Traktorer och processorer

Valtra A4- serien

44 inlägg 30019 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra A4- serien

Aqualize  
#441383 Ser ut i tabellen som de fått en bättre framaxel med tanke på vändradie.

Snabbväxel - ständiga gisslet. Lägger de till det så säljer de nog sämre av dyrare N-serien.
Nu är det ju någon slags gemensam plattform som dessa och MF 4700 och 5700 bygger på. Jag kollade in dem och de har samma växellådsalternativ och saknar alltså möjlighet till snabbväxel helt. Så det verkar som Valtra inte snålats in extra utan det bara är så där.

Även om det blir "samma sak som MF" som många kommer gnälla om/påpeka så tycker jag den ser väldigt intressant ut. Hytten verkar ju vara ett rejält lyft. Skulle känts lite konstigt om de sminkat om A3 med tanke på att N4 och T4 bygger på stor nyutveckling.
Hur långa anor MF 4700 och 5700 har vet jag inte.

Noterar i broschyren också att lastaren på bild är Ålös nya serie som ska börja tillverkas i sommar.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra A4- serien

Aqualize  
#441385 Med tanke på att man ska kunna få den genom Valtra Unlimited Studio (där de bygger på vad för extrautrustning man kan tänka sig bara de kan få den registrerad) så borde tillverkningen fortfarande vara kvar i Finland.
De har säkert optimerat plattformen så väl att det inte är ett måste att bygga alla varianter i en och samma fabrik.
För S2/S3/S4-serierna (de som delar med MF), de har väl byggts i Frankrike?

Edit: Såg detta nu hos lantmännen
Nya Valtra A4 är den första av Valtras 4:e generation traktorserier som tillverkas i såväl Suolahti, Finland som i Mogi das Cruzes, Brasilien, vilket gör det till en sann global traktor.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A4- serien

Seb macahan  
#441390
Aqualize skrev:Ser ut i tabellen som de fått en bättre framaxel med tanke på vändradie.

Snabbväxel - ständiga gisslet. Lägger de till det så säljer de nog sämre av dyrare N-serien.
Nu är det ju någon slags gemensam plattform som dessa och MF 4700 och 5700 bygger på. Jag kollade in dem och de har samma växellådsalternativ och saknar alltså möjlighet till snabbväxel helt. Så det verkar som Valtra inte snålats in extra utan det bara är så där.

Även om det blir "samma sak som MF" som många kommer gnälla om/påpeka så tycker jag den ser väldigt intressant ut. Hytten verkar ju vara ett rejält lyft. Skulle känts lite konstigt om de sminkat om A3 med tanke på att N4 och T4 bygger på stor nyutveckling.
Hur långa anor MF 4700 och 5700 har vet jag inte.

Noterar i broschyren också att lastaren på bild är Ålös nya serie som ska börja tillverkas i sommar.


Var har du läst detta?
MF 57 serien finns med full powershift-låda Dyna-6 och är väl mer jämförbar i storlek med N4-serien.
I alla fall när man ställer de bredvid varandra och hyttens utrymme (likaså prismässigt i samma område). På den jag beställde fanns ingen växelspak i alla fall.
Jag kan tro att MF-47 serie delar plattform med A4 och MF-56,57-serie delar plattform med N4 (men förutom växellådan bla) så beskrev säljaren det för mig i alla fall.
Men både han och jag kan ha fel.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A4- serien

loppan  
#441395
Blivande snickare skrev:Snälla @Fredrik Reuter be inte om förlåt!
Redan det att du söker infon å skriver inlägget är föredömligt! :-BD

Jag fattar inte hur f-n du hinner med att vara i alla trådar @Fredrik Reuter

Användarvisningsbild

Re: Valtra A4- serien

Aqualize  
#441497
Seb macahan skrev:
Aqualize skrev:Ser ut i tabellen som de fått en bättre framaxel med tanke på vändradie.

