Föryngring

Så granfrö - men även lärk- i pluggbrätte, för senare plante

30 inlägg 35033 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Så granfrö - men även lärk- i pluggbrätte, för senare plante

Taf  
#427994 Skall försöka mig på att så granfrö i pluggbrätte, för senare plantering i vår. Har letat fram en del information om detta, men det är lite experiment över det hela. Är tänkt som en miniplanta, dvs 10 veckors odlingstid och sen ner i jorden. Försök har tydligen gjorts på detta med gott resultat, bla mindre skadeinsekt angrepp än vanliga täck och barrotsplantor. Fröer är inköpta för lokalens beskaffenhet med rätt proviense.

Men har även skaffat frö från lärkträ som växer i närheten. Har plockat kottar och klängt dessa. Vad jag har förstått så är det ett frö med frövila. Någon som har kunskaper om just lärk angående frövilan och odling i pluggbrätte?

Eller annan bra information angående plugg odling av gran och även lärk.

Mvh



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Så granfrö - men även lärk- i pluggbrätte, för senare pl

Taf  
#428147 Lärk försök inleddes för två dagar sedan. Fröna blötlägges fullständigt i två dagar i kyl 6 plusgrader.
Har nu lagt dem i plastpåse invikta i uppblött hushållspapper. De skall hållas fuktiga vad jag förstått, men inte blöta. Hoppas att detta skall fungera. De skall ligga där i upp till 6 veckor eller tills minsta antydan till groning finns.

Gjorde förövrigt ett litet experiment med björkfröer. Samlade in frö från björk i min trädgård. Sådde dessa i två krukor. Satan vad de kom snabbt. Groddar syntes redan efter 5 dagar, tade faktiskt inte kollat till dem innan. De har växt på men uppskjutet var främst de första dagarna, sedan har det saktat ner. Antar att rotsystemet är prioriterat just nu. Förvånansvärt många har grott, med tanke på att jag pudra på endast en nypa frö i varje kruka. Antal frön? Vet ej. Fick bli mellan tumme och pekfinger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Så granfrö - men även lärk- i pluggbrätte, för senare pl

Taf  
#434494 Uppdatering lärkfrö:
De frön som lades i blöt och i kylskåp, visade sig idag att några hade börjat gro. Har sått 30 frön i kruka för att se om det kommer upp något.
Ca 4 veckor låg de alltså i kylen innan sådd. Hade tittat på påsen men inte öppnat den, förrän idag. Man såg helt enkelt inte grodd genom papper och plastpåse, även om frön syntes tydligt. En grodd var så lång som ca 2cm.
Har även sparat en del frön som låg i pappret och flyttat över detta på en tallrik för att se om det kommer att gro i rumstemperatur. Inga groddar fanns bland dessa.
Har gjort ett tidigare försök med lärkfrö, som såddes direkt i kruka. Av ca 30 frön var det bara ett som grodde. Får hoppas på bättre groddbarhet med kylskåpsmodellen.

Även granfrön har såtts idag i kruka, för att se groddbarhet mm mm.

Återkommer med uppdatering av kruk sådden, så blir det skarpt läge om någon månad.....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Så granfrö - men även lärk- i pluggbrätte, för senare pl

Qwerty  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434496 Intressant! Jag har också försökt så lärkfrö i kruka men fick inte någon att gro. Jag ska prova ditt försök med kylskåpsgrodd.
Följer ditt experiment med intresse.

