Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

10012 inlägg 490954 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440440 Både kärnkraften och solen har förutsättningarna att utvecklas för bra kraftförsörjning. Skulle till och med säga att utvecklingsmässigt så är det fördel kärnkraft då den ger el dygnet runt. Det som ändå gör att kärnkraften förlorar kampen är just alla risker som finns.
Jag delar uppfattningen om att vindkraften är färdigutvecklad och vindkraften kan numera endast göra mindre framsteg för att öka lönsamheten t.ex. genom större verk. I dagsläget anser jag att den bästa effektivisering för vindkraften är utbyggnad av kraftnätet. Det pratas mycket om vattenkraft och vindel ska bli framtiden men man glömmer ofta att överföringskapaciteten mellan norr och söder.(Jag tror den är ca 6GW idag men rätt mig gärna om jag har fel.) Då kvittar det om vi har 13, 16 eller 20GW vattenkraft i norr.

Solkraftverk är också intressant men har fått för mig att de inte lämpar sig för våra nordiska klimat?

Så innan vi kommer på någon helt ny energikälla (förhoppningsvis med skogsråvara:-)) så är det solenergi som känns som framtiden och där forskning/pengar bör satsas.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Hema  
#440457 Ni som tycker sol & vind är så bra att trycka ut på nätet. Vem tycker ni ska stå för reglerkraften och ha en massa reservkraft stående i standby, utan att få ta del av subventionering, såsom de väderberoende energislagen?

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#440458
Hema skrev:Ni som tycker sol & vind är så bra att trycka ut på nätet. Vem tycker ni ska stå för reglerkraften och ha en massa reservkraft stående i standby, utan att få ta del av subventionering, såsom de väderberoende energislagen?

Vattenkraften som är reglerbar missar inga inkomster pga att dom sänker produktionen vissa tider. Vattnet finns ju kvar och släpps på när det behövs och då är priserna också högre. När det blåser mycket pressas priserna nedåt och då sparar dom vatten som används vid större behov. Jag fattar inte ditt resonemang. Det låter på dig som dom skulle förlora en massa pengar men så är det inte.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

JörgenO  
#440466
Hema skrev:Ni som tycker sol & vind är så bra att trycka ut på nätet. Vem tycker ni ska stå för reglerkraften och ha en massa reservkraft stående i standby, utan att få ta del av subventionering, såsom de väderberoende energislagen?


Jag kan ingenting om elnät rent tekniskt eller kapacitet.
Men.
Jag anser att sol och vatten och andra "gröna " energikällor skall uppmuntras (ev med subventioner i början som jag som skattebetalare står för)
Fler säljare (hemelbrännare) är bra för prisbildningen och bör uppmuntras.
Staten och därmed Vattenfall (vi skattebetalare äger båda) får stå för reservkraften. Övriga aktörer får också ha överkapacitet om de vill, det bestämmer företagen bäst själva.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Hema  
#440473
JörgenO skrev:
Hema skrev:Ni som tycker sol & vind är så bra att trycka ut på nätet. Vem tycker ni ska stå för reglerkraften och ha en massa reservkraft stående i standby, utan att få ta del av subventionering, såsom de väderberoende energislagen?


Jag kan ingenting om elnät rent tekniskt eller kapacitet.
Men.
Jag anser att sol och vatten och andra "gröna " energikällor skall uppmuntras (ev med subventioner i början som jag som skattebetalare står för)
Fler säljare (hemelbrännare) är bra för prisbildningen och bör uppmuntras.
Staten och därmed Vattenfall (vi skattebetalare äger båda) får stå för reservkraften. Övriga aktörer får också ha överkapacitet om de vill, det bestämmer företagen bäst själva.

Om vi med grön el talar om elproduktionen med låga koldioxidutsläpp och om man tar med hela livscykeln, så kan solceller från Kina vara jättedåliga. Sverige har redan än av de lägsta koldioxidutsläppen i världen (elproduktionssidan). Så dessa solceller står för en höjning. Vi låter alltså skattepengar gå till att försämra miljön, få sämre/lägre kvalité på elen ihop med att den intermittent som kräver hjälp av andra energislag.

Hur ska reserven finansieras? Det är ju totalt slöseri med skattepengar. Men det är ju lätt att leka med andras pengar.


Vattenkraften klarar inte att reglera hur mycket som helst, samt det finns risk för att vi då kommer få köpa kolkraftsel och då har vi i själva verket med statliga medel subventionerat tysk/polsk kolkraft, med medel som skulle gå till grön el. Samt fått en massa kunder som fått förhöjd nätavgift pga. denna oansvariga energipolitik.

Och för den som inte läst mina tidigare inlägg syftar jag på intermittent el som trycks ut på nätet.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

jannee  
#440479 Vi bör ha i åtanke att el är en billig energiform, i alla fall i Sverige - om man jämför med södra Europa.
Myndigheterna är positiva till ett högt elpris = mer skatteintäkter o.s.v.
Kärnkraften och vi vanliga elkonsumenter är det som idag står för HELA utvecklingskostnaden för alternativa och dyrare elproducenter (produktion)
Inbilla er gärna (ha förhoppningar - ja) att elen nästan blir gratis men sanningen är den att de bara kommer att bli dyrare - hur vi än gör.
Stiger inte överföringskostnaden blir det bara höjd energiskatt + självklart moms :grin:
För övrigt vem av er, för det finns väl någon - eller inte, som inbillar sig att i framtiden kunna tanka billig el till din elbil.
Ryktet går att framföra en elbil i framtiden ska vara kostnadsneutralt gentemot ett fossildrivet dito.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440482 Vem tror att staten i längden kan förlora alla skatteintäkter från de fossildrivna om många går över till elbilar?
De kommer skatter på dom med och förmånsbeskattning på dom som laddar på jobbet

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

tallen100  
#440515 Ja, det är lika säkert som att fisken skiter (bajsar) i vattnet :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440519 Amen på det!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440536 Ser man endast till CO2-nyttan med att installera dagens solceller i det svenska energisystemet så kan man nog vara lite frågande. Man måste nog se det mer som lärande om hur solceller ska tillämpas i vårt energisystem samt att det driver utvecklingen av tekniken framåt.
T.ex. ger den oss information om problematiken med lagring av elen alt. reglerkraftbehov vilket leder till att ny ideer kläcks för hur detta ska kunna lösas.

Jag tror Jonas Nordström (som länkades till tidigare) är lite fel ute när han retar sig på alla som inte har solceller. Vill man göra något för att minska CO2 idag så är det bättre att placera/investera i solcellerna söder ut där solen lyser mer och solelen har lättare att tränga undan kolkraft.

Angående CO2-utsläppen från solceller så ser det även ut som det finns potential till förbättring. Mycket ser ut att komma från CO2-rik energiproduktion t.ex. kolkraft. Kanske att konsumenterna inom kort blir varse om detta. Då kommer troligen en marknad för miljömärkta solceller dyka upp.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#440540 Jag har sökt runt lite angående koldioxidskuld hos solcellerna då jag själv egentligen inte har en aning. Det jag hittar är att koldioxidskulden varierar mellan 4 månader och 2,5 år innan den är intjänad. Solcellerna har en livslängd på 25 år kanske mer. Tar man hänsyn till återvinningen i nästa steg plus att om man gör produktionen till största delen med el från just solceller så minskar ju det radikalt. Det är ingen stor del men visst eftersom vi redan i Sverige är till 98 procent koldioxidfri elproduktion så ökar det ju inte mer i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#440542 Sen kan man ju fråga sig vad som ingår i de 98 procenten. Alla energislag har ju utsläpp för tillverkning av utrustningen inkl kärnkraft, vattenkraft, vindkraft mm. Tror kanske inte riktigt det är inräknad i den siffran.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#440575 https://www.svd.se/karnkraften-ger-mer- ... ikesflyget
Kärnkraften i Sverige släpper ut 5 gånger mer koldioxidutsläpp än inrikesflyget!
Dags att ta bort subventionerna för kärnkraftverken. Låt dom betala sina försäkringar till fullo själva. Vid en allvarlig olycka lik Fukoshima eller Tjernobyl får vi skattebetalare betala hundratals miljarder. Sen kommer kostnaderna skena för deras skit som ska slutförvaras också så det får vi också ta största smällen av! Alla beräkningar visar på att de pengarna inte räcker på långa vägar! Sen finns det ändå de som vill bygga ny kärnkraft för minst 1 kr kw/h exklusive dessa subventioner....

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#440583 Finns många sätt att räkna koldioxidutsläpp på. Men räknar man med den officiella siffran i Sverige 2012 på 57,33 miljoner ton totala utsläpp så kan man ju inte säga direkt att kärnkraftverken som har 2.6 miljoner ton är koldioxidfri. En siffra som de flesta menar är 2-3 gånger större inräknad med konstruktion, slutförvaring och transporter. Det blir ju då 10 procent av Sveriges totala utsläpp ungefär. Tur vi har skogen som tar upp en hel del.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Hema  
#440598 Har aldrig sagt att kärnkraft är fri, men per producerad kwh, så slår den de andra energislagen.

För det är väl co2/kwh som är det intressanta i denna diskussion?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).