Motorsåg och handhållet

Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

62 inlägg 16347 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

Delsbo  
#440652
anersimyra skrev:
Delsbo skrev:Själv använder jag bara 13 och 15 " svärd och då 13 kanske 90% av tiden.. Jag smörjer aldrig noshjulet heller och upplever som sagt inga problem med haverier om man ser till att det finns kedjeolja...
Låter väldigt sannolikt / logiskt att det behövs mer flöde på pumpen med en längre kedja det borde rimligen hinna försvinna mer olja fram till nosen på ett 18" svärd ...
Jag förstår att det måste vara lättare att fälla i rätt riktning med ett längre svärd genom att snittet blir ju absolut rakare... Men jag vill gärna höra erfarenheten tala.. ser ni någon annan fördel med långt svärd ? Jag som sagt har aldrig ägt ett 18" och tycker just nu att det bara låter bökigt att släpa runt ett så långt när men ändå springer runt och kvistar storleken av tiden. Jag har två sågar med 15 " på den ena, vilken jag använder endast vid rotvältor där det annars kan vara svårt att nå runt och när jag kört fast 13" svärdet (Hmm)..
Ni alla, tala om för mig (kom loss) VARFÖR behöver jag behöver 18" ?....
Det är enkelt att svara på.. :ugeek: där ett 15 " blir för kort får man helt enkelt lägga på ett 18 "..[emoji2]men att det går åt mer än 15 " i vardagligt skogsbruk hör till ovanligheterna, det är ju bara att räkna ut vilken stubbdiameter man klarar med 15 " med hjälp av instick. Dessutom tycker jag allt att precisionen vid fällning har med annat än svärdslängd att göra.. :geek:

Nä jag förstår nog att det hänger på stubbdiametern också men jag tycker långa svärd kommer upp alltför ofta i diskussionen.. Det låter som folk springer omkring med dom hela tiden..

Det är alldeles säkert som du säger att dom används inte alltför ofta...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

Delsbo  
#440655
Mangan skrev:Jag tycker det blir betydligt lättare att kvista grova granar med lite längre svärd. Och oftast sipper man instick från fällskäret också. Visst kan man göra samma sak med 13", men der blir fler momen. Effektivare med längre svärd.

Ibland är det skönt vid gallring också, om man inte fått upp trädet tillräckligt högt. Men jag nöjer mig med 15" då

Prova?

Kommer nog att prova 18" också och man vet ju inte.. Man kanske kommer till insikt.. det låter ju som om ni gillar dessa i rätt situation. .....

Avatar Fallback

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

jannee  
#440657 Den amerikanska attytiden sprider sig tydligen österut :grin: :grin:
De barrträd man inte klarar av med ett 15 tums svärd borde avverkats för länge sedan :mrgreen:
Det man eventuellt tjänar i räckvidd förlorar man dubbelt i tröghet. Märks redan något när man går från 13 till 15 tum, den rapphet som fanns minskar och vid kvistning är en rapp såg att föredra.

Avatar Fallback

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

tallen100  
#440660 Nog föredrar jag en rapp såg framför ett långt svärd, nu trampar man väl många på tårna men ett 13tums räcker till det mesta, och man har en lätt såg att bära på. Men som med det mesta en smaksak :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

isteskog  
#440662 De enda gångerna jag saknat 15" svärd är vid vindfällskapning av grov skog ..... :geek:

Användarvisningsbild

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440664 Behöver man 18 tums svärd till mer än något enstaka träd, så är det nog läge att införskaffa en större fällsåg (än en 50 cc) som orkar dra kedjan ordentligt.
/Niklas
Senast redigerad av Niking lör 25 feb 2017, 13:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

Pannben  
#440667 Jaha, då var det igång igen! :wink: Detta med svärdslängd är visst känsligt. Vilken tur att vi har grundlagsskyddad religionsfrihet i landet så alla får tro på vad de vill. Är man helt 13" frälst får man vara det och tror man på något annat är det helt i sin ordning. Jag har fram till för några månader sedan bara använt 13" men har nu använt 15" och har skaffat 18" (ännu inte testat men jag vet vilka träd som ska ner). Med stubbskär >80 cm var jag inte fäig nog med 13", därav ny större såg med längre svärd. Har nu även använt 15" i klenare skog och upplever inga problem utan tycker att det funkar rent av bättre än 13". Rappheten finns så det räcker även vid kvistning med 15" hos HVA 560.

Användarvisningsbild

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

Delsbo  
#440669
isteskog skrev:De enda gångerna jag saknat 15" svärd är vid vindfällskapning av grov skog ..... :geek:

Som jag skrev tidigare också så klarar jag mig med 13" säkert 90-95% av tiden ... I Hälsingeskogarnas räcker det som sagt oftast med 15" även när det är lite "bökigt".. vindfällen och så.. men det vore kanske lite kul att testa ett längre svärd för att se hur mycket "bökigare" / tyngre det är... Det är klart att vid kvistning så behöver man ju inte kröka rygg så mycket när man tar uppifrån men med våra / vår skog misstänker jag att åtminstone jag skulle stensåga en hel del när man tar grenar på undersidan med längre än 13"... Ja, det hänger nog mycket på vilken skog / terräng man har om 18" ska fungera perfekt ...

