Skördare

Lännen gallringsskördare

79 inlägg 29169 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

Mannfolk  
#440158 Alltså denna är en 740 midjestyrd grävlastare som är ombyggd till skördare. Heter då 740F. Skulle typ säga 500breda däck typ 30tums. Syns ju på bilden vilken form och proportion de har.

Ja hur skall jag förklara själva huggningen.

Först bandar man upp dett valda skotarspåret. Då man hugger detta har man färdigt gallrat i runda slängar 8m vardera sidan vägen. Sen slingrar man sig in bredvid vägen och sprutar virket mot vägen i virkeshögarna längs vägen. Dvs 8m + 16m +16 m + 8m. Tex ett 50m brett skifte räcker det bra med en väg i mitten. Dvs 8m + 16m på vardera sidan vägen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

Seb macahan  
#440159 Med all respekt för att det skiljer en hel del mellan en Lännen och en jordbrukstraktor. Men det är ju intressant att din åsikt (och entreprenörens) att denna är en optimal skördare när nästan alla andra brukar nämna traktor i skogen som en kompromiss. här hemma har vi en som skotar med en Zetor och driven vagn och han kör ut lika mycket som skotarna per timme, vilket tom en del skotarförare erkänner. Jag säger inte att det skulle vara fel, jag tror på konceptet men mer som gallrings maskin. Nästan alla slutavverkningsskördare har ju boggi under kranen. Du och Johan kan väl bygga en skördare.....

Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

Mannfolk  
#440164 Har jag förklarar mig så dåligt. Ursäkta! Jag menar nog enbart och endast som gallringsmaskin detta! Han har gjort enstaka slutavverkningar. Men över 200liters medelstam blir det nog för tufft. Klart allting går. Han gjorde en 550liters avverkning men då vad en manuell fällare med hela tiden så de gör han alldrig om !

   TS
Avatar Fallback

Re: Lännen gallringsskördare

alias  
#440165
Mannfolk skrev:Alltså denna är en 740 midjestyrd grävlastare som är ombyggd till skördare. Heter då 740F. Skulle typ säga 500breda däck typ 30tums. Syns ju på bilden vilken form och proportion de har.

Ja hur skall jag förklara själva huggningen.

Först bandar man upp dett valda skotarspåret. Då man hugger detta har man färdigt gallrat i runda slängar 8m vardera sidan vägen. Sen slingrar man sig in bredvid vägen och sprutar virket mot vägen i virkeshögarna längs vägen. Dvs 8m + 16m +16 m + 8m. Tex ett 50m brett skifte räcker det bra med en väg i mitten. Dvs 8m + 16m på vardera sidan vägen.


Nu vet jag att du har rejäl räckvidd på kranen på skogsvagnen du kör med, men började fundera på om detta körsätt funkar även med kranar med enkelutskjut. Blir det så att du lägger två rader med virkesres/knippen innanför varandra (tänker att man inte räcker att lägga virket från slingerstråken helt ut på virket närmast stickvägen)?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Lännen gallringsskördare

valtra mega  
#440166 Men vinner man något på det gallrar själv med en x 115 med 8 m kran och kör ut virket med traktor i samma vägar som jag kört när jag huggit fodrar minst lika glest bestånd om man skall flytta virket till varannan väg

Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

Mannfolk  
#440169 Klart man räcks! Virket blir inte exakt jämnt i änden men amn stöter det mot grinden lite så äre bra!

Man vinner otroligt mycket på det! Om du själv har en x valtra kan du pröva. Du skall ha betydlit bredare väg att skota om du nu inte skotar med en lite vimek.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

Mannfolk  
#440173
valtra mega skrev:Men vinner man något på det gallrar själv med en x 115 med 8 m kran och kör ut virket med traktor i samma vägar som jag kört när jag huggit fodrar minst lika glest bestånd om man skall flytta virket till varannan väg



Hur bred är x valtran ? 260? Du behöver lite mån på vardera sidan traktorn att smyga vidare i beståndet. Men betydligt mindre än om du skall skota ut efter samma väg. Meningen är att du inte skall behöva hugga bort "fina" trän för att ta dig vidare i beståndet utan ta en anna rutt eller backa å trixa lite. Men de e klart vissa gånger måsta man hugga väg åt sig inne i beståndet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

Mannfolk  
#440176 Här är en bild där en stor skördare med 10meters kran och 20meters systemet jämfört med 40meters. Båda figurerna är likvärdiga i ålder och bonitet 50år andra gallring.

Figuren ovanför krysset är med 20m och figuren under krysset med 40m

1487801343_img_1538.png
Senast redigerad av Mannfolk ons 22 feb 2017, 23:15, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

Seb macahan  
#440177 Nu får proffsen rätta mig om jag har fel men.
Att hugga 8m + 16m +16 m + 8m. Tanken med slingerstråk är nog ett stråk mellan sticken. Den metod du beskriver är nog en fin tanke, men om du tänker dig att du ska hugga mitten träd i 1:a 16m zonen (alltså 25m in i mellanzonen) detta träd ska du fälla på fullt utlägg dra det hela kranlängden till maskinen och dessutom putta det 8m in i en annan zon och där dessutom kunna sortera travarna någorlunda. Jag provade detta nån gång men min maskin men att lyckas med detta utan o skava stammar på kvarstående och dessutom kunna lägga sorteringen rätt är enligt mig omöjligt i praktiken i full skala (ett helt bestånd och en hel mellanzon) vid något enstaka tillfälle då och då ja, men inte att applicera som metod. Skogen blir rätt trång och svår att se igenom på 8m med ett helt träd i kranspetsen.
Nu körde jag bara som lekman/hobby men jag har svårt o se att detta skulle gå att genomföra rationellt. Då tror jag mer på fiskbens metoden med små instick i naturliga luckor. Med rätt maskin och en proffsig förare kan det bli riktigt fina gallringar med långa avstånd mellan sticken, men även denna metod har sin svårigheter enl. mig då det är bra mycket svårare att fälla framför sig och lägga upp sortimentet bakom sig. Nu får proffsen rätta mig..... :???:

Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

Mannfolk  
#440178 Att tillägga är att övre figuren är galldrad för flera år sen och nedre vintern 2016. Övre figurens vägar är bredare men kronorna har slutit igen vägen en smula.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

Mannfolk  
#440179 Klart du skall vara försiktig. Men mowi kranen indragen mot maskinen tar väldigt lite rum när du skall flytta kranen. Och med krantilten plockar du trädet som är helt bakom ett annat träd. Inte som en eco log skördare där du skall backa eller köra in kranen för att sen göra om proceduren när du skall ut tillbacks med kranen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

Mannfolk  
#440180
Seb macahan skrev:Nu får proffsen rätta mig om jag har fel men.
Att hugga 8m + 16m +16 m + 8m. Tanken med slingerstråk är nog ett stråk mellan sticken. Den metod du beskriver är nog en fin tanke, men om du tänker dig att du ska hugga mitten träd i 1:a 16m zonen (alltså 25m in i mellanzonen) detta träd ska du fälla på fullt utlägg dra det hela kranlängden till maskinen och dessutom putta det 8m in i en annan zon och där dessutom kunna sortera travarna någorlunda. Jag provade detta nån gång men min maskin men att lyckas med detta utan o skava stammar på kvarstående och dessutom kunna lägga sorteringen rätt är enligt mig omöjligt i praktiken i full skala (ett helt bestånd och en hel mellanzon) vid något enstaka tillfälle då och då ja, men inte att applicera som metod. Skogen blir rätt trång och svår att se igenom på 8m med ett helt träd i kranspetsen.
Nu körde jag bara som lekman/hobby men jag har svårt o se att detta skulle gå att genomföra rationellt. Då tror jag mer på fiskbens metoden med små instick i naturliga luckor. Med rätt maskin och en proffsig förare kan det bli riktigt fina gallringar med långa avstånd mellan sticken, men även denna metod har sin svårigheter enl. mig då det är bra mycket svårare att fälla framför sig och lägga upp sortimentet bakom sig. Nu får proffsen rätta mig..... :???:



De e nog flera som kör med denna metod. Men oftast med sampo hr 46 eller rottne h8 (dem har 7m kran och gör 30-35m). På skogsforums film hur man kör skördare kör dem på detta vis som vi nu disskuterar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

Seb macahan  
#440186 Är det verkligen så :???: 7*4=28 slingrar man sig fram så kan det bli 35m med ett stråk i mitten, men 8,7x4=34,8 känns ganska långt upp till 50m. Jag har säkert fel, men kan ni beståndsgående förare bekräfta eller dementera gällande 2 stråk. Och har jag fel så hatten av för förare som fixar detta.

Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

Mannfolk  
#440190 Det blir ju två slinger spår mellan skotarspåren.. dessa har 2 spår har ju teoretisk bredd på 32m.

Men 40m är nog max vad min entreprenör gör. Han går och bandar och synar av eventuella naturliga luckor/korridorer före där det skulle passa att göra skotarväge . Så det kan bli 35-42m mellan vägarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lännen gallringsskördare

Mannfolk  
#440744 Har @bodaedet någonting att tillföra i denna diskussion? :grin:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar