Servicebyggnader

Maskinhall

159 inlägg 70466 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Maskinhall

Vardon  
#439795 Snåla inte med isoleringen under plattan. Den är jobbig att göra om... Tror även du ska planera för större maskin än vad du tänkt dig såvida du inte tänkt dig den största skotaren redan.

Avatar Fallback

Re: Maskinhall

Simon.M  
#439827 Ja det blir ju större hall än jag behöver i dagsläget blir runt 200-220kvm är en som räknar på detta inte bestämt mig om det ska bli byggsats eller lösvirke än. Men får nog pris i helgen lite nogare. Det där med isolering i plattan har jag funderat mycket kring inte lätt att ta beslut inget jag behöver i dagsläget och den är ju skapligt dyr tror den gick på runt 200kr kvm och ska man ha 2-3 lager så blir ju det en skaplig slant nästan lika dyrt som hallen [emoji6] kanske bara tar under garage delen. Sen funderar jag på om man skulle gjuta en ränna istället för golvbrunn med en skyffels bredd ungefär va tror ni om det

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskinhall

JoTh  
#439846 Du har bara en gång på dig att välja om plattan skall vara isolerade eller inte!

Håller själv på och färdigställer en kombinerad verkstad och maskinhall hemma, där ytterväggar och tak är på plats och allt är färdigisolerat.
Har använt 6 meters ALBA kantbalkar vilka är lätta och snabba att sätta med grävmaskin och blir en bra form helt utan yttre stöd vid gjutning,
då korgar och armeringsnäten går lätt att fästa i denna kantbalk. ALBA balken har samtidigt en relativt god isoleringsförmåga.
Har själv isolerat med 2x 100 mm hård cellplast i kors samt även lagt in golvärmeslang i de delar som skall bli uppvärmda.
Då finns valmöjligheterna för framtida uppvärmningsalternativ i princip oavsett värmekälla.
Isolerade även med 100mm cellplast 600mm utanför kantbalken som extra köldbrygga.
Vet inte hur du har tänkt att fördela dina 200 kvm, men med den storleken skulle jag tro att du även räknar med en skaplig takhöjd?
Har själv inga fordon som kräver fri höjd, men resonerade att alla äldre byggnader oftast över tid brukar vara för låga, och har därför valt att sätta portar med 4m bredd och 4,5 m i höjd. Då kommer man in med det mesta som går efter Sveriges allmänna vägar och det bör ju räcka en tid.

Vad gäller avloppsrännor tänker du som jag gjorde.
Dock var rännorna i dyraste laget så som jag ville ha dem med både oljeavkiljande del samt slamficka, därför blev de av egen tillverkning,
så det går att skotta ur dem med en vanlig byggskyffel och med överkörningsbar gallerdurk.
Tillverkade rännorna i 3mm svartplåt som sedan skickades på varmgalvanisering.
Körbar gallerdurk köptes i vanliga standardformat om 1000mm x 290mm, och rännorna anpassades efter dessa, dock med olika längder.
Bättre att då ha flera meterslånga gallerdurkar att plocka upp än en lång som blir otymplig vid rensning.

Blir det trästomme för din del skulle jag gå på Halvproffs alternativ med att sätta lecablock direkt på ny platta, för att skona botten syllen från väta, alternativt förhöjd ALBA-balk.

Tänk även på allt annat som är bra att ha i plattan som förläggning av 50mm kabelskyddslang för elmatningar och vatten ledningar och övriga tänkta avlopp för eventuella framtida tvättställ etc.
Fundera även kring om du skulle välja golvvärme alternativet, om du skall förbereda för något annat framtida uttag/ fastsättning i golvet.
Själva har vi bland annat gjort ett uttag för att sänka ned ett saxlyftbord på 1x 2,5m i golvet, som blir helt plant med golvet då det är nedsänkt, så det inte blir i vägen annars.
Då saxlyftbordet var med tidigt i planeringsstadiet, så lyckades vi hitta ett bra begagnat på en aktion, så det fanns att måttsätta efter vid formningen.
Det kommer att fungera både som billyft, svetsbord, och för övriga mekjobb på mindre maskiner, då det går att köra upp ca 80 cm över golvnivå.
Har även förankrat fällbara lastsurrningsöglor som återfinns på lastbilsflak i golvet, för att enkelt kunna dra isär större hydraulcylindrar, riktningsjobb samt även bra att ha vid avhudning av vilt mm.

Tycker dock att priset du fått på cellplast verkade i häftigaste laget.
Du har väl bla. Sundolitt fabriken nästgårds om du håller till i Ulricehamn?

Alla större materialposter har vi noga specificerat och lagt ned tid att offertförfråga på två till tre ställen, och det har haft stor betydelse på byggkostnaden, då stora prisvariationer har förekommit.
Samt att all materialleverans var inkluderad fraktkostnad till byggarbetsplatsen på lämnad offert i vår förfrågan.

Sen är det bra om du gör en kalkyl och väger in tidsåtgång på lösvirkesbygge kontra byggsats beroende på vad som passar bäst i ditt fall.

