Motorsåg och handhållet

Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

62 inlägg 16361 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

Ferguson system  
#440499 Det samme gjelder for lageret til clutchen også, det blir smørt av sagkjedeolja. Skal man smøre lageret, så legg det i bløtt i olje.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

Vardon  
#440503 Var dag lär man sig något nytt. Att hålla käft får kanske bli morgondagens prestation, förresten övermorgon (uppskjut aldrig till morgondagen det du kan göra i övermorgon)

Tackar för lektionerna.

Avatar Fallback

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440504 Månge år siå eg slutta å smørja cluthen, har godt bra til no.

Användarvisningsbild

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

sundelius  
#440512
Vardon skrev:Var dag lär man sig något nytt. Att hålla käft får kanske bli morgondagens prestation, förresten övermorgon (uppskjut aldrig till morgondagen det du kan göra i övermorgon)

Tackar för lektionerna.

Hade du hållit käften hade du inte lärt dig något nytt, så glappa på Vardon. Om inte annat så underhåller du oss andra med dina underfundiga kommentarer :smile:

Avatar Fallback

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440571 Det är ju ett rullager som sitter där vid kopplingen och det smörjer jag kanske var 10:e tank eller så. Man här när det börjar väsnas, då klämmer jag in en gnutta fett.

Förstår inte hur det skulle kunna komma olja från kedjan dit?

Avatar Fallback

Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

Kristian84  
#440578 Pumpen är på max, oljan har aldrig hunnit ta slut eftersom ja tankar innan bensinen är slut. De kan ja ge som tips, se till att de finns tillräckligt med bränsle i sågen när ni fäller. Var ute för en i incident där sågen stanna, efter lite knackande på kilen så börja trädet gå åt fel håll och krossa sågen som ja aldrig fick ur fällskäret.
Tack för alla svar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440588 De flesta kedjeoljor hittar dit utan problem om de inte är snålställda på pumpen.
Det är samma där, fettar man innifrån och ut kommer inte olja utifrån in.
När man river av nån anledning eller byter smörjer jag upp med kedjeolja.
De som smörjs med olja går inte lika ofta som de som skulle smorts med fett.

Avatar Fallback

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

JoTh  
#440607 Vardon håll igång!
Det är väl inget som är mer rätt eller fel förrän man själv fått reda på något som har visat sig bättre av någon anledning.
Oavsett om man kommit på det själv eller lärt sig genom andra med olika erfarenheter över tid.

Kör själv med 550 och 18" svärd mellan varven vid rotkapning av vindfällen och lite fällning av fröträd utan problem.

Håller också helt med om att topptrissan absolut inte skall smörjas med fett på en motorsåg, precis av den anledning som tidigare har beskrivits.

Går att dra en lysande parallell med en skördares kapenhet som kan gå med samma svärd i många tusentals fub utan en gnutta mer än sågkedjeolja.

Men man får även topptrissorna att hålla om den smörjs med fett på en skördare minst lika länge.
Men då är den avgörande och viktiga skillnaden att man smörjer även hela sågkedjan konstant med inget annat än med speciellt smörjfett via en
kedjefettpump istället, som levererar fett genom samma hål i svärdets bakkant likt motorsågens smörjoljekanal.

Grundorsaker till att vissa väljer kedjefettsmörjning istället för sågkedjeolja på en skördare är för att slippa en massa problem med ständigt återkommande fönsterputsande av rutor och mindre igensatta kylare.

Användarvisningsbild

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

Delsbo  
#440610 Själv använder jag bara 13 och 15 " svärd och då 13 kanske 90% av tiden.. Jag smörjer aldrig noshjulet heller och upplever som sagt inga problem med haverier om man ser till att det finns kedjeolja...
Låter väldigt sannolikt / logiskt att det behövs mer flöde på pumpen med en längre kedja det borde rimligen hinna försvinna mer olja fram till nosen på ett 18" svärd ...
Jag förstår att det måste vara lättare att fälla i rätt riktning med ett längre svärd genom att snittet blir ju absolut rakare... Men jag vill gärna höra erfarenheten tala.. ser ni någon annan fördel med långt svärd ? Jag som sagt har aldrig ägt ett 18" och tycker just nu att det bara låter bökigt att släpa runt ett så långt när men ändå springer runt och kvistar storleken av tiden. Jag har två sågar med 15 " på den ena, vilken jag använder endast vid rotvältor där det annars kan vara svårt att nå runt och när jag kört fast 13" svärdet (Hmm)..
Ni alla, tala om för mig (kom loss) VARFÖR behöver jag behöver 18" ?....

Avatar Fallback

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440611 Jag tycker det blir betydligt lättare att kvista grova granar med lite längre svärd. Och oftast sipper man instick från fällskäret också. Visst kan man göra samma sak med 13", men der blir fler momen. Effektivare med längre svärd.

Ibland är det skönt vid gallring också, om man inte fått upp trädet tillräckligt högt. Men jag nöjer mig med 15" då

Prova?

Avatar Fallback

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

mrvimek  
#440612
Vardon skrev:Mitt råd är nog att vara ännu duktigare än du redan är på att smörja i ev fettkoppar i svärdstrissan.
tänk på att du måste göra de sen resten av tiden och kan inte slarva me de

Användarvisningsbild

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440620 När det gäller smörjning av topptrissan så har väl inte Stihl ens haft ett smörjhål för detta på sina svärd så långt tillbaka som jag kan minnas o troligen en bit till! finns ju förmodligen en anledning till det! :-BD

Användarvisningsbild

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

anersimyra  
#440633
Delsbo skrev:Själv använder jag bara 13 och 15 " svärd och då 13 kanske 90% av tiden.. Jag smörjer aldrig noshjulet heller och upplever som sagt inga problem med haverier om man ser till att det finns kedjeolja...
Låter väldigt sannolikt / logiskt att det behövs mer flöde på pumpen med en längre kedja det borde rimligen hinna försvinna mer olja fram till nosen på ett 18" svärd ...
Jag förstår att det måste vara lättare att fälla i rätt riktning med ett längre svärd genom att snittet blir ju absolut rakare... Men jag vill gärna höra erfarenheten tala.. ser ni någon annan fördel med långt svärd ? Jag som sagt har aldrig ägt ett 18" och tycker just nu att det bara låter bökigt att släpa runt ett så långt när men ändå springer runt och kvistar storleken av tiden. Jag har två sågar med 15 " på den ena, vilken jag använder endast vid rotvältor där det annars kan vara svårt att nå runt och när jag kört fast 13" svärdet (Hmm)..
Ni alla, tala om för mig (kom loss) VARFÖR behöver jag behöver 18" ?....
Det är enkelt att svara på.. :ugeek: där ett 15 " blir för kort får man helt enkelt lägga på ett 18 ".. :smile: men att det går åt mer än 15 " i vardagligt skogsbruk hör till ovanligheterna, det är ju bara att räkna ut vilken stubbdiameter man klarar med 15 " med hjälp av instick. Dessutom tycker jag allt att precisionen vid fällning har med annat än svärdslängd att göra.. :geek:

Avatar Fallback

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

JoTh  
#440643 Av ren bekvämlighet och lathet då det kommer till att både fila kedjan och mindre risk för stensågning vid vanlig manuellhuggning föredras 13" för egen del.
Vid rotkapning av vindfällen och fällning av fröträd, och kvistning av grova och busiga lövträd används 18" för att rationellare såga utan instick och att det går att kapa klart varje moment från ett håll. Tex för att slippa instick mm. Då köper jag att det blir några fler tänder att hålla vassa.

I manuella försiktiga förstagallringar har jag en såg med 13" med mig som arbetskompis.
Men på sågen som jag har med på skördaren sitter det oftast 18"

Avatar Fallback

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440646 Även om det är 4 eller 8 tänder mer att vässa, borde de ju räcka en bit längre innan de blir slöa?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).