Motorsåg och handhållet

Tankluftning

35 inlägg 26439 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tankluftning

HN  
#44097 Jag köpte den på pantbanksauktion i Vänersborg för ett år sedan. Jag fick kvitto men det var ingen moms.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tankluftning

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44098 Jag har tagit & slipat till en fil så den blir vass i ändan & stuckit hål i hålet med, du kan ju testa :!: om du inte har ett väldigt långt litet borr .... Eller inte vill plocka bort tanken....

Avatar Fallback

Re: Tankluftning

HN  
#44100 Jag har tanken lös nu, funderar på ta med den till reperatören så han kan kolla pån. Ska även be han känna på koplingskorgen jag tycker den glappar en del. En hel annan sak jag funderar på är dom skumma begränsningarna på förgasarskruvarna dom fick jag lossa och ändra när jag hadde köpt den, han fick för lite den gången med. ????? Kanske det henger ihopa med att han har fått för lite luft hela tiden. :?:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tankluftning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44107 Det lär du märka nu...

Avatar Fallback

Re: Tankluftning

HN  
#44191 Har fått tag på en begangnad tank nu och monterat ihopa den, och har startat o kört en stund nu verkar det ok.

Så mycket huvudbry för en skitsak.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tankluftning

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44197
HN skrev:Har fått tag på en begangnad tank nu och monterat ihopa den, och har startat o kört en stund nu verkar det ok.

Så mycket huvudbry för en skitsak.


Kan vara så att felet är enklare än vad man tror :o

Användarvisningsbild

Re: Tankluftning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44199 Det är det nästan alltid......

:ugeek:

Alltid lätt o vara efterklok.

Användarvisningsbild

Re: Tankluftning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44202 Så här blir det ofta då:
Bild

Användarvisningsbild

Re: Tankluftning

traktorz  
#179705 Vi har en Jonsered CS2152 från 2004, om serienumret är 04 0300 703
Den startar lätt, går bra, förutom att den ideligen stannar efter ett tag vid kapning av grova stockar. Öppnade tanklocket för att kolla om det var soppatorsk, varvid det pyser till pga undertryck i tanken.

Varför blir det undertryck i tanken? Fungerar inte tankluftningen? Har inte hittat någon tankventilation på vår modell! Hur kan vi få ordning på vår såg?

Hittar inget om tankluftning i styckelistan:
http://www.jonsered.com/ddoc/JONI/JONI2 ... 398763.pdf

Användarvisningsbild

Re: Tankluftning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179722 Är du säker på att det är undertryck? Övertryck låter likadant och är helt normalt.

Tankluftning; Bild J i det dok du bifogat och 503 60 04-01, 501 62 98-01.

Användarvisningsbild

Re: Tankluftning

traktorz  
#179849 Där ser man, tankluftningen finns ju med på styckelistan. Tack för guidningen!

Har dock inte verifierat att det är exakt denna, behöver skruva ur förgasaren för en koll, men troligtvis överenstämmer bilden med vår motorsåg.

Jonsered har dock så många liknande reservdelslistor; Vore ju bra om man m hj a serienumret kunde hitta exakt vilken. Som det är nu är det förvirrande.

Jag får ta ut motorsågen till skogen och kapa lite grövre ved, för att närmare undersöka problemet. Blir lite osäker på om övertryck/undertryck efter din fråga. (Först måste jag fila den slöa kedjan, för sågen har använts till att såga ner stubbar på ett hygge för en ATV-framkomlig väg.)

Användarvisningsbild

Re: Tankluftning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179856 Du behöver inte lossa förgasare, bara dela såg och tank, ibland inte ens det för att se den mellan kropp och tank.

Användarvisningsbild

Trasig slang - trolig felorsak!

traktorz  
#189422 Har idag dag kollat närmare på vår CS2152. Hittar ingen dedicerad slang till tankluftning. Ser endast två slangar, en är bränsletillförseln till förgasaren och den andra är en kort stump för vevhuspump-funktionen.

Httade den troliga felorsaken till varför inte sågen går alls när den blir varm, nämligen en trasig slang.

Nästa åtgärd blir att införskaffa lämplig längd bränsleslang, eller reservdelen 537 24 65-01 enligt bifogade reservdelslista.

Användarvisningsbild

Re: Tankluftning

totte  
#189464 Vad jag kan förstå så är det slangen som är impulskanal från vevhuset till pumpmenbranet i förgasaren. Typiskt fel, när slangen blir varm så blir den mjukare, en glipa blir större och bränslet kan inte pumpas fram.

Användarvisningsbild

CS2152_2004 med tankluftnings-problem

traktorz  
#195840 - Läser om fabrikationsfel, stående barnsjukdomar på nya modeller, ...
- Många rykten eller fakta rörande något till synes så trivialt som tankluftningen.

Beträffande vår såg, en Jonsereds CS2152 från år 2004 (S/N 04 0300 703), så hoppades jag att problemen skulle vara lösta när jag nyligen hittade och bytte en sprucken gummislang för impulskanalen. Men icke, problemet med en kinkig såg när den är varm har fortsatt.

Brorsan, med envishet menar att det bildas vakuum i tanken efter ett tag, med påföljd att sågen tappar kraft och inte går alls, den stannar. Öpppnar han sen tanklocket, så kan han köra ett tag till. Så var det t.o.m. igår, då han var ute i skogen och långsågade tall.

Resultatorienterad som han är till sin läggning, borrade han idag helt sonika ett litet hål i tanklocket, stack sedan in en bit svetstråd som tätning och böjde till. Han rapporterade vidare att idag har sågen gått helt felfritt under ett antal tankar, något som den inte gjort på länge-länge.

Naturligtvis behövs det köras ytterligare några tester för att verifiera problemet och dess lösning, men jag kan inte utesluta att det finns en korrelation mellan undertryck i tank och sågens kinkiga gång.

De nyare versionerna av Jonsereds CS2152 har fått den modernare implementeringen av tankventilation (537 35 95-01), vilken även återfinns i de nya toppmodellerna såsom hos HUSQVARNA 550XP, se bilderna. Förmodar att den äldre såg vi har lider av en barnsjukdom. Frågan är hur Jonsereds problemlösning ser ut, är en ombyggnad nödvändig?

CS2152-04.gif
CS2152-07.gif


Ref:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).