Inte att förglömma är allt övrigt material som spik, skruv etc, som fort bär iväg med mer än vad man tänker på från början.
Beräknade och beställde även hem det på en och samma order, och det är inte många kartonger över nu.
Åka och hämta material som fattas under byggets gång är en av de större tidstjuvarna.
Så försök att innan byggstart planera och beställ materialet i rätt tid till de olika delmomenten.

Lycka till med din planering och kommande byggprojekt.

Avatar Fallback

Re: Maskinhall

Simon.M  
#440920 Ja det är lite att fundera på. Om ca 14 dagar kommer sprängaren och tar bort bergsknallen som är ivägen och river den gamla ekonomibyggnaden som står där så då är man på gång [emoji106]. Är detta med cellplasten tror jag bara lägger det på den delen där jag ska ha verkstad och isolerat då jag inte har några planer på att ha det andra uppvärmt. men har ju ett tag på mig att fundera innan det är dags för plattan

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskinhall

Hema  
#440938
Simon.M skrev:Ja det är lite att fundera på. Om ca 14 dagar kommer sprängaren och tar bort bergsknallen som är ivägen och river den gamla ekonomibyggnaden som står där så då är man på gång [emoji106]. Är detta med cellplasten tror jag bara lägger det på den delen där jag ska ha verkstad och isolerat då jag inte har några planer på att ha det andra uppvärmt. men har ju ett tag på mig att fundera innan det är dags för plattan

Takstolar och annat är inget att spara för försäljning? Testat att lägga ut byggnad till försäljning?

Avatar Fallback

Maskinhall

Simon.M  
#440981 I
Senast redigerad av Simon.M sön 26 feb 2017, 15:05, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskinhall

Simon.M  
#440984
Hema skrev:
Simon.M skrev:Ja det är lite att fundera på. Om ca 14 dagar kommer sprängaren och tar bort bergsknallen som är ivägen och river den gamla ekonomibyggnaden som står där så då är man på gång [emoji106]. Är detta med cellplasten tror jag bara lägger det på den delen där jag ska ha verkstad och isolerat då jag inte har några planer på att ha det andra uppvärmt. men har ju ett tag på mig att fundera innan det är dags för plattan

Takstolar och annat är inget att spara för försäljning? Testat att lägga ut byggnad till försäljning?

DSC_0050.JPG
är det lilla huset till vänster igemter det vita huset som ska rivas och berget som är upp i dagen där som ska sprängas bort. Gammalt dåligt hus inget att ta vara på

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskinhall

Simon.M  
#440986 Blir ju rätt nära grannen med men ska inte vara några problem så länge man håller sig 4.5m ifrån sägs det

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskinhall

Hema  
#441711
Simon.M skrev:
Hema skrev:
Simon.M skrev:Ja det är lite att fundera på. Om ca 14 dagar kommer sprängaren och tar bort bergsknallen som är ivägen och river den gamla ekonomibyggnaden som står där så då är man på gång [emoji106]. Är detta med cellplasten tror jag bara lägger det på den delen där jag ska ha verkstad och isolerat då jag inte har några planer på att ha det andra uppvärmt. men har ju ett tag på mig att fundera innan det är dags för plattan

Takstolar och annat är inget att spara för försäljning? Testat att lägga ut byggnad till försäljning?

DSC_0050.JPG
är det lilla huset till vänster igemter det vita huset som ska rivas och berget som är upp i dagen där som ska sprängas bort. Gammalt dåligt hus inget att ta vara på

Det var ju synd, storleksmässigt verkade det passande och jag hade bara tänkt att ha det som mindre vagnsskjul eller liknande.

Avatar Fallback

Re: Maskinhall

Simon.M  
#442656 Skulle kosta 12 000kr med besiktning före och efter sprängning för det vita huset var rätt dyrt kan jag tycka. Är det normalpris tror ni.

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskinhall

haltegarden  
#442672 Det priset är helt klart i överkant, vet inte var du bor, restiden till och från Kan ju självklart spela in.
Borde inte vara mer än tre Max fyra timmars arbete. Prova hitta någon annan.

Avatar Fallback

Re: Maskinhall

Hema  
#442680 Om det inte är jättemycket att spränga kanske krutspräning kan vara befogat för att minska risken för skador på övriga byggnader.

Kanske är avgiften så hög pga. hög försäkring?

Avatar Fallback

Re: Maskinhall

Simon.M  
#442693 Ja det kan ju vara så ingår ju någon sorts försäkring med. Är inte jag själv som pratat med sprängaren utan han som ska gräva grunden. Men 250kr kubiken kostade sprängningen så det tyckte jag inte var så farligt kanske dyrare med krutsprängning

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskinhall

haltegarden  
#442709 Den enda försäkring besiktningsman har är en ansvarsförsäkring för egna brister.
Den som är ansvarig för sprängningen, dvs sprängaren skall ha försäkring, vilket för övrigt även grävaren skall ha för sitt arbete.

Avatar Fallback

Re: Maskinhall

Hema  
#442765
Simon.M skrev:Ja det kan ju vara så ingår ju någon sorts försäkring med. Är inte jag själv som pratat med sprängaren utan han som ska gräva grunden. Men 250kr kubiken kostade sprängningen så det tyckte jag inte var så farligt kanske dyrare med krutsprängning

Ja krutsprängning är dyrare och ineffektivare, men skonsamare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).