Före och efter jobbet

Elen blir jäkla dyr

15 inlägg 9631 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Elen blir jäkla dyr

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440768 Tänkte mig en parallel tråd till långköraren "Elen blir nästan gratis".

Det var många med mig som inte höll med om att framtiden kommer att innebära låga elpriser utan snarare tvärtom. Detta kan ju ge fördelar för GROT och även att ved- och fliseldning skulle få nytt ljus. Torbjörn börja på en intressant tråd om "Varning för fossila företag" (länka gärna in den här för den som kan) där man t.ex. kan se hur stor del vattenfall satsar på biomassa.

Så vad tror ni kommer att hända om elpriset börjar vandra upp mot 1kr(exkl. nät,skatt och fasta avgifter)?

Kommer efterfrågan på skogens råvara för bioenergi att öka eller är biokraftverken redan utbygga till max?
Hur kommer vedanvändningen att påverkas då villor med VP försöker minska sina värmekostnader?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Elen blir jäkla dyr

jannee  
#440773 Förhoppningsvis kommer då efterfrågan på grot och vedråvara att stiga, MEN då kommer självfallet staten att lägga på någon sorts biomiljöskatt med hänvisning att ALLT ska vara kostnadsneutralt. De lyckades effektivt skatta bort E 85
M.a.o. jag är en pessimistisk djävul. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Elen blir jäkla dyr

Fredrik Reuter  
#440775 Hej,
Här är tråden: Ekonomisk varning för fossila företag

Jag vet inte speciellt mycket om elpriset, har en känsla dock att eftersom elen är en så stor del av infrastrukturen och vi har blivit så extremt beroende av den samma, så tror jag det finns starka krafter som försöker hålla nere elpriset. För att stimulera ekonomin s.a.s.
Vet inte om det finns något i detta?

Avatar Fallback

Re: Elen blir jäkla dyr

jannee  
#440785 Elintensiva företag har rabatterad el. De har rabatt både på strömmen och överföringen.
Denna rabatt varierar lite mellan företagen.
Det spordes att på 60 talet gjorde Emmaboda Glasverk av med lika mycket ström som HELA staden Västerås, självklart hade då Glasverket en bra rabatt.

Avatar Fallback

Re: Elen blir jäkla dyr

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440837 Japp, var den tråden jag tänkte på.

Se det mer som en känslighetsanalys av vad som händer med bioenergimarknaden vid ett högt elpris. Låt övriga faktorer vara oförändrade t.ex. skatter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elen blir jäkla dyr

Hema  
#440931
jannee skrev:Förhoppningsvis kommer då efterfrågan på grot och vedråvara att stiga, MEN då kommer självfallet staten att lägga på någon sorts biomiljöskatt med hänvisning att ALLT ska vara kostnadsneutralt. De lyckades effektivt skatta bort E 85
M.a.o. jag är en pessimistisk djävul. :mrgreen:

Men då måste du väl varit pessimistisk till E85 från början och när alla nackdelar kom fram varit glad att det blev som det blev på den fronten? :)

Ved till myseldarna kommer nog gå upp iaf.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir jäkla dyr

Fredrik Reuter  
#440977 Hej,
Jag vet som sagt inte om jag har rätt i detta på något sätt men det känns lite som att staten har intresse i att hålla ner bl a elpriset, tillsammans med räntan på bolån också kanske. Pratade med en bekant i en lite större stad boendes i villa. Lån på 3 Mkr och bergvärme. Dubblerat elpris och en bolåneränta på 5% skulle påverka köplusten för honom, milt uttryckt...

Avatar Fallback

Re: Elen blir jäkla dyr

Hema  
#440989
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Jag vet som sagt inte om jag har rätt i detta på något sätt men det känns lite som att staten har intresse i att hålla ner bl a elpriset, tillsammans med räntan på bolån också kanske. Pratade med en bekant i en lite större stad boendes i villa. Lån på 3 Mkr och bergvärme. Dubblerat elpris och en bolåneränta på 5% skulle påverka köplusten för honom, milt uttryckt...

Köplust av ved eller motsvarande om han möjlighet att elda, alternativt köplusten av sådana hus skulle sjunka?