Avatar Fallback

Re: Så granfrö - men även lärk- i pluggbrätte, för senare pl

desse  
#438201 Följer med intresse och väntar på en uppdatering.. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Så granfrö - men även lärk- i pluggbrätte, för senare pl

Taf  
#438539 dubbelpost
Senast redigerad av Taf tor 16 feb 2017, 17:53, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Så granfrö - men även lärk- i pluggbrätte, för senare pl

Taf  
#438548 Liten uppdatering:
Lärkfröna som såddes i kruka, har kommit upp. Några.
Föll inte ut riktigt som jag tänkt mig men några har faktiskt grott. Groddbarheten är helt enkelt dålig. 3 utav 30 är synlig grodd. En kom upp för bara någon dag sedan, så det kanske är fler på gång.....
Ca 10% groddbarhet alltså. Har förstått att hemmaklängda kottar kan ge mellan 20 - 40 % groddbarhet, så det föll ju helt enkelt inte väl ut. Varför den låga procenten vet jag inte, dålig groddbarhet, hanteringsfel eller annat?

Var lite inne på att bredså i odlingslåda, för att sedan flytta över dem till pluggbrätte. Men den ide`n har jag övergett.
Kommer helt enkelt att så ut fröna direkt i skogen, utan vidare uppföljning. Förutom att jag kommer att slänga dem på ett begränsat område som jag kan koll på åren framöver.

Köpte frön av sibirisk lärk som kommer att sås i pluggbrätte istället. Kommer att blötlägga dem idag. Groddbarheten på dessa ligger på 70%.

Granfröna som såddes står som en liten miniskog i krukan, så där är inga problem.

Tänkt är att så i pluggbrätte månadskiftet feb-mars, för att plantera ut dem i mitten av maj. Frostrisken ska då ha varit över för våren. Borde rimligtvis ge en bra start på ett sått gran och lärkfrö säsongen 2017.
Uppdrivning av plantan enligt konstens alla regler, men det återkommer jag med.
Tycker det borde vara ett bra sätt för den lille skogsbrukaren, eller brukaren som vill plantera in i luckor. Men utan att hamna på stora kostnader för små kvantiteter plantor. Något man kan göra hemma.
Skall göra en kostnads beräkning när jag kommit lite längre, men kostnad / planta TROR jag hamnar någonstans mellan 70 - 80 öre inkl moms. Och då är allt medräknat, dvs avskrivning på pluggbrätte, elen till belysning, gödsling, jord mm mm. Lärkens kostnader är något högre, dels är priset högre på fröet, dels är det sämre groddbarhet vilket gör att jag sår två frö i varje plugg

Granfröet är ett sk plusträ frö.
Lärkfrö från Neitsytniemi. Såg att svenska skogsplantor säljer lärkplantor med den härkomsten för 5300:- / 1000 plantor exkl moms och frakt.

Enda problemet är att det finns dåligt med information om exakt hur man odlar gran och för den delen lärk från frö. I alla fall på normal svenska. Det som finns är lite överkurs för oss normalbegåvade lekmän tycker jag. Men i naturen faller fröet på marken och gror. Man får ta det därifrån och tänka ut ett sätt som passar sig själv antar jag.

För den eller de som sitter på kunskap eller annan erfarenhet av ovanstående får hemskt gärna skriva ett inlägg, så slipper kanske jag göra så många misstag...... :grin: :grin: :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Så granfrö - men även lärk- i pluggbrätte, för senare pl

Taf  
#441186 Liten uppdatering igen.....
Planterade igår mina frön i pluggbrätten. Fungerade bra. Tyvärr tog jorden slut, så tre brätten återstår.
Det blev plantering av sibirisk lärk i 4 brätten. De har legat i kylen i 9 dagar. Anledning till den korta tiden, är att jag hittar många olika tider på "vitaliseringstid". Allt från inte behövas alls till flera veckor. Granfröna såddes direkt i övriga 21 brätten, förutom tre.
1488140394_img_1965.jpg



Tidsåtgången är ca 10 minuter / brätte med jordfyllnad och sådd med sådosa
Har använt köpt såjord, dels Hasselfors som var mycket blöt, men även Emmaljungas.
Bankade lätt varje brätte, för att få bort luft och låta jorden sätta sig. Man bör nog inte trycka ner jorden i pluggen. Med lite vattning satte sig jorden max vad den bör göra tycker jag.

