Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hjulhäst?? Bra eller dåligt?

23 inlägg 16593 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hjulhäst?? Bra eller dåligt?

Mossebo  
#441575 Hahaha :-) Jag får suga lite på detta :-)
Upplever du aldrig att atv går för fort? Eller är svår med vändradien?
Eller att framhjulen kanar över någon sne såphal rot/gren som ligger på marken när du skal backa in någonstans? Men detta kanske avhjälps lätt med kedjor?

Jag vet ju hur lättvält en vanlig skogskärra är om man använder ramstyrningen. Är inte en skogskärra efter en atv lika dan?

Vinsch fram å bak har jag redan räknat ut att man kommer att sakna... Men jag tänkte inte köra fast med hjulhästen :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjulhäst?? Bra eller dåligt?

Hema  
#441611 Om man går det säkert sätta band på en hjulhäst/bison om man vill, samma med vinsch. Borde räcka med en fram, bak har hydraulvinschen på kran.

Nackdelarna som jag ser det är ev. för låg hastighet och osäker ergonomi. 13hk låter lite lågt. Blir lockade att slänga in en Atv-motor.

Avatar Fallback

Re: Hjulhäst?? Bra eller dåligt?

tallen100  
#441624 13 hk räcker nog till för det blir ju inga hastigheter att tala om, på atv finns ju en hel del kraft men det är lika illa när man inte får ner kraften i marken, men det kommer ju till sin rätt när det ska åkas fort på väg tex.

Avatar Fallback

Re: Hjulhäst?? Bra eller dåligt?

Hema  
#441637
tallen100 skrev:13 hk räcker nog till för det blir ju inga hastigheter att tala om, på atv finns ju en hel del kraft men det är lika illa när man inte får ner kraften i marken, men det kommer ju till sin rätt när det ska åkas fort på väg tex.

Kranmans Bison skotare har mer pulver. Men med högre hastighet blir det större påfrestningar på midjestyrningen.

Användarvisningsbild

Re: Hjulhäst?? Bra eller dåligt?

Mossebo  
#444845 Efter att ha provkört en Bison 6000 så har jag nu beslutat att lägga krutet på att finna en sådan maskin till vettig kostnad.
Denna gav mersmak :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjulhäst?? Bra eller dåligt?

Hema  
#444858
Mossebo skrev:Efter att ha provkört en Bison 6000 så har jag nu beslutat att lägga krutet på att finna en sådan maskin till vettig kostnad.
Denna gav mersmak :-)

Va det en 6000 eller 6000X?

Användarvisningsbild

Re: Hjulhäst?? Bra eller dåligt?

Mossebo  
#444860 En 6000X Men hoppas att det skall räcka med en "gammal" 6000. Har förstått att det skiljer en del på dem men hoppas inte det skall vara ett misstag att nöja sig med den gamla.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjulhäst?? Bra eller dåligt?

Qkeeper  
#444927 Tror du gör rätt i att leta Bison istället. Om prisuppgiften tidigare i tråden stämmer är väl inte skillnaden mer än 25+moms upp till Bison 6000x, 25k i dom prisklasserna å den jämförelsen är inte mkt att fundera på enlig mig. Skulle själv kunna tänka mig en Bison och kanske en billigare atv som transportmedel. Sen till atv+kranvagn i skogen så håller jag med uvskogen om att möjligheterna blir många och att det skulle va osmidigt, kanades omkring och att maskinen går för fort så tror jag man har testat fel maskin med fel grejer. Har kompisar med betydligt häftigare maskiner att åka på än min grizzly men även om dom ligger på 30-40-50 hästar till så kommer dom ändå inte ut med samma mängd virke p g a just fel utrustning för jobbet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).