Motorsåg och handhållet

Trimma husqvarna 560xpg

60 inlägg 33594 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trimma husqvarna 560xpg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423525 Tycker dom flesta i tråden har liten kunskap om trimmade sågar.och deras hållbarhet jag har kört med min i 4år utan problem .men det är en 346 och inte en dålig 550.Har även en Sthil 362 som är trimmad :grin: också inne på sitt 3 år utan problem.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Trimma husqvarna 560xpg

Robertberg  
#423563 På 346an lämnade Husqvarna ett års garanti, Bengt i Skeppshult lämnade två års garanti på en del trimmat. Så håller verkar de göra, men avgaskraven klarar de definitivt inte.

Hos hlb testade vi trimmad 346 mot original 550, största skillnaden var väl att min trimmade lät mer..

Användarvisningsbild

Re: Trimma husqvarna 560xpg

TrioBrake  
#423650
Robertberg skrev:På 346an lämnade Husqvarna ett års garanti, Bengt i Skeppshult lämnade två års garanti på en del trimmat. Så håller verkar de göra, men avgaskraven klarar de definitivt inte.

Hos hlb testade vi trimmad 346 mot original 550, största skillnaden var väl att min trimmade lät mer..


Hur mycket tar Bengt för att trimma en 346 Xpg? På ett ungefär såklart! :)

Avatar Fallback

Re: Trimma husqvarna 560xpg

Robertberg  
#423652 Det är över tre år sedan så kommer inte ihåg, men runt 3000:- kanske? Det brukar ju finnas pengar på nöjeskontot iallafall :wink:

Användarvisningsbild

Re: Trimma husqvarna 560xpg

TrioBrake  
#423656
Robertberg skrev:Det är över tre år sedan så kommer inte ihåg, men runt 3000:- kanske? Det brukar ju finnas pengar på nöjeskontot iallafall :wink:


3 lax?! Inte dåligt, hur stor skillnad blir det? Är det lixom värt att göra [emoji55] man har ju sett en del klipp på Youtuben och lite roligt verkar det ju vara ;)

Användarvisningsbild

Re: Trimma husqvarna 560xpg

Björn T  
#441441 Om du vill trimma är det inga större problem. Börja med att ta upp kanalerna i cylindern och sen öppna upp ljuddämparen och vill du att sågen ska varva mer får du byta tändsystem. Den elektroniska förgasaren kompenserar automatisk för trimning. Och är du fortfarande inte nöjd kan du svarva av cylindern för högre kompression. Det finns en duktig sågtrimmare på youtube från USA som du kan titta på. Sök på chainsaw Guy så hittar du mycket intressant att titta på. Har själv köpt en ljuddämpare till min 362 Stihl som fungerar bra.

Användarvisningsbild

Re: Trimma husqvarna 560xpg

Peteflamingstar  
#441532 Finns lite filmer på en trimmad 562 och det är ju samma motor som i 560 så tydligen går det ju att göra...


Avatar Fallback

Re: Trimma husqvarna 560xpg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441551
Björn T skrev:Om du vill trimma är det inga större problem. Börja med att ta upp kanalerna i cylindern och sen öppna upp ljuddämparen och vill du att sågen ska varva mer får du byta tändsystem. Den elektroniska förgasaren kompenserar automatisk för trimning. Och är du fortfarande inte nöjd kan du svarva av cylindern för högre kompression. Det finns en duktig sågtrimmare på youtube från USA som du kan titta på. Sök på chainsaw Guy så hittar du mycket intressant att titta på. Har själv köpt en ljuddämpare till min 362 Stihl som fungerar bra.

Du skall nog fortsätta att titta på youtube.Men ge inte råd om hur man sakl trimma en cylinder för det blir bara fel med dina youtube råd.

Användarvisningsbild

Re: Trimma husqvarna 560xpg

Björn T  
#441594 Svar till knaggen. Jag vet inte var du bor men du är alltid välkommen hem till mig och prova min trimmade 362 c-m som jag har svarvat av cylindern på och slipat upp kanalerna och ny ljuddämpare.

Avatar Fallback

Re: Trimma husqvarna 560xpg

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441621
Björn T skrev:Svar till knaggen. Jag vet inte var du bor men du är alltid välkommen hem till mig och prova min trimmade 362 c-m som jag har svarvat av cylindern på och slipat upp kanalerna och ny ljuddämpare.

Svarva ner cyl foten hur många tiondelar? slipat upp kanalerna? ny ljuddämpare ännu mera?..
kollat squis band före och efter ?.
Så som du har gjort ger marginellt med effekt , normalt är att man först kollar vad squis bandet säger sen svarvar man ner foten med lika mycket som squis bandet säger och då får man att kolven slår i toppen .
då måste man fräsa ur toppen tills den går fri och det gör man utan fotpackning, sen när den går fri så mäter man squisbandet med fotpackning ,och då har man minskat volymen i förbrännings rummet och fått lite mera fjong i motorn .
Och förutsatt så har man mätt porttider med en gradskiva innan man svarvade ner cylfoten.
för det är efter man har svarvat ner foten som det roliga börjar hjärt lung räddningen av motorn.
sen om man skall ha bang for the mony så ändrar man tändningen då den är åt helvet för lågt ställd.

Användarvisningsbild

OT: MS 362 ljuddämpare

traktorz  
#441632
Björn T skrev:Har själv köpt en ljuddämpare till min 362 Stihl som fungerar bra.

@Björn T
En (1140 140 0655) ljuddämpare till en MS362 kostar ju en bra slant ny. Du får gärna lägga upp ett beskrivande foto på din trimmade ljuddämpare, men gör det då stället i MS 362-tråden nedan.

Ref:
Stihl MS 362

Användarvisningsbild

28" på en 60-kubikare

traktorz  
#441633
Peteflamingstar skrev:Finns lite filmer på en trimmad 562 och det är ju samma motor som i 560 så tydligen går det ju att göra...

https://m.youtube.com/watch?v=dRZ58V0rYrc

Det var bra drag i den kedjan, (förmodligen en Oregon 75LPX, svärdet var ett Oregon), sågen höll väl varvet uppe ganska väl, trots det 28" långa svärdet. Imponerande styrka för att bara vara på en smidig 60-kubikare, men den var ju rejält trimmad som påpekades.

Har själv bara erfarenhet av vår standard 60-kubikare Stihl MS362 med i sammanhanget små svärd på 15" & 18". Vår Stihl 36RS-kedja käkar inte trä på långa vägar som i det visade klippets.

Användarvisningsbild

Re: Trimma husqvarna 560xpg

anersimyra  
#441634 Hmm.. :???: nu har ni satt griller i huvudet på en gammal man.. :shock: finns det någon beskrivning på nätet hur man kan skrämma upp en 346 på egen hand ?

Användarvisningsbild

Re: Trimma husqvarna 560xpg

traktorz  
#441642 De med erfarenhet har säkert gjort dyrköpta misstag och lärt av det. Bengt i Skeppshult nämns här ovan. Skotertrimmare brukar annars kunna tvåtakt. Du har mycket på att vinna på att det blir riktigt gjort, trist om det istället inte blir så bra. Synd på en klassiker som 346:an.

Användarvisningsbild

Re: Trimma husqvarna 560xpg

Sågomanen  
#441650 Tänkte bidra med lite färsk info kring trimning. Jag har låtit Bengt trimma en 346NE, 254xpg och en 555fxt, han har priser på mellan 1 500:- - 2 000:- lite beroende på maskin och om man trimmar i samband med nyköp eller sin redan begagnade.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).