Hyllan tog väl ca 2 timmar att snickra ihop. 5 hyllar med bredden 170 cm. Ljuset räcker inte riktigt ända ut, då armaturerna är 120 cm långa.

Armaturer har jag fått tag i gratis. Resten är inköpt

Har plantbrätten i min snickarbod, som är uppvärmd året om. Ingen tilläggs värme behövs med andra ord. Problem är annars ljuset. Gran behöver inget jättebehov av tilläggsljus, däremot lärken. Men det är heller ingen nackdel med ordentlig belysning på plantorna. Bör räkna med ca 100 watt / Kvm. Vanliga lysrör fungerar bra. Har en armatur per hylla med 3 st lysrör i varje, dvs 15 lysrör totalt som kommer att lysa i 16 timmar per dygn i nio veckor. En hel watt alltså som går åt och som även är den största kostnaden, förutom lärkfröna. Kommer slå på ljuset då de första groddarna visar sig, vilket borde ske om ca en vecka.

Varje plantbrätte innehåller 96 plugg dvs 96 plantor, om alla gror. Alla brätten har underlagsbrickor för bevattnings skull. 96 plugg X 25 brätten = 2400 plantor

Gödsla kommer jag börja med om ca 2 veckor. Anledning är att såjord är mindra näringsrik, men däremot mer lucker (stavar man så?) för rötternas skull. Propertion gödsel: Kväve N 100, Fosfor P 13, Kalium K 65 . Viktigast är kvävet. Mängd: 2-3 gram N / kvm och vecka

Bifogar de kostnader som jag haft på detta. En liten förklaring till diverse:
Armaturerna har jag fått.
Lysrören bör kanske bytas om några år.
Har delat upp i en inventariedel och en produktionsdel. Inventariedelen beräknas hålla i 10 år. Kostnaden utslagen på 10 år med andra ord.
Vet ej gödselmängden som går åt. Den är uppskattad.
Granfrön är individutvalt från fröplantage, mao sk plusfrö.
Lärken är också individutvalt från fröplantage, från Finland. Två frö i varje plugg, merkostnad. Den är dessutom rejält dyrare.

Summering kostnader:
Inventarier:
Brätten 1912:- inkl moms, inkl underlagsplatta: Avskrivningstid 10 år 191,20:- / 2400 plugg= 0,08
Hylla: 852:- inkl moms Avskrivningstid 10 år 85,2:- / 2400 plugg = 0,035
Lysrör inkl glimtändare: 15 st 492,70:- inkl moms Avskrivningstid 10 år 49,27:- / 2400 plugg = 0,02
Armaturer: 0:- kr
Summa : 0,135:- / planta
……………………………………………………………..
Produktionskostnader
Granfrö Lilla Istad: 1031:- inkl moms och frakt 6186 st frö. = 0,16:- / st
Lärkfrö Sibirisk: 625:- inkl moms o frakt 1774 st frö = 0,35:- / st
Jord: Emmaljunga 50L 4st x 65:- = 260:- inkl moms /2400 = 0,108
Hasselfors 40 L 1 st x 89,90:- inkl moms / 2400 plugg = 0,037
Gödsel Granngården: 49,90:- inkl moms x 3 st= 149,70:- /2400 = 0,062
El Energikostnad 0,80:- Kwh x 544Kwh = 435,2:- / 2400 = 0,181
El nätkostnad 0,50:- x 544Kwh = 272:- / 2400 =0,113
Summa gran: 0,661:- / planta
Summa Sbirisk lärk: 1,201:- / planta
………………………………………………………………………….
Inventarier+ produktionskostnader
Summa gran 0,135 + 0,661 = 0,796:- inkl moms 0,637:- exkl moms
Summa Soibirisk lärk 0,135 + 1,201 =1,336:- inkl moms 1,069:- exkl moms

Elkostnaden är onekligen en stor del. Ovan beräkning bifogade jag, för det finns en hel del pengar att spara för oss småbrukare anser jag. På svenska skogsplantor tar de exempelvis 5300:- / 1000 plantor för samma sibiriska lärk som jag har sått. Plus moms och eventuell frakt. Någon arbetskostnad har jag inte lagt in, men det kan den som vill göra.

