Skördare

Lillebror 0470 / 0570 ?

22 inlägg 20902 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lillebror 0470 / 0570 ?

gustaf ericsson  
#4327 Hejsan !

Det verkar finnas mycket folk som har koll på läget i detta forumet. Hemma så gallrar vi med en Vimek TP5-40. Tror den heter så i varje fall. Den sitter monterad på en valmet 705 och det är ett smidig ekipage. Men sedan så tyckte vi att vi skulle prova något nytt. Så vi lånade ett Logmax aggregat tror det heter PAN 828 eller något liknade. Detta satte vi på våran huddig 960. Det fungerar ganska så bra. Men det blir ett stort ekipage i gallringsskog. Samt att den tycker inte om våra risiga granar av lite grövre diameter. Det kan vara så att vi har lite för klent flöde till aggregatet. Men det som är mest störande är att kranen är gjord för att gräva med. Det är lite krångligt att ta träd nära maskinen. Samt att räckvidden är inte så god.

Såg att det fanns en maskin som heter Lillebror. Fast det låter som man måste svetsa massor på dom maskinerna. Var går dom sönder ?
Är det dumt att köpa en sådan maskin.

Eller ska vi fortsätta köra stickvägen och det närmast stickvägen med huddigen. Sedan fälla manuellt i mitten och spela fram det med vimeken ?
/mvh Gustaf



   TS
Användarvisningsbild

ja du

Valmet Anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4331 Ja du.....det är som det låter...en lillebror.. jag tror inte på d där maskinerna, liten och vek,kolla bara på kranen :shock: dinky toy! säkert en anledning varför de inte tillverkas längre, och dyra beg oxå, då måste det vara bättre att köpa en beg 901 för samma pengar.

Du har inte funderat på att göra en jibb till huddigen? farsan hade ett valmet 935 aggregat på sin hymas lp576=föregångaren till 960ín,för mångar herrans år sen och på den hade han byggt en typ av jibb till skopan

Avatar Fallback

Jibb

gustaf ericsson  
#4341 Hejsan !

Vet ej vad du menar med jibb. Men vi har ett B12 fäste med ett fyrkantsrör som är ca 800mm långt. I den så hänger vi rotatorn och aggregatet.
/mvh Gustaf

   TS
Avatar Fallback

0470

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4367 jag har en FMG 0470. jag trivs bra med den. Jag körde 7000m3fub med den i stormen och den gick inte sönder mer än vad de stora maskinerna gjorde. Om du köper en Lillebror så skall den helst vara förstärkt i ramen vilket jag tror de flesta är. Tänk när de stora maskinerna går sönder så blir det dyrare och laga och besväligare att laga. En lillebror tar inte så stor plats heller som en stor Valmet 901 gör . Bredden är på lillebror 190cm.
Mvh. Samuel

Användarvisningsbild
Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4417 Jag har kört en 470 flera år och den funkade bra förutom att ramen var för vek,men det fixades lätt. Vi lyfte av hytten och svetsade på formskurna plåtar på insidan ramen sen var det inga problem me ramen.

Avatar Fallback
samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4447 Hej kenneth. vad har du för aggregat på din 470? vad har du för kran?

Avatar Fallback

vilken ?

gustaf ericsson  
#4452 Hejsan !

Vilka olika kranar finns det och vad är skillanden på dom ?
Vad finns det för olika typer på aggregat och vad skiljer dessa åt ?

Man får väll kolla runt och se om man kan hitta någon liten fin maskin. Men det gäller såklart att hitta ett bra exemplar antar jag.
/mvh Gustaf

ps. tack för många svar :)

   TS
Avatar Fallback
samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4461 Köper du en FMG 0470 så byggde de en egen kran till den som hette FMV.
På 0570 så sitter det orginal en Cranab 290.
Men det finns en hel del "Lillebröder" med Mowi 460 egs kran. Som jag tror inte är så dumt.
Själv har jag FMV kranen och den fungerar bra!

Avatar Fallback

skillnad ?

gustaf ericsson  
#4463 vad är det för skillnad på dom olika kranarna då ?
/mvh Gustaf

   TS
Avatar Fallback
samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4465 jag vet att FMV kranen är 5m. Cranab 290 ca:5,5m. Mowi 460 6.5m. Den kran som är starkast är Mowi kranen. Mowi kranen har ett vikbart kran-torn.

Avatar Fallback
Fredrik  
#4470 Hej,
Passar på att lägga in 2 bilder på olika lillebröder med olika kranar.

Bild


Bild


MvH Fredrik

Avatar Fallback

tack för fina bilder

gustaf ericsson  
#4475 hejsan !

Tackar för snygga bilder.
Vad ska man tänka på om man ska köpa en begagnad Lillebror. Vilken skall man leta efter spelare det någon roll vilken kran / aggregat det sitter på ?
Är det endast kranen som skiljer 0470 ifrån 0570 ?
Är det någon som vet vad dom ligger på för pris ?
/mvh Gustaf

   TS
Avatar Fallback
samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4483 Det som skiljer mellan 0470 och 0570 Är kranen och elsystemet. det är 24volt i 0570 och 12volt i 0470. Det spelar nog ingen roll vilken maskin. Bara den är i bra kondition. Priset varierar mellan 200 000-350 000 kr. Beroende på utrustning.

Användarvisningsbild
Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4592 Vi har inte kvar 470:in,den sålde vi för två år sedan.Det satt ett FMG 730 på den och en Cranab 290 kran. Aggregatet var i ganska dåligt skick när vi fick tag i den så det blev mkt svetsning. Jag tog och plockade ner det i små bitar och förstärkte ram och motorhyllorna sen så var svetsandet i stort sett slut.

Avatar Fallback
samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4612 På min 470 satt det ett 731 aggregat som inte var bra heller. Jag bytte aggregat för 1,5 år sedan. Jag bytte in 731 aggregatet mot ett Keto Forst. Som jag inte kan tänka mej att vara utan. Det är en enorm drag kraft och skadefri matning p.g.a att banden slirar ALLDRIG. OBS aggregatet har en mycket bra mät noggrannhet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).