Ny Teknik och Elektronik

Telefonhjälp! Kontakter...

18 inlägg 8727 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Telefonhjälp! Kontakter...

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440564 Nåt har hänt min telefon, det är en Cat S30 med Android 5.1

Om jag trycker på luren och sen på kontakter så får jag se kontakter som jag inte aktivt har synkat med mobilen, något tråkigt när jag nu har en massa kontakter som bara är en mailadress!

Har gått in på Inställningar/kontakter och provat bocka ur och i vad som ska visas. Om jag tex väljer kontakter från SIM-kort så visas det enda numret jag har där (mitt eget :lol: ) men det har ingen betydelse för kontakterna som visas där i telefonboken, den visar precis alla kontakter iallafall!

Den visar alltså kontakter från outlook och gmail appen fast jag valt bara simkort. :roll:

Irriterande. Har provat uppdatera apparna och startat om mobilen flera gånger, men ungefär där får jag slut på talang och nu vet jag inte vad jag kan testa mer.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Telefonhjälp! Kontakter...

Fredrik Reuter  
#440569 Hej,
Kollade på min samsung nu och det går inte att ställa via telefonmenyn, men det finns en ikon "Kontakter" som man kan göra fler inställningar, har du varit där?

Användarvisningsbild

Re: Telefonhjälp! Kontakter...

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440572 Japp, det är där man kan välja att visa från tex sim-kort, telefonens minne eller nån mailklient.
När jag ändrar där och sen tittar på kontaktlistan i den ikonen/appen så ser det bra ut men när jag öppnar "telefonboken" så är det ingen skillnad, massor med kontakter som bara är en mailadress.

Börjar fundera på om Truecaller appen ställer till det på nåt sätt, den fick en uppdatering nyligen vet jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Telefonhjälp! Kontakter...

Fredrik Reuter  
#440574 Ja, där kan du vara nåt på spåren.
Kör inte den längre då jag tyckte den ställde till för mycket oreda.

Användarvisningsbild

Re: Telefonhjälp! Kontakter...

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440576 Har du nåt tips på nån liknande app? Den har ju varit guld värd när man slipper telefonförsäljarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Telefonhjälp! Kontakter...

Fredrik Reuter  
#440577 Nej, inte annat än den som är inbyggd i min.
Det kommer upp när det ringer, förutom numret "Förmodligen skräp".
Vet inte hur det funkar faktiskt. Den är inte hundraprocentig, den missar några utav dessa jäkla så kallade Telia-ÅF.

Hitta körde jag ett tag och den funkade ju också, men den hade lite samma syndrom som Truecaller...

Användarvisningsbild

Re: Telefonhjälp! Kontakter...

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440579 Ok, ska prova avinstallera den imorrn. Såg nu att jag har några dubletter också bland kontakterna, exporterade dem allihop till gmailen så kan jag sitta och redigera via datorn sen. Fortsättning följer...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Telefonhjälp! Kontakter...

skogsjan695xl  
#440586 Har du importerat kontakterna från gmail till simkortet då?

Användarvisningsbild

Re: Telefonhjälp! Kontakter...

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440621 Hjälpte inte att avinstallera truecaller, konstigt fel.
Om jag klickar på kontakter-ikonen så ser det rätt ut men i telefonboken är det blandat med kontakter som bara har en mailadress.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Telefonhjälp! Kontakter...

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440629 Avinstallerade outlook appen också, då försvann en del av skräpet.
Borde ju inte synka kontakterna när man valt att bara visa tex simkort.
Senast redigerad av Mettämies lör 25 feb 2017, 10:42, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Telefonhjälp! Kontakter...

anersimyra  
#440638 Vad som ska synkas eller inte upplever jag som ett vågspel. Oavsett vad jag väljer tycker jag det till slut bara blir en enda jävla röra. Det är anledningen till att jag bara använder knapptelefon. Nu är min " knappcatlur " ändå " smart " i viss mån, jag vill minnas att det är en cat B 100. När jag kopplar den mot bilens ( ford ranger ) handsfree får jag upp all info förutom just telefonboken.. :???: någon som vet om telefonen, bilen, eller jag är den felande länken.. :???:

Användarvisningsbild

Re: Telefonhjälp! Kontakter...

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440639 Ja det verkar vara lite svart magi över synkningen, speciellt när man har både Microsoft och Google produkter!

Jag har ingen aning om bilfrågan, har inte så avancerad bil att den kan koppla ihop med mobilen :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Telefonhjälp! Kontakter...

anersimyra  
#440647 Precis !!! Alla de där " googlegrejerna " höll på att göra mig galen, bilder och annat delades och spreds in absurdum helt automatiskt. Jag skickade in " smartluren " i garderoben och rensade datorn från all form av olika " googlegrejer "...

Användarvisningsbild

Re: Telefonhjälp! Kontakter...

rocky  
#440648
anersimyra skrev:Vad som ska synkas eller inte upplever jag som ett vågspel. Oavsett vad jag väljer tycker jag det till slut bara blir en enda jävla röra. Det är anledningen till att jag bara använder knapptelefon. Nu är min " knappcatlur " ändå " smart " i viss mån, jag vill minnas att det är en cat B 100. När jag kopplar den mot bilens ( ford ranger ) handsfree får jag upp all info förutom just telefonboken.. :???: någon som vet om telefonen, bilen, eller jag är den felande länken.. :???:


@anersimyra Har för mig att du kanske kan ändra det om du går in i telefonen och bluetooth och i listan för parkopplade enheter så tar du egenskaper på bilens enhet och då brukar man kunna välja om musik och info ska skickas till enheten.

Användarvisningsbild

Re: Telefonhjälp! Kontakter...

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440673 Jag har inget att tillföra TS i hans frågeställning.
Men tänkte bara upplysa de som har problem med att frågan diskuteras här, att denna tråden ligger i kategorin "Ny Teknik och Elektronik"
Beskrivningen av denna kategori lyder enligt följande...
Elektronik och Nya Tekniker diskuteras i denna kategori. Exempel på ny teknik och elektronik-frågor är trådar om drönare för skogsbruk, smartphones och läsplattor samt 3D-skrivare med mer. Det finns dock undantag. Trådar om skogskartor och digitala skogsbruksplaner diskuteras i kategorin för skogsägande. Ny teknik för skogsmaskiner, ex kranspetsstyrning och annan delvis elektronikrelaterad ny teknik diskuteras i resp skogsmaskinskategori. Välkommen att diskutera och starta nya trådar, det lär vi oss alla på!


Så TS har nog kommit till rätt forum för sin fråga, till och med lagt den i rätt kategori. Sen återstår det bara att se om det finns rätt kunskap på forumet för att TS skall få svar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar