Skotare

Stornalle

102 inlägg 57973 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stornalle

Sunilorblede  
#350308
SkogsKuben skrev:tjenis!

Har en 661 själv men den är i dagsläget utan schaktblad. skulle man kunna be om att få lite bilder på diverse infästningar etc? :)


Det kan jag ordna. Har dock maskinen på fritidsstället så det kan dröja några veckor då jag inte planerat nästa resa dit. Men håll utkik här i tråden så lägger jag upp så fort jag ordnat bilder.

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Stornalle

Sunilorblede  
#352713 Här kommer lite bilder på schaktbladets konstruktion. Vet inte hur bra bilderna visar. Det är lite trångt att få bra närbilder. Men är det något mer du vill se så svara innan måndag då jag lämnar nallen.
@SkogsKuben

1448117242_dsc_0020.jpg

1448117229_dsc_0019.jpg

1448117221_dsc_0018.jpg

1448117205_dsc_0017.jpg

1448117193_dsc_0016.jpg

1448117182_dsc_0015.jpg

Användarvisningsbild

Re: Stornalle

Sunilorblede  
#353835 Hej,

Idag var frustrationen på topp. Lyckades passa in att besöka stugan och nallen i blidväder för att sanera hydraulsystemet från vatten. Skulle flytta lite på nallen samt få hydrauloljan att röra lite på sig innan jag tappade ur oljan då traktorn segnar ner och dör ute på åkern. Inget bränsle kommer till filtren från matarpumpen och traktorn stendöd. Blev en ilfärd 10 mil till närmsta biltema för att köpa en elektrisk bränslepump att stoppa dit. Efter att med långa skarvsladdar för belysning ha bytt bränslefilter, slangar och monterat den elektriska pumpen kom jag nyss in i värmen. Efter luftning, som nu var mycket enkel då man bara behöver vrida på tändningsström för att pumpen ska gå, så hoppade den igång för att nu vara parkerad på platsen för hydrauloljekladd imorgon.

Användarvisningsbild

Re: Stornalle

Sunilorblede  
#354050 Idag har det slabbats med hydraulolja. Har försökt skölja systemet rent från vattenskadad olja så gott det gick. 100 liter gick det åt. Oljan är väl inte perfekt men betydligt mycket bättre. Returfiltret byttes och det var nog dags. Det gamla såg inte bra ut och hade spruckigt så att filtermaterialet trängt ut.

Sugsilen var i riktigt dåligt skick. Nätet var förutom mycket skitigt sprucket på flera ställen med stora hål och hängande nätmaterial. Jag satte aldrig tillbaka den och kör således utan sugsil för tillfället. Hur illa är det att inte ha sugsil? Tänker förstås ordna ny sil eller fixa den gamla men kan jag köra utan så länge utan att oroa mig alltför mycket?

Hursomhelst så kändes systemet mycket mer välmående vid testkörning. Allt flöt bättre om man kan beskriva det så.

Avatar Fallback

Re: Stornalle

SkogsKuben  
#389538 Hej!

Var ett tag sen man var inne här nu verksamheten har som legat i träda över vintern men nu är man igång igen. Tack för bilderna :D såg att bladet mycke riktigt utgår från de yttre öronen som är bortskurna från min maskin... men man kan ju inte få allt, men nått hade ju vart trevligt :)
Funkar de fortfarande bra med en elpump istället för standard?
Har nu själv kört ut nallen till ett skifte där jag har kvar från stormen att hämta hem, rotkapat å kvistat men inte apterat. Hoppas att jag ska kunna komma åt alla träden i en ända på så vis så de inte blir så många körvägar.

Användarvisningsbild

Re: Stornalle

Sunilorblede  
#389764 Okej ja utan öronen blir det såklart mer jobb att få dit ett.

Elpumpen funkar bra men jag har en ny originalpump som åker dit under sommaren.

Härligt att höra att fler har nallar i drift!

Avatar Fallback

Re: Stornalle

ulfgustav  
#389883 Sugsilen var i riktigt dåligt skick. Nätet var förutom mycket skitigt sprucket på flera ställen med stora hål och hängande nätmaterial. Jag satte aldrig tillbaka den och kör således utan sugsil för tillfället. Hur illa är det att inte ha sugsil? Tänker förstås ordna ny sil eller fixa den gamla men kan jag köra utan så länge utan att oroa mig alltför mycket?
Hej
Jag anser att sugsilar är ett otyg i hydraulsystem, de sitter oftast "otillgängligt" samt har ingen renande effekt har oftast en filreringsgrad på 60 - 100 micron (my). I normala hydraulsystem så sitter det returfilter med filtreringsgrad på 10 - 25 micron (my) de har oftast bypass funktion.
Mitt råd är sköt filterbytena i returfiltret och sätt inte dit någon sugsil

Avatar Fallback

Re: Stornalle

Tosca  
#389886 Sugsilen ska väl mer skydda mot nedfallet större skräp, så du törs nog köra ganska länge bara du är noga med hygienen vid påfyllningarna.

Användarvisningsbild

Re: Stornalle

Sunilorblede  
#389890 Det blev lite liv i den här tråden igen..

Okej, tack för att ni bekräftar mina egna tankar kring sugsilens vara eller icke vara.

Användarvisningsbild

Re: Stornalle

Jonbonde  
#440765 Afton ! Har en stor nalle med en svängtub i svansen som är skadad. Någon som vet var jag kan få tag i en "ny"?
# Joninorr

Användarvisningsbild

Re: Stornalle

Sunilorblede  
#441368 Kan nog vara knepigt. Jag letade flitigt efter en tub till kranen i bättre begagnat skick men det slutade med att jag lämnade in tuben på en firma som gjorde en ny kopia till mig. Jag hittade alltså ingen.

Användarvisningsbild

Re: Stornalle

Jonbonde  
#441488 Jag anade att det kan bli svårt och har hittat en firma som ordnar nya, det får nog bli så. Tack iaf.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar