Motorsåg och handhållet

Stihl MS241

226 inlägg 55634 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl MS241

Solo  
#407768 Tack för fina tips i detta forum! Har en Stihl 241 som jag köpte för ett par år sen,,,,,
Knattersåg, sågjävel, pysburk, fanihelvete, ågren, varför köpte jag nåt sånt????
Har givit den alla chanser,lämnat in för koll mm hos handlaren, men inget har hjälpt
Ställde bort fanskapet i garaget och försökte glömma,,,,,
Förra helgen fick sonen låna en Husqvarna 550 för å testa och jag tog med mig stihlen som referens.....
Vad ska man säga? Det gick åt helvete,Huskyn var ju som en skogseld!!!!
Stihlen gick lika dåligt som vanligt-vad göra?
Senare på kvällen gick man ju och grunnade på om det skulle vara på detta vis!
Gick in på Skogsforum och sökte på Stihl241 och tametusan! fanns det inte fler som var missnöjda....
Fick tips om att låta sågen gå på chocken i en minut och sen stänga av!
Vid uppstart fick jag en ny såg till ingen kostnad, Jag har kapat trissor till förbannelse varje gång jag har använt denna såg till ingen nytta bara för att det har handlaren sagt!
Vill med detta bara säga: tack forumister!
Vore kul att höra om fler därute har haft samma "problem" som jag



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

Fredrik Reuter  
#407820 Hej,
Menar du att problemen löste sig när du körde med choken extra länge? Eller är problemen kvar? Ursäkta om jag inte fattar, det har varit en hård vecka och fredagskoman har slagit till.

Jag har kört lite med MS241 det senaste och jag tycker den funkat bra. Den kan vara lite kinkig innan den blivit varm men sedan har den funkat. Kört på Ultima från OKQ8.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407830 Stihls motorstyrning har någon återställningsfunktion i startläget.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241

Solo  
#407900 Jo,sågen blev bättre. Tidigare gick den som en påse nötter men nu svarar den på gasen och blev markant starkare.
Jag tycker det verkar svårt att få gehör för att man inte tycker att sågen går som den ska hos handlaren.
Det enda svar jag har fått är att:-jomen så är dom nya sågarna,kapa lite trissor så ställer den in sig själv!
Tycker att infon om detta problem är usel.
I övrigt är 241 en fin och välbalanserad såg!

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MS241

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407965 Finns mycket skrivet här om den skitsågen. Min går någorlunda nu efter flera vändor till återförsäljaren och en vända till importören. Någon mer Stihl köper jag inte.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407984 prøv 261 fornøyd med den, var også veldig fornøyd med 361 reint generelt så synes eg kanskje stihl har vel så bra kvalitet som HVA tenker på alt fra sager til bensindunker

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408003 Efter mycket tjat på min handlare under ett år så fick jag ut mig en ny såg och den funkar kanon. Det känns rätt trist att det ska behöva vara såhär. 😡

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241

SawTroll  
#408021 Det kan muligens være slik at Stihl sine AutoTune sager bør "kjøres inn" på samme måte som Husqvarna sine, men at Stihl bare "glemmer" å fortelle det?

Så vidt jeg vet er teknologien i hovedsak den samme.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

JensSkoog  
#408040 Nu har jag ingen 241 själv, men jag har hjälpt några av mina kompisar med
sågköp, så det har blivit ett antal som jag ansvarar för :wink:
Finns inga proffar i köpargänget, men några av dom använder sågen
rätt mycket, och alla är mycket nöjda.
ÅF'en som jag handlat hos, var toppers, och han körde alltid nya sågar
skickligt innan han lämnat ut dom. :grin:

can skrev:prøv 261 fornøyd med den, var også veldig fornøyd med 361 reint generelt så synes eg kanskje stihl har vel så bra kvalitet som HVA tenker på alt fra sager til bensindunker


Själv kör jag med MS261 och det är såklart en mycket argare
såg, men det får man ju vänta när det skiljer 7,5cc :wink:

