Skördare

Valmet 901 - inget hydraultryck

26 inlägg 18369 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 901 - inget hydraultryck

r.vidarsson  
#441427 Hydraultrycket till arbetshydrauliken försvann plötsligt under gallring. Maskinen är från slutet av 80-talet. Är det pumpproblem eller kan det vara el-problem. Inget mätbart tomgångstrycket vid filtret men i den ena instruktionsboken står det att man skall plugga filtret när man mäter men i den andra boken jag har så står det inget om att utgångarna behöver pluggas? Vilket är korrekt? Tacksam för synpunkter.



   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 901 - inget hydraultryck

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441431 Inget tryck alls låter oroväckande, du borde ha ca 40 bar i tomgångstryck i alla fall om pumpen snurrar.

Har du nån aning om status på pumpväxellådan?

Vill inte skrämma upp dig, men kan inte låta bli att tänka på hur splinsen på pumpen på min 901-88 såg ut:
1488223898_dsc01530.jpg

1488223893_dsc01527.jpg


Maskin funkade fortfarande, jag skulle egentligen bara byta tätningen kring pumpen när jag hittade felet, bra timing den gången :grin:

Växellådan hade gått med hydraulolja som smörjning en längre tid då axeltäningen läckte och nån tidigare ägare löste det problemet genom att dra en returslang till oljetanken.. :roll:

Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 - inget hydraultryck

Fredrik Reuter  
#441444 Inga konstiga ljud i samband med stoppet?

Avatar Fallback

Re: Valmet 901 - inget hydraultryck

JoTh  
#441481 En eventuellt trolig felorsak har redan Anders givit dig, om trycket från arbetspumpen är noll bar.

Kan dock vara lite förvirrande med dessa äldre luringar :roll:

Då långt ifrån alla var lika byggda under sina verksamma liv.
Har själv varit och skruvat i ett antal maskiner i sluttampen då de fortfarande fanns ett större antal vid liv.
Upplevde då flera varianter av pumpinstallationer.
Vissa även med dubbelkopplade arbetspumpar, för att skrämma upp kapaciteten på 901'or av tidiga årgångar.
Dock florerade det lite olika ombyggnadslösningar i olika delar av landet.
Elfel bör troligen kunna uteslutas.
Börja med att kolla upp det Anders tipsat om, och försök konstatera om genomdrivningen från dieselmotor till den pump som du har noll i tryck ifrån är mekaniskt i ingrepp, helst utan att behöva plocka ur pump/ pumpar i första läget.
Vissa varianter av dubbelpumpsbyggen hade elektriska dump eller pålastningsventiler och andra mindre sofistikerade lösningar.
Sen bör det här även vara en maskin av de årgångar som har stocksvivel under hytten.
Vill inte minnas att det blev helt stendöda i ögonblicket om det blev fel där.
Det var oftast ett mer tilltagande trötthets symptom vad jag minns,
när tätningarna mellan tryck och retur /läck i sviveln började läcka över.
Det kan vara en anledning till att plugga tryckledningen, men då på lämpligt ställe.
Returledningen bör du däremot inte laborera med att plugga bort.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 - inget hydraultryck

r.vidarsson  
#441605 Tack för tipsen och de fina :surp: bilderna. Angående ljud när det hände så var det inget påfallande men tyckte mig höra något som lät ungefär som när man dragit upp ett sånt där gummibandsdrivet litet modellflygplan och tappar greppet om propellern som då plötsligt snurrar tillbaka, ett ganska diffust fnurrande läte. Finns det något tips om hur man kan se om pumpen verkligen snurrar utan att behöva ta loss den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 - inget hydraultryck

r.vidarsson  
#441640 Här kommer en bild på pumpen och ett hydraulschema om någon lurig kan utläsa något an dessa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 901 - inget hydraultryck

ulfgustav  
#441652 Om du kommer åt så bör du lyssna med tex en mejsel eller annat mot pumpen, du kan även lyssna på andra ställen tex fördelningslådan för att höra om det snurrar eller är konstiga ljud. För övrigt så är det ju märkligt om du inte har något tryck alls och då kan det mycket väl vara som tidigare inlägg nämner att drivningen pajat

Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 - inget hydraultryck

r.vidarsson  
#441659 Lutar väl mer och mer åt det. Har inte hört några konstiga ljud sen trycket försvann och hydrostatpumpen funkar men det har väl inget samband om typ splinsen har gett med sig. Får försöka lyssna med någon typ av stetoskop.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 901 - inget hydraultryck

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441692 Jag hade en 901 från -87 så det hände mig flera gånger att hydrauliken bara slutade fungera tvärt,fick byta drivhylsan i fördelningslådan lådan 3-4 gånger under tiden jag ägde maskinen,den var mjukare än pump axeln,en gång fick ja även byta hydraul pump för pump axeln var så dålig

Avatar Fallback

Re: Valmet 901 - inget hydraultryck

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441803 Du borde kunna prova att stänga ventilen mellan hydrauloljetank och pump och göra en försiktig start av maskinen. (Var beredd på att stänga av maskin omedelbart)
Man ska absolut inte göra detta test om man tror att pumpen fungerar, för snurrar den så avger den ett ljud som om domedagen är kommen och kan snabbt ta skada av behandligen.
Men i ditt fall så känns det motiverat att prova lite försiktigt så du får en indikation på om pumpen pumpar runt olja eller inte.

Ventilen sitter under hydraultanken på vänster sida i färdriktningen, man når den från motorrummet.
Den har (åtminstone på min maskin) en låsskruv enligt bild som man får lossa först för att kunna stänga den.
1488367788_dsc01585.jpg

Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 - inget hydraultryck

r.vidarsson  
#441862 Bra idé att stänga kranen, jag har kollat in den. Är den så tät så man inte behöver tappa av hydrauloljan när man tar bort pumpen tror du. Det ser ju ut att vara ett sånt där gummitätat vridspjäll. Ska prova att starta när jag fått igen så vet man att man är på rätt spår. Tänkte på att ljudet jag hörde kanske kom från när resterna av de sista splinsen rensades bort i hylsan eller på axeln.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 - inget hydraultryck

skogsjan695xl  
#441867 Går det inte bara att mäta standbytryck? Om pumpen står still borde heller inget tryck finnas.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 - inget hydraultryck

Gustav-vasa  
#441886 har för mig att stand by trycket ska ligga på ca 35 kg har jag för mig. Sätt på mät klockan direkt på pumpen för att mäta. Finns det inget tryck så skruvar man på tomgångs skruven under pumpen . Höjs inte trycket då , så borde det vara fel på pumpen eller drivningen i pump växel lådan. Så brukade jag kolla när trycket försvann i pumpen.

Avatar Fallback

Re: Valmet 901 - inget hydraultryck

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441988
r.vidarsson skrev:Bra idé att stänga kranen, jag har kollat in den. Är den så tät så man inte behöver tappa av hydrauloljan när man tar bort pumpen tror du.


Har för mig att den var hyfsat tät på min maskin, minns inte riktigt anledningen till att jag plockade loss den.
Du får nog räkna med att lyfta av hydraultanken om pumpen ska loss förresten.
Det går att få ut pumpen utan att ta loss tanken, men det är jäkligt knepigt att få tillbaks den när tanken sitter där.

Avatar Fallback

Re: Valmet 901 - inget hydraultryck

JoTh  
#442201 Är inte beredd att hålla med Anders Olsson's råd att lyfta bort hela hydraultanken och allt arbete det för med sig,
för att enbart plocka i och ur en pump.

Har inte varit med om att behöva göra det någon gång på en Valmet 901 eller nyare och större dito.

Mitt tips är istället att du tar ett lämpligt rör/axel eller längre spett som du trär in under tanken, med en påsvetsad ring i minst bakre änden.
Sedan spänner du upp röret via ringen något under tankbotten hängandes upp bakom hydrauloljetanken,
då kan den inte glida ur och ni jobbar säkert.
Därefter lägger du röret i en tillsågad träknubb med ett insågat V i framkant, då ligger röret stadigt och säkert.
Därefter slår du en grövre spännrem/spännband ett varv runt pumpen och sedan enkelt över röret.
Även ett 250kg kedjespärrblock brukar vara ypperligt många gånger, men tar något mer plats och funkar därför inte alla gånger.
Men då brukar det vara guld värt att ha till hands i alla fall, för att bogsera undan slangar som är i vägen.

Då är det bara att låta pumpen glida framåt på röret och göra ett omtag för att lyfta ur den om arbetet görs i fält.
Är man sedan två stycken kan den ena lyfta och väga röret i framkant likt ett spett för att underlätta både vid montering och demontering.

Har du möjlighet till någonting externt som inte sjunker att lyfta med, gör du snabbt en enkel och liksidig U-bygel likt en hästsko med ringar eller hål i varje ände, då har du en rak lyftpunkt rakt ovanför hydraultanken. Förstärk dock 90 graders hörnen med lämpliga kilar för stadigare båge.
Då har en mekaniker med hjälpreda både lyft i och ur en pump på kortare tid än det tar att bara lyfta bort hydraultanken.

Har haft glädjen att blivit inskolad i skruvande av några äldre skogsmaskinsmekaniker i min start, som givit många bra tips på vägen.
Vi som var yngre fick till en början flera påpekanden att vi tyckte det var alldeles för roligt att skruva isär.
Kom i håg att allt ska ju tillbaks också på rätt ställe och det brukar ju ta längre tid, fick vi yngre höra många gånger i början.

Det samma gäller om tex en hydraulcylinder skall packas om.
Försök då att bara demontera tappen på kolvstångssidan,
om det är möjligt att komma åt och lossa toppmuttern på plats.
Du hittar troligtvis ingen säkrare fastsättning av hydraulröret då toppmuttern ska dras lös än med tappen kvar i kran eller aggregat.
I många lägen behöver du inte heller då lossa någon av slangarna mer än att du släpper på trycket, för att dra ut kolstångspaketet.

Med den här typen av upplägg får du kanske offra några verktyg för modifiering ibland, men ställ det mot nedlagd arbetstid. Ibland är det ju även återkommande jobb, som med cylindrar och då finns ju verktygen redan klara.

Hoppas inte du Anders tar illa upp, för det är absolut inte meningen med mitt inlägg.
Utan vill enbart bidra med lite egen förvärvad erfarenhet, för att underlätta för r,vidarsson i sitt kommande arbete.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).