Skogsvagn (Huggarvagnar)

kollar efter ny skogs kran

13 inlägg 5208 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

kollar efter ny skogs kran

john  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440367 ja den gammla er slut svetsning er inte roligt lengre..
har kollat på kesla och cranab
i framtiden kansje det blir en bioklipp?lengre kran er +
ser ut som cranaben har mindre egenvikt i forhold til rekvidden en keslan
traktorn jag har ger 90 l min 115 bar,hur påverkar detta kranvalg
cranab fc 45 rekomanderar 40-80 l min 190 bar
cranab fc 53 rekomanderer 90-150 l min 235 bar
cranab 6- er det en nyutvecklad kran? dyrare kran,ser egenvikten er tyngre
kesla 305 rekomander 50-80 l min 190 bar
kesla 316 rekomandere 50- 80 l min 210 bar.

Hadde en mowi ved huggarvagn på demo,jag gillade den men undrar om vikarm inte er betre i gallering
tacksam for alla tips



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: kollar efter ny skogs kran

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440378 Sök Nisula på youtube så går det att få fram med både Mowi och Cranab på Valtra A-serie

Användarvisningsbild

Re: kollar efter ny skogs kran

Seb macahan  
#440397 Har du så pass rejäl pump så den ändå ger 90L/m men bara 115Bar?
Jag isf hade jag nog övervägt en separat pump till kran. Jag Har på min maskin 115m/l 210bar vid nominellt varvtal och tycker jag har lagom fart och bra kraft.
Jag har en mindre Kesla 204t hade MOWI´s största (4567) innan. Mowi är starka och lättmanövrerade men precis som du misstänker så tycker jag vikarm passar bättre i gallring.
Ska du dessutom gå på de större kranarna så tror jag inte din pump riktigt matchar kranens kapacitet.
Kan bara säga att jag är riktigt nöjd med Kesla´s och de har en underbar support och är hur hjälpsamma som helst. Svar samma dag och som senast dagen efter på alla mina "dryga" frågor i alla fall. Men Cranab är ju fina grejor de med men har ingen erfarenhet själv.

Användarvisningsbild

Re: kollar efter ny skogs kran

stegmaster  
#440398 Du måste inte blanda äpplen och pären.
Cranab Fc45. och Fc53 er ju betydlig svagare kraner enn Kesla 305/316, så givetvis väger cranab mindre ochså.
Annars er det 40-80l/min som gjelder åt båda Cranab. 90-150l/min er vid LS system.

Det halter helt enkelt lite då dessa kraner inte riktig er i samma divisjon.

Brutto lyftmoment
Cranab fc45= 45knm
Cranab Fc53= 53knm

Kesla 305= 65knm
Kesla 316= 80knm

Kesla har dessutan större svängmoment, och derav större/gröva svänghus.

Avatar Fallback

Re: kollar efter ny skogs kran

alias  
#440399 Precis som Seb frågade så ställer jag mig undrande till att du endast har 115 bars tryck i hydraulsystemet med hela 90 L/m i flöde.

Vad har du för traktor?

Tycker att få traktorer idag ligger under 180 bars tryck.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: kollar efter ny skogs kran

john  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440400 det der med knm er nogot jag inte har nogon kjensla med,men det ser ut som om kesla lyfter mycket mera :surp: .
jag er oseker på trycket men tror det er 115 kan tryck justeras upp ned? det er en eldre skogs traktor med ganska ny front pump som driver kran hydrualiken jag har bytat den nyligen blev rekomandert ny pump med samma kapasitet som den gammla orginala oljan går raka vegen från pumpen och inn på gammalt 6 spak ventilpaket bak

   TS
Avatar Fallback

Re: kollar efter ny skogs kran

john  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440403 er 5500kpm det samma som 55knp?

   TS
Avatar Fallback

Re: kollar efter ny skogs kran

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440438 John: Håll isär kraft (Newton, N) och moment (Newtonmeter, Nm). När det pratas lyftmoment kan det vara enklare som novis att tänka på det sätt lastbilskranar fortfarande ofta kallas nämligen "tonmeter". Teoretiskt skall en kran på exv 5 tonmeter lyfta 5 ton på 1 m utligg eller 1 ton på 5 meter. Detta är i regel bruttolyftförmåga så drar man av för kranens egenvikt och utrustning (grip osv) blir det 60-70% kvar netto.

Är detta klart så kan du enkelt översätta 1 tonmeter = 10 kilonewtonmeter (kNm)

MVH
Morgan , K.T.S

Användarvisningsbild

Re: kollar efter ny skogs kran

Seb macahan  
#440625 Jag älskar Morgans förklaringar på detta forum. Du ät ett föredöme bland återförsäljare av kranar.

Avatar Fallback

Re: kollar efter ny skogs kran

Blivande snickare  
#440631
Seb macahan skrev:Jag älskar Morgans förklaringar på detta forum. Du är ett föredöme bland återförsäljare av kranar.


Verkligen, håller med till 100%! :-BD

Avatar Fallback

Re: kollar efter ny skogs kran

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440634 Sen de är en ny pump i ett separat hydralkrets så är de bara att kolla vad pumpen klarar.
Aluminiumpumpar brukar klara iaf 190bar konstant och behöver du högre tryck så är de gjutjärn eller kolvpump som behövs

Ny kran är de ändå nytt ventilpaket och där ställs systemtrycket ändå för den nya kranen.

Avatar Fallback

Re: kollar efter ny skogs kran

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441045
Blivande snickare skrev:
Seb macahan skrev:Jag älskar Morgans förklaringar på detta forum. Du är ett föredöme bland återförsäljare av kranar.


Verkligen, håller med till 100%! :-BD


Tack!

Morgan

Användarvisningsbild

Re: kollar efter ny skogs kran

Granstorp  
#441153 Instämmer helt! Kunnig och saklig! Ett litet tips till K.T.S som företag är att hemsidan borde moderniseras omgående! Tillverkar man bra produkter så måste dessa marknadsföras med en bra och uppdaterad hemsida!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).