Har sagt det tidigare, men det kan inte sägas ofta nog: En bra ÅF kan ofta vara
det som gör om en såg är bra eller inte. Har man inte bra stöd när sågen strular
eller inte lever upp till vad man förväntar, så spelar det ingen roll vilken färj
den har eller vad som står på den :lol:

Användarvisningsbild

Tummen upp för 45-kubikare med .325" kedja

traktorz  
#408112 Visst är det kul med nya prylar, men man ska nog akta sig för de första iterationerna, om man vill undvika trubbel.
T.ex MS201 blev ju till slut en bra såg, men först i och med den nuvarande inkarnationen MS201C-M.

Jag var tidigre intresserad av MS241C-M, vilken var försedd med en tidig generationen med M-Tronic. Provade den, men den var varken lätt nog, eller prestandamässigt gick acceptabelt. Det var dock främst den klena picco-kedjan, som gjorde att intresset svalnade för MS241.

Bättre då med en betydligt lättare såg, MS201C-M, till den klena lågprofil picco-kedjan (Stihl 63PS/44/50, eller Oregon 91VXL).
En kombo av dels 35-40cc, dels 50cc, är vad vi valde, och som även många andra verksamma funnit praktisk. Dvs, smidigheten med en liten och lätt såg, parat med kraften och robustheten hos en .325" kedja på en märkbart större 50cc.

Jag och ett flertal vänner, har haft mycket goda erfarenheter med flera generationer av Jonsered & Husqvarnas 45cc-sågar (CS2145, CS2245, HVA345, HVA445). Pefekt som enda såg, som dessutom alla är försedda med .325" kedja vid leverans.

I samma segment kvalar därför Stihl in med sin 42.6cc såg, men tyvärr levereras den bara med 63PS lågprofilkedja. Kostsamt att byta ny kopplingstrumma för ringdrev samt svärd för .325". Därför avstår jag även i fortsättningen från att rekommendera Stihl MS241. Skulle den däremot i framtiden "bundlas" med .325" kedja, så skulle jag ge det köpet "tummen upp", från dag ett! .....Fyrtiofemkubikarna är ju en så bra klass av sågar ju!

Ref:
Stihl MS 241 M-tronic

Avatar Fallback

TUMMEN UPP FÖR 45-KUBIKARE MED .325" KEDJA

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440593 Da har man fått nok av PS3 kjeden, spesielt til kvisting av gran.
Blir bytte til .325 etter dagens innkjøp, så blir den endelig en verdig arvtager til min gamle 024. :smile:

1487977225_20170224_223433.jpg

Användarvisningsbild

Re: TUMMEN UPP FÖR 45-KUBIKARE MED .325" KEDJA

traktorz  
#440642 Fint kit, bra att kunna alternera .325" & 3/8"P. Du får även 3% högre nominell kedjehastighet, om det nu märks.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440783 Tror inte kedjehastigheten märks, men bedre flyt i kvistingen märks nok. Om man vil ha mer kjedehastihghet finnes det et 7 kuggs drev til 3/8 P både til 241 og 201/192(3) men det vet du vel redan. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440929 Jag tror att handlarna rör till det för oss när dom inte har koll. Det här med att kapa trissor verkar ju vara nåt som HVA rekommenderar för sina sågar.
Vad jag förstått har det ingen större påverkan på gången hos Stihls sågar.
Kalibrering med chocken på i en minut o sen stänga av verkar däremot vara receptet om man kör Stihl.

Dåligt pålästa ÅF har nog rört till en del för oss konsumenter.

Jag älskar förövrigt min MS241 som går som en dröm o efter att jag filade upp dämparen lite blev den ännu bättre:-)
Jag kör fortfarande med moddat svärd o 325 kedja, går kalasbra.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440937 Kanske är det överambitiös ljuddämpning som är problemet med 241 liksom med många andra nyare grejor?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).