Sågverk (mindre)

Bandsåg fundering igen....

54 inlägg 20497 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bandsåg fundering igen....

Skogsnutte  
#440770 Efter att ha varit inaktiv länge på detta forum pga arbete å slit med både det ena å andra så blev ka tillåmed av med mitt tidigare nickname :-o

Men nu vill ja ha hjälp igen!

Jag har dom senaste två åren hittat en hobby... Timring... Har gjort 2 stommar hittills... Har lämnat iväg timmer för sågning till block nått som kräver transport till och från sågen...
Nu SKA jag investera i ett bandsågverk

Frågan är... Med tak på 50000- inte en krona över!!! Ex moms så klart!
Så ska ja ha en såg som klarar ca 30-40 cm diameter ha någorlunda vettig fart på sågningen...
Skrev jag bensindriven?!


Woodmizer lt10 vill ja ha men finns tydligen inte med bensin drift...

Logosol har ett sågverk.... Hm26? Någon med erfarenhet av just denna?

Woodlandmills?

Andra?

Vore glad för svar!



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Bandsåg fundering igen....

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440917 http://www.mekwood.se/files/2.Broschyr_LT15_2017-1.pdf

70 papp med bensinmotor, du vet att du vill ha den

Användarvisningsbild

Re: Bandsåg fundering igen....

Skogsnutte  
#440919
Slurfi skrev:http://www.mekwood.se/files/2.Broschyr_LT15_2017-1.pdf

70 papp med bensinmotor, du vet att du vill ha den

Självklart är det så... Helst nått helhydraliskt sågverk med all extra utrustning... Men tyvärr är budgeten satt till 50' å blir det mer sågning än tänkt så går det alltid att uppgradera till värre saker om det nu behövs...

   TS
Avatar Fallback

Re: Bandsåg fundering igen....

Pabene  
#440926 Hej,
Jag tycker att du ska titta på Pilous 550 GX. Den har Honda-motor. Den har en bra bädd och du sågar lätt stockar i de dimensioner du nämner. Bädden/rälsen skulle klara en timmerfräs också om det är aktuellt.

Avatar Fallback

Re: Bandsåg fundering igen....

Pabene  
#441275 Skogsnutte,
Du ska naturligtvis åka till några som har de sågar du är "sugen på" så att du kan prova och jämföra själv. Jag har skrivit detta ett antal gånger här. Själv har jag en Metesa som fungerar. Av de sågar som nämns i denna tråd jämförs 70000kr såg, med 40000kr såg. Konkurrensen är ju sådan att den dyrare borde vara bättre.
Men, om det kommer till att såga block av timmer av de dimensioner du nämner, på hobby-basis, så behöver du inte måttställare (mm-skala är fullt tillräckligt) eller matning. Du behöver en BRA såg med omställbar bladstyrning, på en BRA bädd. Jag utgår ifrån att du kan hantera stockarna fram till ett upplag från vilket du kan rulla över dem till sågbordet/bädden. Har du grip eller gafflar är det bekvämt med förhöjda stockbords-balkar.

Användarvisningsbild

Re: Bandsåg fundering igen....

totte  
#441278 Här åkte tyvärr en bunt med inlägg bort eftersom det handlade om reklam från en tillverkare av sågverk.

Användarvisningsbild

Re: Bandsåg fundering igen....

Skogsnutte  
#441281
totte skrev:Här åkte tyvärr en bunt med inlägg bort eftersom det handlade om reklam från en tillverkare av sågverk.

Oj! Det var hårt draget!!! Tur jag han suga åt mig informationen som jag ansåg väldigt bra!
Senast redigerad av Skogsnutte mån 27 feb 2017, 12:44, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bandsåg fundering igen....

Skogsnutte  
#441282
Pabene skrev:Skogsnutte,
Du ska naturligtvis åka till några som har de sågar du är "sugen på" så att du kan prova och jämföra själv. Jag har skrivit detta ett antal gånger här. Själv har jag en Metesa som fungerar. Av de sågar som nämns i denna tråd jämförs 70000kr såg, med 40000kr såg. Konkurrensen är ju sådan att den dyrare borde vara bättre.
Men, om det kommer till att såga block av timmer av de dimensioner du nämner, på hobby-basis, så behöver du inte måttställare (mm-skala är fullt tillräckligt) eller matning. Du behöver en BRA såg med omställbar bladstyrning, på en BRA bädd. Jag utgår ifrån att du kan hantera stockarna fram till ett upplag från vilket du kan rulla över dem till sågbordet/bädden. Har du grip eller gafflar är det bekvämt med förhöjda stockbords-balkar.

Tyvärr är det alltid så på skogsforum (en av anledningarna till att jag inte är så aktiv här) är att trots att jag skriver max 50' så kommer förslag på 70-80' kr sågverk...

Men jag förstår din tanke... Sen tänker jag på hur etablerade företagen som säljer är åxå... Ja vill ju att det skall finnas grejjer att få tag på om ett antal år åxå utan att krångla....

Och känslan är viktigt för mig hur saker känns lixom ... Problemet är väl att veta vart alla dessa sågar finns :-D hade ja vetat vart ja kunnat åka å kika så hade jag gjort det...

   TS
Avatar Fallback

Re: Bandsåg fundering igen....

Pabene  
#441283 Det är ju bara att du ringer representanten för sågen du är intresserad av, fråga var närmaste såg finns. De flesta användare tror jag tycker det är kul att bli tillfrågade.

Användarvisningsbild

Re: Bandsåg fundering igen....

totte  
#441286
Skogsnutte skrev:
totte skrev:Här åkte tyvärr en bunt med inlägg bort eftersom det handlade om reklam från en tillverkare av sågverk.

Oj! Det var hårt draget!!! Tur jag han suga åt mig informationen som jag ansåg väldigt bra!


Nej det är inte hårt draget. Det är en absolut regel att företag inte får göra reklam för vare sig sitt märke, enskilda produkter eller erbjudanden. Eftersom forumet drar in pengar med att sälja reklamplats så måste vi vara stenhårda med den regeln.

Jag har förstås informerat skribenten om detta i ett vänligt formulerat PM.

Avatar Fallback

Re: Bandsåg fundering igen....

skogshasse  
#441303
Skogsnutte skrev:Efter att ha varit inaktiv länge på detta forum pga arbete å slit med både det ena å andra så blev ka tillåmed av med mitt tidigare nickname :-o

Men nu vill ja ha hjälp igen!

Jag har dom senaste två åren hittat en hobby... Timring... Har gjort 2 stommar hittills... Har lämnat iväg timmer för sågning till block nått som kräver transport till och från sågen...
Nu SKA jag investera i ett bandsågverk

Frågan är... Med tak på 50000- inte en krona över!!! Ex moms så klart!
Så ska ja ha en såg som klarar ca 30-40 cm diameter ha någorlunda vettig fart på sågningen...
Skrev jag bensindriven?!


Woodmizer lt10 vill ja ha men finns tydligen inte med bensin drift...

Logosol har ett sågverk.... Hm26? Någon med erfarenhet av just denna?

Woodlandmills?

Andra?

Vore glad för svar!



vad använder du när du fräser blocken för jag förmodar att du har den utrustningen redan eftersom du bara letar efter en såg. om jag bara skulle ha en såg till det du beskriver så skulle jag leta en begagnad 9 meters bamsesåg men då blir det motorsåg istället för bandsåg. har du funderat något på en sådan såg .

Användarvisningsbild

Re: Bandsåg fundering igen....

Skogsnutte  
#441306
skogshasse skrev:
Skogsnutte skrev:Efter att ha varit inaktiv länge på detta forum pga arbete å slit med både det ena å andra så blev ka tillåmed av med mitt tidigare nickname :-o

Men nu vill ja ha hjälp igen!

Jag har dom senaste två åren hittat en hobby... Timring... Har gjort 2 stommar hittills... Har lämnat iväg timmer för sågning till block nått som kräver transport till och från sågen...
Nu SKA jag investera i ett bandsågverk

Frågan är... Med tak på 50000- inte en krona över!!! Ex moms så klart!
Så ska ja ha en såg som klarar ca 30-40 cm diameter ha någorlunda vettig fart på sågningen...
Skrev jag bensindriven?!


Woodmizer lt10 vill ja ha men finns tydligen inte med bensin drift...

Logosol har ett sågverk.... Hm26? Någon med erfarenhet av just denna?

Woodlandmills?

Andra?

Vore glad för svar!



vad använder du när du fräser blocken för jag förmodar att du har den utrustningen redan eftersom du bara letar efter en såg. om jag bara skulle ha en såg till det du beskriver så skulle jag leta en begagnad bamsesåg men då blir det motorsåg istället för bandsåg. har du funderat något på en sådan såg .

Hej!


Jag har haft ett logosol m7 tidigare och jag är så less på att hålla på med timmerblock på den höjden, till brädor är det bra arbetsfördelning osv men bara jobbigt vid sågning avblock...

Nästa grej är spånet...
Vill inte ha en massa spån....
Sist men inte minst... Ångan av sågoljan
Nä... Bandsåg eller klinga annars kan ja lika gärna köpa sågtjänsten....


Fräser av barken med logwizard

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bandsåg fundering igen....

Bax  
#441326
totte skrev:...Nej det är inte hårt draget. Det är en absolut regel att företag inte får göra reklam för vare sig sitt märke, enskilda produkter eller erbjudanden. Eftersom forumet drar in pengar med att sälja reklamplats så måste vi vara stenhårda med den regeln.

Jag har förstås informerat skribenten om detta i ett vänligt formulerat PM.


Hur var det, Catarina (marknadschef, dotter till grundaren samt delägare) var ju också inne på forumet för nåt år sedan, och svarade på en massa frågor, köpte hon aldrig reklamplats fast vi rekommenderade henne det?

Skogsnutte, vart i sverige befinner du dig?

Användarvisningsbild

Re: Bandsåg fundering igen....

Skogsnutte  
#441327
Bax skrev:
totte skrev:...Nej det är inte hårt draget. Det är en absolut regel att företag inte får göra reklam för vare sig sitt märke, enskilda produkter eller erbjudanden. Eftersom forumet drar in pengar med att sälja reklamplats så måste vi vara stenhårda med den regeln.

Jag har förstås informerat skribenten om detta i ett vänligt formulerat PM.


Hur var det, Catarina (marknadschef, dotter till grundaren samt delägare) var ju också inne på forumet för nåt år sedan, och svarade på en massa frågor, köpte hon aldrig reklamplats fast vi rekommenderade henne det?

Skogsnutte, vart i sverige befinner du dig?

Södra siljansområdet Dalarna

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bandsåg fundering igen....

Torbjörn Johnsen  
#441330 Jodå @Bax, Logosol är, och har även varit under delar av 2016, kategorisponsor för Sågverk (mindre) samt i perioder också annonsör så ingen skugga över deras sponsring av Skogsforum. Men faktum kvarstår att man som medlem förbinder sig att inte göra direkt reklam för egna produkter eller tjänster via inlägg i forumet utan att för det ändamålet istället använder betald annonsplats. Reglerna är solklara när det gäller detta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).