Kommer uppdatera med lite bilder allt eftersom

   TS
Användarvisningsbild

Re: Så granfrö - men även lärk- i pluggbrätte, för senare pl

Taf  
#441188 å hylljäveln kom på snedden. Ni får luta på huvudet.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Så granfrö - men även lärk- i pluggbrätte, för senare pl

desse  
#441229 Tackar och hoppas det funkar som det är tänkt.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Så granfrö - men även lärk- i pluggbrätte, för senare pl

Taf  
#442730 De är på g.......granplantorna alltså och även lärken.....
Gått en vecka sedan sådd. Lärken som låg i blöt innan, konstaterade jag var i sista minuten. De hade börjat spräcka skalen och ville ut. Så grodd syntes efter bara några dagar. Men inte alla, men en och annan är ca centimetern lång redan.

Grangrodd börjar att krypa ner i jorden på några frön.

Ett problem uppstod. Då lärken var på gång, slog jag på lyset redan. Jäkla fuktigt det blev i rummet. Borde jag naturligtvis förståt. ska föröska på att ordna någon ventilation eller nått. Någon kanske har ett förslag på hur man får bord fukt??

1488735530_img_1966.jpg

Två lärkfröer syns bra på denna bild

1488735516_img_1967.jpg

Granfrö med en liten, liten början på grodd

1488735549_img_1968.jpg

Granfrö på gång att spricka upp. se vita randen på fröet.

1488735552_img_1969.jpg

Granfrö. Med synlig grodd.

Om en vecka borde skogen bli mer synlig :wink: :wink: :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Så granfrö - men även lärk- i pluggbrätte, för senare pl

Flax12  
#442731 Detta följs med stor spänning! Är inspirerande :-BD

Användarvisningsbild

Re: Så granfrö - men även lärk- i pluggbrätte, för senare pl

Taf  
#444372 Nästan katastrof. Slog ju på lyset förra helgen då lärken hade kommit upp bra. Inte helt bra. Har en timer som slår på och av lyset, morgon och kväll. Såg i torsdag att den slog inte av på natten. En on/off knapp var inte i läge för klockan, vilket gjorde att lyset var på dygnet runt. Nu tror jag att de frö som inte kommit igång, sätter fart efter att jag fixat timern.
Har även plockat ur två utav tre lysrör på de hyllor innehållande gran.
Märks att de pluggare som var längst från lysrören, också hade bättre groning. Där har det kommit igång bättre.
Hyllan närmast taket har också kommit igång bättre än de nedanför, med sämst resultat närmast golvet.
Har kanske både med värme och fukten att göra.

Men nu så är saker på gång tycker jag. En hel del plantor har kommit upp, grodd är på gång praktiskt taget i de flesta pluggar. Kan se tunt ut på bilderna nedan, men ser värre ut än vad det är.

När man gör groddbarhetstest, så pågår det under 21 dagar. När 21 dagar gått räknas alla frön med synbar grodd / planta = groddbarhets procent.

Om ni ser på bilderna så lutar plantorna. De drar sig mot ljuset (värmen?) även om frökapsel sitter kvar på plantan.
De lutar förutom de som sitter praktiskt taget exakt i mitten på hyllan. De drar sig mot mitten på lysrörsarmaturen.

Kommer att stega upp mot tre lysrör allteftersom plantorna kommer upp.

1489395984_img_1978.jpg

Lärken Övre höjd 4 cm

1489395980_img_1979.jpg

Gran Övre höjd 4 cm.

