Uppvärmning

Vedpanna i verkstaden

22 inlägg 20750 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedpanna i verkstaden

lillegård  
#439695 Har ny panna ved och två st nya acctankar varav en med beredare i bägge är på 750 liter
Ska köra mot arotemper
Verkstad 200m2 o höjd på 4 m
Bra isolerat
Ska bara elda när jag är i verkstaden
Min fråga är hur mycket vatten är att rekomendera fundera på sälja den med beredare i (kommer inte använda varmvatten)
Har någon tips om det räcker med 750 + panna + arotemper
Kommer använda laddomat
TIPS



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedpanna i verkstaden

källshult  
#439707 När jag skulle installera vatten buren värme i mitt hus och elda med ved så rekommenderar dom 10 liter vatten per kvadratmeter i acc volym. Sen är det hur många kw panna är min bror har en vedex 3000 på 37 kw och 1000 liter i acc volym och det är för liten volym fyller man panna klara inte tankarna att ta i mot den energin så minst 1500 liter till 37 kw. Jag har tre stycken 750 Tankar och en värmebaronen på 37 kw

Avatar Fallback

Re: Vedpanna i verkstaden

nattuggla86  
#439739 Behåll båda. Dels behövs volymen och plötsligt kommer du på att ett tvättställ eller dylikt med varmvatten vore gött. Skönt o kunna ladda ordentligt.

Avatar Fallback

Re: Vedpanna i verkstaden

bgl  
#439748 Eftersom du tänker ha vattenburen värme måste lokalen ha grundvärme över 0 grader. Ska den värmen tas från tankarna är dimensionering beroende på hur ofta du inte är i verkstan och eldar. En aerotemper är en ganska dyr manick, för att hålla ner priset och ändå få snabb uppvärmning krävs hög vattentemperatur och kanske högre effekt än vad pannan ger, då behövs också stor volym i tankarna. En gissning är att mer än 1500 liter behövs.
(Du har väl vedpannan i separat utrymme med dörr genom yttervägg eller brandklassad dörr in till verkstan samt förbränningsluft utifrån, kolla med försäkringsbolag)

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna i verkstaden

Göt  
#439770 Har sett att det finns vedeldade varmluftspannor på internet. men man kanske inte får ha den inne i ett garage.

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna i verkstaden

källshult  
#439780 Satte in en vedeldad varmlufts kamin i verkstaden i somras funkar fint min verkstad är 12*8 och 4,5 i takhöjd och lite isolering i väggar och tak får aldrig några problem med att vattnet kommer frysa om man har vattenburet system för då måste man ha glykol. När jag tänder fyller den max efter en timme har man höjt temperaturen 10 grader
IMG_20160528_195548.jpg
IMG_20160529_190556.jpg
IMG_20160812_111322.jpg

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna i verkstaden

Gustav-vasa  
#439785 Hur lång ved går det in i pannan? Är det stor eldstad i volym. Funderar på nåt liknande panna själv , därav mina frågor. :-BD

Avatar Fallback

Re: Vedpanna i verkstaden

bgl  
#439787 Nu har jag tid att svara utförligare.
För ca 10 år sen stod jag inför samma fråga som du nu ställer. En 30år gammal oljevarmluftpanna hade gjort sitt. Den var på 50 kW och stod på golvet i 180 m2 verkstad. Jag tänkte köpa en likadan men en ärlig försäljare bad mig först kolla med sotarn och försäkringsbolaget. Tvärstopp. Med hjälp av en kunnig god vän började vi rita och räkna på vedpanna i separat nybyggt pannrum utanför ytterväggen med aerotemper inomhus. Jag har tyvärr inga papper kvar, men minns en del siffror. Dimensionerande effekt var 150W/m2, alltså 27kW. för snabbuppvärmning från grundvärme bedömdes att dubbla effekten på aerotempern behövdes, ca 60 kW, det är ju inte bara lokalen som ska värmas upp utan också en stor maskin på kanske över 10 ton.Kunde matas på 2 sätt, antingen med en vedpanna på just 60kW eller med tankar och panna på lägre maxeffekt. Fallet med tankar gav lägre medeltemperatur till aerotempern som i det fallet måste nästan vara dubbelt så stor samtidigt som tankarna blev stora, över 2000l. Tänkta kostnaden drog iväg och jag avbröt. Lösningen blev istället en IP54-klassad värmefläkt från NIMA för grundvärme och en 90kW värmekanon med avgasrör genom den brandsäkra väggen för snabb uppvärmning vid användning. Den får bara vara tänd när någon är i verkstaden och inte hanterar brandfarliga luftburna saker. Billig och fungerande lösning och går fortfarande. I dag är nog inte heller denna lösning riktigt godkänd.

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna i verkstaden

källshult  
#439792 Köpte den från tmac stallinredningar AB i hyltebruk och den kostar 7000+ moms den är på 30 kW och det går att lägga in 50 cm bitar så man behöver inte kapa särskild längd har samma mått till vedpannan

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna i verkstaden

Gustav-vasa  
#439797 Tack för svaret ,är du nöjd med pannan ? Hur länge varar ett inlägg med ved ca ? Många frågor ! :?:

Användarvisningsbild

Re: Vedpanna i verkstaden

källshult  
#439801 Ja jag är nöjd ca 2 timmar

Avatar Fallback

Re: Vedpanna i verkstaden

lillegård  
#440048 Tack för alla svar
Kommer att ha bägge tankarna och koppla in så jag får varmvatten ,kan vara bra att ha .
Kollade med kommun med bygglov det var inga problem att ha vedpanna i verkstaden bara jag gör rätt från början ,dubbel gips på väggar , inte ha pannan för nära vägg .Jag lämnar in bygglovet på fredag få hoppas det funkar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedpanna i verkstaden

Göt  
#440061
källshult skrev:Köpte den från tmac stallinredningar AB i hyltebruk och den kostar 7000+ moms den är på 30 kW och det går att lägga in 50 cm bitar så man behöver inte kapa särskild längd har samma mått till vedpannan


Måste man ha något särskilt byggnadslov eller får man ställa den direkt i verkstaden, jag blev intresserad av den där lösningen

Avatar Fallback

Re: Vedpanna i verkstaden

lillegård  
#440066 Jaonej det ska vara godkänt från brandmyndigheterna typ
I kommunen måste man alltid söka bygglov heter det inte men liknande
För att uppföra värmekälla i byggnad
Hoppas det funkar mycket smidigare att slippa bygga till ju

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedpanna i verkstaden

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440068 Men måste du inte ha en löjligt hög skorsten?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).