisontellt läge, borde vara mer skonsamt mot sågkroppen.
Det jag har tänkt är att använda A-ramen som bas och göra två sågplatser, dunkutrymme samt någon form av låda till bälte och verktyg samtidigt vill jag inte göra det allt för tungt utan det ska gå lyfta av när det är tomt.

Användarvisningsbild

Re: Deutz-Fahr i skogen?

Janne Deutz  
#443075 Det låter som en klok tanke . Min låda är byggd på en vanlig plåtlåda. En låda från en skåpinredning från en gammal transportbil . sen vanlig formplyfa den är tålig , Jag gjorde en likadan till fyrhjulingen som jag får samma plasering på Sågarna i. Dom sitter ju automatiskt fast i facken för svärden så dom kommer ingenstans då blir det ingen belastning på dom när dom bara står i ställda ! Lätt att bort och väger ingenting .
Jag har några Lådor över om du skulle vilja göra samma typ av lösning.

Risken i A lyften är väl att den kommer att skymma sikten samt att den riskerar att komma i kläm när det är kuperat . Hur som så är det kul att utbyta erfarenheter och få ge och få tips .




560xpg skrev:Hej!
Innan jag såg din lösning var jag inne på att ha sågarna med svärden vertikalt och dunken hängandes.
Nu är jag nog mer inne på att placera dem i ett horisontellt läge, borde vara mer skonsamt mot sågkroppen.
Det jag har tänkt är att använda A-ramen som bas och göra två sågplatser, dunkutrymme samt någon form av låda till bälte och verktyg samtidigt vill jag inte göra det allt för tungt utan det ska gå lyfta av när det är tomt.

Användarvisningsbild

Re: Deutz-Fahr i skogen?

JohannesG  
#496589 Mötte en Deutz-Fahr idag. Har inte tänkt på det tidigare, men en del har väldigt låg huv. Måste bli bra sikt då? Sedan är väl många i alla fall tidigare luftkylda, fördel/nackdel med detta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Deutz-Fahr i skogen?

Hema  
#496602
JohannesG skrev:Mötte en Deutz-Fahr idag. Har inte tänkt på det tidigare, men en del har väldigt låg huv. Måste bli bra sikt då? Sedan är väl många i alla fall tidigare luftkylda, fördel/nackdel med detta?

Den fryser inte sönder och färre delar som kan krångla, men hålls inte kylflänsarna rena kan motorn bli för varm, samt ofta dålig värme i hytten.

Användarvisningsbild

Re: Deutz-Fahr i skogen?

JohannesG  
#497380 Om man skulle jämföra Deutz-Fahr och Valtra av samma storlek och årgång, vilken är då en bättre traktor? Tänker främst i storleken Valtra 8100 och 8150 från 90:talet.
Vad jag kan se så har Deutzen plasttank och mycket oskyddat under som bör skyddas om den ska köras i skogen (kollade på lite bilder på en 6.31 i en annons) Men hur är den i övrigt? Hydraulik, bromsar, sikt, komfort, rymlighet i hytt, m.m? Hur skiljer sig priserna? Både på traktor och på delar?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).