Stegar upp mot tre lysrör som sagt, men just nu endast ett. Kommer att gödsla med svagare gödsling och även den stega upp allt eftersom. Men gödslingen är inte aktuell riktigt än.

En liter vatten per brätte har konstaterats vara bra mängd att vattna med. Jorden håller fukten bra, även om det inte finns vatten som når upp till själva pluggen. Är lite jobb med vattningen, men jag tror man skall ta det jobbet och inte vattna på måfå. Gäller framför allt när man börjar gödsla, för att få rätt mängd till varje brätte

Sådde granfrö i en kruka 31/1. Alla hade inte grott efter 16 dagar de heller. Stämmer ungefär som i brättena med andra ord. MEN de hade grott i större omfattning. Ljuset alltså???
De börjar faktiskt få en andra omgång barr sedan några dagar tillbaka. De var sådda med vanlig planteringsjord som jag hittade i garaget. Ingen gödsling alls på dessa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Så granfrö - men även lärk- i pluggbrätte, för senare pl

desse  
#444389 Följer med spänning och intresse, tack för all beskrivning... :-bd

Användarvisningsbild

Re: Så granfrö - men även lärk- i pluggbrätte, för senare pl

Taf  
#445705 Uppdatering
Det lilla problemet med lyset gjorde mig lite nervös ärligt talat. Efter mitt senaste inlägg pudrade jag på lite jord över de frön som inte sätt fart och duschade lite vatten över för att blöta den gjorden. Testade i ett brätte först, vilket märktes genast att det var bra, jämfört med brätten utan pudrad gjord.
Pudrade på resten av pluggen utan synlig grodd, även på lärkbrättena som gått bra hittils. Om jag tittar på det första pudrade brättet så är det grodd i princip i alla pluggar, även om grodden bara lyft jorden i vissa plugg.
Så nu är det på gång i alla brätten (tror jag :grin: )
Inte så mycket att visa, ska ta en bild nästa vecka och lägga ut.
Tror det är bra att pudra på ett litet lager gjord redan vidd sådd. Håller fröet blött på alla sidor, vilket borde underlätta groning. Alternativ täcka med plast över för att hålla fukten innan fröet grott.
Känslan är vissa plantor är 1-2 veckor efter i utveckling med hur det borde varit.

Har även i vecka gödslat en halv dos gödsel på lärken i veckan. Den flaskan med gödsel borde rimligtvis räcka hela odlingstiden. Har även funderat på urin som gödsling. Och då menar jag min egen :shock: :shock:
Det skall tydligen innehålla en bra balans på alla näringsämnen. Enda är att undvika salt mat innan.
Blandningen då skall vara 1/10. en del urin, 10 delar vatten. Kaffe och öl så borde man relativt lätt kunna klämma fram tillräckligt med droppar en kväll tycker jag.
Ovan finns på nätet att läsa om för den intresserade. Kollade upp det gödslet som jag valt ut. Det visade sig inte riktigt hålla måttet med innehållsförtecknningen vid tester. Funkar säkert, men det var då jag fick se urin alternativet.
Och eftersom du blev nyfiken, nä det skall tydligen inte lukta om det är färskt.

Fukten i snickarbon är ett problem. Kör med en avfuktare just nu. Men eftersom jorden verkar hålla fukten bra, funderar jag på att vattna i brättena, för att sedan några timmar senare slå bort överskottsvattnet.
Problemet är, hur ofta behöver man vattna då?
Om man inte slår bort vattnet, blir koncentrationen gödsel skarpare och skarpare, eftersom vattnet dunstar bort? Vet inte ärligt talat, men jag tror det blir det.
Hur känslig är plantorna för höga doser gödsel?
Hur känslig är plantorna för mycket vatten? För lite vatten?
Om pluggen börjar torka, torkar den ut fort?
Många frågetecken, men det är det som är roligt också........
Det är små behållare med små plantor i. Lite feltänk och det borde lätt bli fel

Återkommer i ämnet.....

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).