Motorsåg och handhållet

RS eller RSC? Sthil Sågkedja

38 inlägg 9683 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

RS eller RSC? Sthil Sågkedja

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440752 Hej! Var i går och köpte ny kedja och drev till stora sågen, såg i dag när jag jämförde gamla och nya förpackningen att den gamla hette stil rsc och den nya bara rs. Vad är det för skillnad mellan dessa? Dvs. Vad står c för? Undrar även om någon vet var man kan beställa en kedja till ett lite större svärd? Har ett 30 tums svärd (75 cm) liggande och skulle vilja ha en kedja i 3/8 1.6 mm till det svärdet i fall man ska ge sig på något riktigt grovt[SMILING FACE WITH SMILING EYES]



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: RS eller RSC? Sthil Sågkedja

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440776 Tidligere var det slik at RS Rapid Super hadde mer vibrasjon mot RSC Rapid Super Comfort. Den gamle RS med mer vibrasjon finnes vel ikke lenger så man strø C'et. Stihl RS av idag er det samme som RSC. Det vil si ingen skilnad.

https://www.stihlusa.com/products/chain-saws/saw-chains/rs/

Användarvisningsbild

Re: RS eller RSC? Sthil Sågkedja

anersimyra  
#440782
mixter1 skrev:Hej! Var i går och köpte ny kedja och drev till stora sågen, såg i dag när jag jämförde gamla och nya förpackningen att den gamla hette stil rsc och den nya bara rs. Vad är det för skillnad mellan dessa? Dvs. Vad står c för? Undrar även om någon vet var man kan beställa en kedja till ett lite större svärd? Har ett 30 tums svärd (75 cm) liggande och skulle vilja ha en kedja i 3/8 1.6 mm till det svärdet i fall man ska ge sig på något riktigt grovt[SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Gårab har de kedjor du söker.

Avatar Fallback

Re: RS eller RSC? Sthil Sågkedja

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440841 Ok! så då är RS och RSC samma :) skönt att höra då jag varit väldigt nöjd med RSC kedjan.

Tackar för länken också, ska sätta mig och kolla vad dom har.

   TS
Avatar Fallback

Re: RS eller RSC? Sthil Sågkedja

Nonkan  
#441061 Det går bra att beställa kedjor i valfri längd från Stihl också, om det är så att du vill ha RSC t.ex. Bara att ange antal länkar till din åf.
Grundmodellen har jag för mig har artikelnr 3621 om det är 3/8 1,6 mm, sen behöver man veta antal länkar.
En 56 drivlänkar lång kedja får då nr 3621 000 0056.

Sen kan man ju nita själv från rulle, men det är ju lite meck.

Avatar Fallback

Re: RS eller RSC? Sthil Sågkedja

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441150 Tackar för den infon 8) Någon som har kläm på hur många länkar det skall vara till ett 30 (75cm) svärd i 3/8 1.6?
jag har ingen gammal kedja att jämföra med, alla sidor jag kollat på anger väldigt bra hur långa svärden är samt hur många drivlänkar kedjorna har men jag hittar ingen spec på vilken kedjelängd som passar på respektive svärdlängd? eller kan man utläsa antalet länkar någonstans på svärdet? har aldrigt behövt fundera på antalet länkar då det är 13 och 18 jag brukar använda och dom kan man ju utantill. Till alla som funderar på vad tusan jag ska ha ett 30 tums svärd till så kan jag ju säga att det bara är för att jag råkar ha snavat på ett nytt 30 tums homogent sthil svärd helt gratis och det kliar lite i fingrarna att testa det bara för att det är roligt:

   TS
Avatar Fallback

Re: RS eller RSC? Sthil Sågkedja

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441156 Svarar mig själv nu :lol: men jag var tvungen att gå ut och kolla 97 länkar kan det stämma?

   TS
Användarvisningsbild

Drivlänk - Sidolänk - Skärlänk H|V

traktorz  
#441173 Jag har aldrig sett ett udda antal drivlänkar, ej heller ett udda antal nitar.
Kolla gärna en gång till på den gamla kedjan;
- Antal Drivlänkar
- Antal Sidolänkar; Höger|Vänster
- Antal Skärlänkar; Höger|Vänster

Har ett excelark som visar detta nåstans.
Bl.a. det faktum att om antalet drivlänkar är helt delbart med 4, så fås en symmetrisk kedja med lika antalet skärlänkar av vänster- resp. högertyp.

Avatar Fallback

Re: RS eller RSC? Sthil Sågkedja

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441175 Har ju ingen gammal kedja att gå efter då hade det ju varit enklare, utan jag gick ut och kollade om det stod något matnyttigt på svärdet och det var en drivlänksymbol och 97 efter, så min fundering var om det kunde vara antalet länkar som det ska vara på kedjan?

   TS
Användarvisningsbild

Re: RS eller RSC? Sthil Sågkedja

anersimyra  
#441177 http://www.sugiharabarsuk.co.uk Här hittar du vilken antal länk du behöver.

Användarvisningsbild

Re: RS eller RSC? Sthil Sågkedja

anersimyra  
#441179 SH anger 98 drivlänk till 30" så 97 stämmer säkerligen också.. :-BD

Avatar Fallback

Re: RS eller RSC? Sthil Sågkedja

Ferguson system  
#441187 97, 98 og 102 drivlenker er vanlig på 30". Litt avhengig av merke/sag og sverdfeste/sverd

Användarvisningsbild

Re: RS eller RSC? Sthil Sågkedja

johan eriksson  
#441189 Tror jag har både 97 och 98 till min 064. 97 passar bäst till 7kuggars drev och 98 till 8kugg. Min såg trivdes bäst med 7kugg till det svärdet.

Avatar Fallback

Re: RS eller RSC? Sthil Sågkedja

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441211 Tackar för den infon! det är en 064 jag har och jag har både 7 och 8 kuggs drev liggande till den så då siktar jag på en 97 kuggs kedja alternativt en 98 om det är enklare att hitta. upplevde du 8 kuggs drevet som för tungdrivet eller räckte inte smörjningen till?

   TS
Användarvisningsbild

Re: RS eller RSC? Sthil Sågkedja

totte  
#441213
traktorz skrev:Jag har aldrig sett ett udda antal drivlänkar, ej heller ett udda antal nitar.


Undrar vad du fått det ifrån, inte helt ovanligt med udda antal drivlänkar.

traktorz skrev:att om antalet drivlänkar är helt delbart med 4, så fås en symmetrisk kedja med lika antalet skärlänkar av vänster- resp. högertyp.


Det blir alltid lika antal höger och vänster om det är jämnt antal drivlänkar, men inte om det är udda antal.

Tror du rört ihop det med totalt antal länkar, det kan inte vara udda och det går fyra länkar på varje skärtand.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).