Motorsåg och handhållet

Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

62 inlägg 16354 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

Kristian84  
#440419 Fixar 550xp ett 18tums svärd?
Fattar att man sätta på ett och köra med sågen. Men om de är enstaka grova träd som ska fällas, de är inte yrkesmässig fällning eller avverkning året om med detta svärd.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

jannee  
#440421 Självklart :grin:

Användarvisningsbild

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

Vardon  
#440426 Mitt råd är nog att vara ännu duktigare än du redan är på att smörja i ev fettkoppar i svärdstrissan.

Avatar Fallback

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

Kristian84  
#440427 Kanoners[emoji106] här ska fettas å gasas

   TS
Avatar Fallback

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

Ferguson system  
#440431 Jeg vil heller foreslå at du skrur opp oljepumpa til maks istedenfor å bruke fett på trinsa/sverdtuppen.
Fettet drar til seg møkk og legger seg rundt lageret som en pakkning og hindrer smøring fra sagkjedeolja. Fett bør kun brukes ved saging i is eller ekstremt tørt materiale, men det må da smøres kontinuerlig.

Avatar Fallback

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

alias  
#440433 Brukar heller inte kleta i något fett vid topptrissan på svärden och har inte märkt att den skulle nypa ihop för det. Tror som regel att en generös oljematning tillgodoser smörjbehovet.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

sundelius  
#440445 Håller helt med de två föregående talarna.
När jag började i skogen hade jag blivit lärd att smörja med fett i topptrissan vilket medförde frekventa svärd haveri.
Efter att ha läst här på forumet att det inte var bra slutade jag och har inte haft någon havererad svärd trissa mer

Avatar Fallback

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440459 Rapsolja och inget fett. Har sett vana huggare som rekommenderar det, samt kör med 18 tum på 550n. Själv har jag bara 15, men det är inte för långt i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

T Landström  
#440468 Ska man smörja noshjulet ska man göra det regelbundet... Har jag fått lära mig..

Användarvisningsbild

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

Vardon  
#440469 I så fall har jag fel och gör inte som jag säger. Kommer dock fortsätta smörja mitt, får vi se hur det går. Men du bör nog skruva upp pumpflödet och se till att olja inte tar slut för tidigt.

Avatar Fallback

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

tallen100  
#440474
T Landström skrev:Ska man smörja noshjulet ska man göra det regelbundet... Har jag fått lära mig..

Helt rätt, Har du en gång börjat smörja så är det bara att fortsätta, annars blir det haveri rätt som det är.
Låter man bli att smörja från början så håller trissan, bara onödigt att stå och kleta med fett i onödan...

Användarvisningsbild

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

Vardon  
#440490 Jag kan knappt inte gå förbi en smörjkopp utan att fylla den. Nån som vet varför den sitter där?

Användarvisningsbild

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440493 Den sitter inte där lika ofta längre. Fler o fler svärd har inte smörjhål.
Fyller man fett inifrån ut kommer ingen olja utifrån in.
Är de fettade som nya, tvätta bort det och upp med pumparna på max, ut med så mycket olja det bara går! Det är bra mycket billigare än o byta svärd.
Oljan inte bara smörjer för att förhindra friktion, den kyler genom att absorbera värme och ta med sig från svärdet.
Oljan ska inte stanna för då blir den slip pasta.

Användarvisningsbild

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

Erre  
#440494 När jag har ett nytt svärd så sprutar jag i breakcleen i noshjulet för att få bort eventuellt fett.
Sen sprayar jag i krypolja.
Sen får smörjningen från sågen sköta resten.

Trycker man i fet så får kedjeoljan från sågen svårt att komma ner till lagret.
Fettet hindrar det från att komma dit det ska.

Därav, har du börjat smörja så får du fortsätta.

Användarvisningsbild

Re: Kort fråga, 550xp med 18tum's svärd

anersimyra  
#440498 Hur gör ni då med kopplingslagren.. :???: själv glömmer jag att fetta dem.. :geek:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).