Avatar Fallback

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440671 Det är tveklöst så att man klarar sig med 13" hela tiden (om det inte är riktigt stora träd).

Man klarar sig även utan internet, mobil och färg-tv.

Avatar Fallback

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440677
Det är klart att vid kvistning så behöver man ju inte kröka rygg så mycket när man tar uppifrån men med våra / vår skog misstänker jag att åtminstone jag skulle stensåga en hel del när man tar grenar på undersidan med längre än 13"... Ja, det hänger nog mycket på vilken skog / terräng man har om 18" ska fungera perfekt ...


Nu vet jag inte hur din terrängen ser ut, jag har inte mycket sten här själv. Men just vid underkvistning, ser jag inte hur långt svärd skulle vara värre för stensågning. Själv tycker jag den stora nackdelen är att man får dra tillbaka sågen lite extra från stammen för att få under den. Ibland är det lte trångt.

Stensågning blir der när jag inte ser var jag kvistar. Försöker därför undvika att lägga upp på stenar. Men det gäller oavsett svärdslängd.

Användarvisningsbild

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

johan eriksson  
#440681 Ni har ju för lite sågar, det hör jag ju :mrgreen:
Man ska ha rätt såg till rätt uppgift, så går det så mycket lättare. Hugger inte mycket men har allt från Stihl MS200 med 12" svärd upp till Dolmar 166 med 42" svärd, och mycket där emellan. Gillar man att pyssla med sågar så går det att plocka ihop en trevlig vagnpark gör inte så farliga pengar om man inte måste ha det senaste. Är inget alternativ för de som hugger yrkesmässigt, då ska man inte stå och skruva på det viset, men för många fritidshuggare så skulle det funka.
Enligt mitt tycke så är en såg i 50cc klassen med 15" svärd ungefär som en traktorgrävare, går att ha till det mesta men egentligen inte bra till något :grin:

Så, då tar jag på mig hjälmen och kryper i skydd bakom en sten nu när man slängt in brandfacklan 8) :lol: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

Delsbo  
#440682
Mangan skrev:
Det är klart att vid kvistning så behöver man ju inte kröka rygg så mycket när man tar uppifrån men med våra / vår skog misstänker jag att åtminstone jag skulle stensåga en hel del när man tar grenar på undersidan med längre än 13"... Ja, det hänger nog mycket på vilken skog / terräng man har om 18" ska fungera perfekt ...


Nu vet jag inte hur din terrängen ser ut, jag har inte mycket sten här själv. Men just vid underkvistning, ser jag inte hur långt svärd skulle vara värre för stensågning. Själv tycker jag den stora nackdelen är att man får dra tillbaka sågen lite extra från stammen för att få under den. Ibland är det lte trångt.

Stensågning blir der när jag inte ser var jag kvistar. Försöker därför undvika att lägga upp på stenar. Men det gäller oavsett svärdslängd.

Det är just det där med att man måste längre från stammen för att få under svärdet jag tänkte på när jag skrev samt att man kommer längre från om man inte kan sticka svärdet långt under stammen.. Sen är det ju det där med stenig terräng... Den skog vi har är nästan bara berg / stenig terräng så det är nästan kört att välja bort sten även när man fäller själv... Vid vindfällen så kan man ju inte välja och oftast är ju stammen även undersida täckta av snö.. Jag kommer ytterst sällan ut i skogen under snöfria del av året pga att man har jordbruket också..

Avatar Fallback

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

jannee  
#440686 En van skogshuggare (riktigt proffs) hanterar säkert en såg med 15 eller 18 tums svärd med bravur. Själv får man ändå räkna sig till de glada amatörerna och då räcker oftast 13 tum gott och väl.
Kapa vindfälle, ja då behövs 15 tum, ibland t.o.m någon gång 18 men arbeta kontinuerligt - gud bevare :oops:
M.a.o. då borde ni andra förstå på vilken nivå en ann befinner sig :grin:

Avatar Fallback

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

Ferguson system  
#440688 Rett sag og rett sverd til rett jobb, da kommer man langt :grin:

Användarvisningsbild

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

Delsbo  
#440690
johan eriksson skrev:Ni har ju för lite sågar, det hör jag ju :mrgreen:
Man ska ha rätt såg till rätt uppgift, så går det så mycket lättare. Hugger inte mycket men har allt från Stihl MS200 med 12" svärd upp till Dolmar 166 med 42" svärd, och mycket där emellan. Gillar man att pyssla med sågar så går det att plocka ihop en trevlig vagnpark gör inte så farliga pengar om man inte måste ha det senaste. Är inget alternativ för de som hugger yrkesmässigt, då ska man inte stå och skruva på det viset, men för många fritidshuggare så skulle det funka.
Enligt mitt tycke så är en såg i 50cc klassen med 15" svärd ungefär som en traktorgrävare, går att ha till det mesta men egentligen inte bra till något :grin:

Så, då tar jag på mig hjälmen och kryper i skydd bakom en sten nu när man slängt in brandfacklan 8) [emoji38] :mrgreen:

Mä, låter som om du skulle behöva den jag har på logen också dvs en gammal MALL som är en tvåmans såg.. [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).