SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsmiljö och Trädlära

Granskog G40+ (Filmer)

119 inlägg 77034 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Pannben  
#441094 ...

Blev glatt överraskad då delar av gården var grön men insåg efter att jag skrev inlägget att det var fel kartlager. 5 km härifrån är det däremot grönt i rätt kartlager...
Senast redigerad av Pannben sön 26 feb 2017, 19:48, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

T Landström  
#441096
Fredrik Reuter skrev:Aspelind: Det går om man är idog. Det gäller att riktigt distinkt och snabbt "picka till" på skärmen.

Landström: Jepp! Det projektet har vi kvar! :-bd


Ja, det har vi...får ta tag i det :)

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Aspenlid  
#441099 Fick inte till de riktigt men lite googlande gav mig detta. Kan de stämma?

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Aspenlid  
#441101
Screenshot_20170226-193355.png

Avatar Fallback

Re: Granskog G40+ (Filmer)

80-90  
#441102 Va inne å kolla på kartan å så å säga all skog i öst på gården va grön !! Så där kanske förklaringen på den långs skogen finns :lol:

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Fredrik Reuter  
#441106 Aspelind: Nej, du har fel lager uppe, det är jordartslagret och det ska vara berggrund. Testa att gå in och byta lager/karta till Berggrund.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Aspenlid  
#441113 Nu fick jag upp annat[GRINNING FACE WITH SMILING EYES] Men mina klumpfingrar och bristande teknikintresse löser inte att ta reda på bergarten på marken.. Skulle säga att det är ljusblått på kartan, inget grönt..

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Fredrik Reuter  
#441116 Hej,
I så fall är det kalksten, dolomit. Se hur det blir på kartan.

Testa att zooma in ganska mycket och sedan pickar du på en mikrosekund på skärmen i det område du är intresserad av. Det var detta jag menade med att vara idog, det är lite knepigt på mobilen märkte jag. Det kan även ta några sekunder innan det kommer upp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Aspenlid  
#441121 Nu löste även jag de[GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
Screenshot_20170226-200523.png

Avatar Fallback

Re: Granskog G40+ (Filmer)

mikael_s  
#441127 Intressant det här!

Till min stora lycka fanns det grönt på kartan här. Tjoho, här skall det komma 5-kubiksträd! Fast vid närmare koll verkar det vara fel grönt, "Amfibolit...", inte "Gabbro...". Suck, fel. Men det är kanske bra det med, några långa granar finns här ju.

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Aspenlid  
#441134 Ja samma här nästan.. Mätte några gamla granar i skogen idag, största va ca 220 cm i omkrets i brösthöjd.. Dom va även några stycken...

Avatar Fallback

Re: Granskog G40+ (Filmer)

nikan  
#471571 @Skogsolle som körde måste väl veta hur många fub skördaren samlade på sig?
Om medelstammen var 1.4 fub så borde det ju bli minst 1,4 X 600? /ha lite svårt att avgöra hur många stammar /ha
men det såg ju inte ut att vara glesare än 600 st ??
I så fall borde väl fub volymen landa kring 800/ha ??

@Fredrik har du fått någon reda på vad utbytet blev? Markägaren kanske inte vill skylta med priser men volymen hade varit kul att veta och hur mycket av respektive sortiment.

Må gott skogsvänner.

Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

Fredrik Reuter  
#471614 Hej,
Ja det vore intressant med en uppföljning. Det borde inte vara omöjligt så jag kan kolla på detta när dammet lagt sig över årets gallringsdagar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Granskog G40+ (Filmer)

sarevok  
#732081 Granen som du pratar om, är det samma gran som år 2018 ansås vara sveriges högsta träd-mälnbackagranen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).