Snabbväxel - ständiga gisslet. Lägger de till det så säljer de nog sämre av dyrare N-serien.
Nu är det ju någon slags gemensam plattform som dessa och MF 4700 och 5700 bygger på. Jag kollade in dem och de har samma växellådsalternativ och saknar alltså möjlighet till snabbväxel helt. Så det verkar som Valtra inte snålats in extra utan det bara är så där.

Även om det blir "samma sak som MF" som många kommer gnälla om/påpeka så tycker jag den ser väldigt intressant ut. Hytten verkar ju vara ett rejält lyft. Skulle känts lite konstigt om de sminkat om A3 med tanke på att N4 och T4 bygger på stor nyutveckling.
Hur långa anor MF 4700 och 5700 har vet jag inte.

Noterar i broschyren också att lastaren på bild är Ålös nya serie som ska börja tillverkas i sommar.


Var har du läst detta?
MF 57 serien finns med full powershift-låda Dyna-6 och är väl mer jämförbar i storlek med N4-serien.
I alla fall när man ställer de bredvid varandra och hyttens utrymme (likaså prismässigt i samma område). På den jag beställde fanns ingen växelspak i alla fall.
Jag kan tro att MF-47 serie delar plattform med A4 och MF-56,57-serie delar plattform med N4 (men förutom växellådan bla) så beskrev säljaren det för mig i alla fall.
Men både han och jag kan ha fel.

http://gardsdrift.no/heilt-ny-valtra-a4-serie
Dei nye modellane byggjer på Agcos nye globale plattformkonstruksjon for denne storleiken, der Massey Ferguson frå før har rulla ut 4700 og 5700-seriane i same effektklasse.


http://www.masseyferguson.se/mf5700.aspx 12x12 transmission
http://konedata.net/traktorit/massey-fe ... 6713-2016/ (tittar på man på specifikationen är 4-cylindriga uppenbart samma grund som dessa).
... men jag ser att det finns en 5700 SL -serie, på konedata samt MFs t.ex. brittiska webbplats. Men svenska har de inte bemödat sig med att lägga till den.
När jag jämför specifikationerna för 5700 och 5700 SL verkar de ju väldigt olika i sömmarna.

Tror inte N4 och T4 delar så mycket med MF-maskiner i sin grund (och här bortser jag från motorerna eftersom det är AGCO och inte Valtra längre som gör motorer så att säga).

Användarvisningsbild

Re: Valtra A4- serien

Seb macahan  
#441505 :???: Det verkar som att 5700 och 5700 SL är två helt olika maskiner.
http://read.uberflip.com/i/596436-mf-5700-sl-en
Den 1:a ovan är liknande den maskin jag har provat och den du relaterar till i den svenska länken är ju inte lik den på något sätt. Hytten, huven, transmission och data stämmer ju inte överens alls.
Då förstår jag genast ditt påstående lite mer.
Först måste erkännas att jag blev lite nojjig när jag började läsa om den nya A4. Det vore ju typiskt om de släppte en "bomb" sådär lagom när man beställt en annan maskin.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A4- serien

Aqualize  
#441509 Ja man blev ju förvirrad. Jag kan inte så mycket om MF så antog när jag gick på deras hemsida att det var rätt.
Men verkligen jobbigt när det är helt olika maskiner. Annan "kostym" (vikt, mått) på dem osv och enda som skiljer är bokstäverna SL. Fult spel.
Men det verkar alltså som Största A4 är samma som MF 6700 (utan någon bokstav).