Avatar Fallback

Re: Elen blir jäkla dyr

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441000 Sett över lite längre tid såhar våra sätt att värma husen skiftat endel, ved och koks har de värmts med fram till oljan blev enkel att på 50/60talet och sen direktel på sent 70talet o framåt.
Jag var med och installerade elpannor i hyreshus på 80talet med avbrytbar el, styrdes av kraftleverantören när de hade överskott, annars värmdes med dyrare olja.
Elpannorna hamnade i malpåse i början av -00talet för att i slutet av samma årtionde bli utkastade till förmån av fjärrvärme som eldas med flis eller pellets....
Undrar om hur mycket el som används till uppvärmning nu när så många har värmepump?
Märker att flera med vp inte klarar sig med 16A huvudsäkring igen utan behöver 20A ist

Användarvisningsbild

Re: Elen blir jäkla dyr

Skogstomte  
#441025 Jag råkar ha insyn i energifakturorna på jobbet. Vi har skapligt elavtal och elen är bara 3 - 4 öre dyrare än fjärrvärmen. Vi har länge trott att elen ska gå upp men så här långt verkar inget hända. Bara fjärrvärmen som blir dyrare...

Troliga förklaringar är att energibesparingar hos främst företag har jämnat ut den extra elen till värmepumpar samt att hushållens förbrukning sjunker med effektivare apparater och led-lampor. Å andra sidan är det lättare till hands att led-lampor blir lämnade på för "de drar ju så lite".

Avatar Fallback

Re: Elen blir jäkla dyr

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441118 Antagandet att elpriset kommer att gå upp bygger jag till stor del på kommande stängningar av kärnkraften i europa. Detta kommer troligen att leda till en minskad tillgång i förhållande till efterfrågan=högt elpris i hela europa.

Idag och 1 år tillbaka har vi haft låga elpriser ca 30öre/kwh. Men backar vi tillbaka några år till var priserna runt 50öre/kwh. Vi ska inte heller glömma att året då kärnkraften strula(kan det varit runt 2010). så var priset vissa timmar långt över 1kr/kwh.

Det staten möjligen kan reglera är energiskatten och säga nej till utbyggnad av kraftnätet som begränsar elexporten/import. Elhandelsbolagen(förutom vattenfall) är som jag ser det vinstdrivande bolag och vill ha så bra betalt som möjligt för sin el. Varför ska man sälja till 30öre i Sverige om man kan exportera och få 80öre istället?

Låt detta bara vara ett antagande och ingen sanning.

Så vad kommer att hända med GROT och flispriser m.m. om elen går upp?

Min hypotes är att man endast kommer att se en ökad efterfrågan på ved (vilket får anses vara en marginell del av skogsbruket). Kraftvärme med biobränsle är idag utbyggd till max.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elen blir jäkla dyr

Hema  
#441165 Skulle väl vara om fler väljer att koppla på sig på fjärrvärmen (då borde flisbehovet öka), om elpriset går upp och håller sig uppe en längre tid. Men fjärrvärme är farligt, ingen möjlighet att styra kostnaderna. Rena monopolet.

Avatar Fallback

Re: Elen blir jäkla dyr

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441202
Hema skrev:Skulle väl vara om fler väljer att koppla på sig på fjärrvärmen (då borde flisbehovet öka), om elpriset går upp och håller sig uppe en längre tid. Men fjärrvärme är farligt, ingen möjlighet att styra kostnaderna. Rena monopolet.


Det kanske skulle ge några MW. Kan man tänka sig att fjärrvärmenät där biobränsle är primärkälla har något högre fv-pris(jmf med nät med avfall) vilket gjort att fler valt VP. Så när elen går upp så finns det till och med ett större underlag för expansion i just biobränslenät. Men fortfarande för lite ökning för att ge några större förändringar på efterfrågan på GROT

Jag har svårt att tro att biobränsle ska konkurrera ut avfall. (Jag vill minnas att elverkningsgraden är högre i biokraftverk jmf avfallskraftverk) För att biobränsle ska börja konkurerra med avfall behövs andra faktorer än högt elpris.

Off topic håller med om att det är för mycket monopol i fv-näten. Tror att man har tittat på att skapa öppna nät men inte lyckats hitta någon bra modell.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elen blir jäkla dyr

Hema  
#441203 Tycker det är konstigt att det är ok att elda utländska icke sorterade sopor, där askan sedan dumpas på öppen deponi här i Sverige. Samtidigt som vi har ett miljöparti vid makten. Vi borde jobba mot mindre sopor och mer flis.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir jäkla dyr

Leifen66  
#501145
Hema skrev:Tycker det är konstigt att det är ok att elda utländska icke sorterade sopor, där askan sedan dumpas på öppen deponi här i Sverige. Samtidigt som vi har ett miljöparti vid makten. Vi borde jobba mot mindre sopor och mer flis.

dubbelmoralen lyser igenom i detta land!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).