Användarvisningsbild

Re: Valtra A4- serien

Seb macahan  
#441510 Ja det hela verkar oerhört logiskt en 6700 är "lika" stor som en ny A4 medans en 6700S är nog likvärdig med en T-serie (Valtra) och en 5713SL är som en N4 medans en 5700 är mindre och en 5610 t ex är också i storleken som en N4 och en MF 4700 är som dagens A93. Ungefär typ sådär......[emoji38]
Jag tycker det är synd att man tog bort den "gamla" N-serien ur sortimentet helt i samband med lanseringen av den nya N4. Som skogstraktor tyckte jag nog den imponerade mer än N4. Ja ok den "gamla" N-serien finns kvar upp till 110hk tror jag och med de enklare växellådorna. Den nya Valtra looken ser väldigt frän ut men börjar man skärskåda dem lite så ser dom inte ut o passa så bra i skogen (N4), som fullskaliga skotar skördartraktor är de väl enda alternativet med sitt skogstak och steglösa transmission tillsammans med twintrac. Men som jordbrukstraktor i skogen vill jag påstå att de har blivit sämre. A4 har vi ju inte sett än. Det var det jag gillade med MF5713SL. Ren design utan en massa skit som kan fastna (ungefär som A93án) och riktigt bra frigångshöjd.
Nu får jag väl hela Valtra fan-support club efter mig som vanligt :surp: I så fall får du hjälpa mig @källshult. Att man aldrig kan knipa käft :wink:

Användarvisningsbild

Re: Valtra A4- serien

Fredrik Reuter  
#441534 Hej,
Jag frågade Lantmännen Maskin om det fanns mer bilder på hytten och främst bakåt. Det var lite tunnsått med det, men bifogar det som fanns tillgängligt än så länge.

A4 kommer f.ö visas och demas på Elmia Wood.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A4- serien

Aqualize  
#441734
Seb macahan skrev:[...]
Jag tycker det är synd att man tog bort den "gamla" N-serien ur sortimentet helt i samband med lanseringen av den nya N4. Som skogstraktor tyckte jag nog den imponerade mer än N4. Ja ok den "gamla" N-serien finns kvar upp till 110hk tror jag och med de enklare växellådorna. [...]

Jag tror det har med utsläppskraven. N3-serien har Steg 3B-motorer. När N4 lanserades frågade jag Valtra via facebook och någon som verkade lite insatt svarade. 4-cylindriga N3 skulle fasas ut rätt snabbt och sedan ha N3 trecylindrig (dvs. N93 och N103) längre. Det var nog också något med nivåerna. Större N3 körde väl adBlue men inte N93/N103 (har inte kollat detta dock). Det lät som de hade någon tilldelning på hur många "över tiden" de kunde få bygga.

Och för en äldre modell så läggs det inte tid att anpassa en nyare motor till. Förutom 6050-serien för den var väl för populär så den fick ju elektronisk motorstyrningen de sista åren. Antar de gjorde något hopp där i vilket "steg" de låg på.

N93 och N103 har aldrig funnits med annat än HighTech 3- och HighTech 5-transmissionerna.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A4- serien

Aqualize  
#441741 Ja då har man jämfört datauppgifterna. A4 trecylindriga är lite mindre än A3 HiTech (dvs. A83 och A93). Längd, höjd, vikt, hjulbas, lyftkraft i trepunktslyften. Hjulbasen går från 239 cm till 225 cm.
Mellanchassit, dvs. A104 och A114, är likaväl lite större än A83/A93 på alla de punkterna, t.ex. hjulbasen på 243 cm.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A4- serien

Sidekicknicke  
#441782 Vet man något om priset? Frågade tidigare om twin trac, ingen som vet?

Avatar Fallback

Re: Valtra A4- serien

550  
#441785 "Traktorerna kommer att finnas tillgängliga för andra mässor och demokörningar från och med juli månad. "

Betyder det att den nya serien inte kommer att vara med på Elmia i sommar? Men de satsar väl som vanligt i första hand på jordbruk, det ser ut så om man bläddrar igenom bilderna åtminstone.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A4- serien

stegmaster  
#441787
Sidekicknicke skrev: Frågade tidigare om twin trac, ingen som vet?

Den går garantert inte att få med twin-track, om inte någon annan enn valtra bygger om den vil säga.
Twin-track, snabbväxlar, turbinkoppling, verkar vara reservert för N serien,
Dom vil vel inte göra dom for lika, (A och N serien), så dom stjäler kunder från varandra.
Fortfarandet inte helt plant golv va jag kan se av bilderna, och ser ganska trång ut i hytten(för att snurra stolen).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra A4- serien

Sidekicknicke  
#441842 Men den lär ju finnas som skogsutrustad, och kanske då med skogshytt? riktigt snygg är den iaf.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).