Motorsåg och handhållet

Stihl MS 362

59 inlägg 37917 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: STIHL MS 362 - FÖRGASARPROBLEM

traktorz  
#426965 Lyckades montera isär förgasaren, efter att först ha dokumenterat med fotos, ty kunde vara nödvändigt inför återmonteringen. Bränslepumpsidans membran och packning såg bra ut. Öppnade sen regulatorsidan, skruvade ur lågfartsmunstycket och rensade med en tunn koppartråd. Högfartsmunstycket har en spärr av plast, så det rörde jag inte. Borde dock ha avlägsnat detta, ty har önskat att kunna ge sågen en fetare blandning vid klyvningsjobben.

Intressant att Stihl använder en Walbro WTE-8 förgasare på MS362, så tydligen använder man även konkurrerande fabrikat, trots att man själv har ägarintressen i en annan tillverkare av förgasare, ZAMA.

Skruvade ihop sågen, men pilligt var det med alla hävarmar, bl.a. kärvade choke-reglaget, så jag tänkte att jag ändå behöver lämna in sågen för att få den driftduglig igen. Till slut fick jag ändå ihop allt och inga delar över...

Kunde kika in i cylindern och se kolven genom förgasarstosen, varvid noterades att den såg ut som i nyskick. Visserligen brukar en skadad kolv bäst besiktigas genom avgasporten, men såg ej heller några tecken på cylinderrepor, så gott som jag nu kunde se från insugsidan. Duschade rikligt in 5-56 smörjmedel genom insuget före återmonteringen, ifall smuts blåsts in mot kolven vid min rengöring med tryckluft.

Nåväl, fyllde på lite bränsle i den tomma tanken, ryckte i snöret någon gång varpå sågen till min förvåning lätt startade. Från det lilla jag provkörde motorkroppen (utan påmonterat svärd och kedja), så var tomgången initialt betydligt högre med samma nåljustering som tidigare. Motorn svarade även rappt på gasen, samt hade en stabil tomgång, även efter att ha sänkt den till normalt varvtal. Definitivt en förbättring från uppträdandet före mitt mekande, varför jag hoppas att det bara var något förgasarrelaterat.

Återstår att prova sågen med påmonterad kedja och i stock, för att se hur den uppträder efter att ha blivit riktigt varm.

1482964778_pc280820v900.jpg

1482964778_pc280822v1024.jpg

1482964778_pc280823v1024.jpg

1482964778_ms362carb.png

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 362

JensSkoog  
#426973 Bra jobbat, @traktorz :-BD
Thumbs upp för att sågen drar som ett skollat ollon när du får på svärd och kedja!

Det är pilligt, det kan jag skriva under på, men plötsligt finner man rätt läge och så går det, men jag har någon gångar nästan tagit fram släggan när jag ska ha förgasarhävarmar på plats, och chokereglaget är inte bättre. Senn ser man någon som "kastar" det i hop nästan utan att se på vad dom gör och då fattar jag att jag har lite att lära fortfarande :wink:

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 362

åberg  
#427005 Se så ren och fin förgasaren blev, vad tvättade du med?

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 362

totte  
#427048 Då hoppas vi att den går bra nu, ofta räcker en rengöring. Gott om grejor var det inte ont om där.

Användarvisningsbild

RE: STIHL MS 362 - FÖRGASARPROBLEM

traktorz  
#427193
åberg skrev:Se så ren och fin förgasaren blev, vad tvättade du med?

Det mesta av rengöringen gjordes med tryckluft. Metall är lättare att blåsa rent än för plasten runt förgasaren. Vidare denna gång en gnutta avfettning på en bomullstrasa, men oftast tar jag Alkylat-bränslet. Viktigt att inte blåsa smuts in i förgasaren eller in i cylindern. Håller handskens fingrar för öppningarna, så gott det går och blåser på. Viktigast sen att membran och packning är helt rena innan återmonteringen, så att det blir helt tätt.

   TS
Användarvisningsbild

MS 362 - oljepumpen trasig

traktorz  
#427201 - När jag ändå är i mekartagen...

Sågen har sölat kedjeolja från inunder kåpan, kanske har svärdet även blivit något varmt, men vid sporadisk stubbsågning hade problemet inte observerats av användaren.

Något verkade dock inte vara helt juste med sågen, så jag ville kolla upp oljepumpen. Jag har tidigare gett upp försök att ta loss kopplingen, tydligen har jag då använt fel metod. Med Stihls kolvstopp och en 19mm krafthylsa på ett spärrskaft, så är det enkelt att lossa centrifugalkopplingen, utan att sågen ens är varmkörd, f.ö. Stihls rekommenderade metod.

Noterade att medbringarfjädern (12) runt det spiralskurna oljepumpsdrevet (11) är trasigt. Den yttersta böjen, som ska haka i skåran på kopplingstrumman är avbruten. Skadan skedde troligtvis i höstas, när kopplingen hos sågen hade frusit ihop. Med all skit som samlats under kopplingstrumman, så snurrar förmodligen oljepumpsdrevet med något och smörjer kedjan lite grann.

- Det blir till att beställa ny medbringarfjäder.

Ref:
0000 893 5905 Stihl kolvstopp
1128 647 2400 Medbringarfjäder till oljepumpsdrevet
1140 007 1004 Membransats till Walbro WTE-8

1483041310_ms362medbringare.png

1483041310_img_1383r.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 362

Jotto  
#439783 Om man vil ha Jonsered heller enn Stihl- hvilken velger man da som alternativ til 362? Har 2152W og to mindre Jonsered fra før....

Användarvisningsbild

alternativa 60-kubikare

traktorz  
#439794 HVA 555 = CS2258 (något lägre trimningsgrad, för mer vridmoment vid låga varv)
HVA 560XPG = CS2260WH
HVA 562XPG (enbart i HVA-färg och med stora svärdsfästet.)

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 362

Ferguson system  
#439805 Stihl 362 har 4,76 hk, 59cc. Tilsvarende Jonsered blir Cs 2258 på 4,21 hk og Cs 2260 på 4,76 hk begge på 59,8cc.

Selv ville jeg ha valgt Cs 2258.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 362

Jotto  
#439834 Se så........ tja, da er kanskje en CS2258 ett bra kompliment til 2152 med tiden-om pengeboka skulle bli trang i lommen.
Er det driftssikre sager?

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 362

Ferguson system  
#439839 Ja, skulle mene det. Jeg foretrekker Jonsered 2252 og 2258 over 2253 og 2260. Jeg liker at de har mer dreiemoment på lavere turtall. Levetiden kan potensielt også bli lengre når det ikke er tatt ut maks effekt av saga. Og sist men ikke minst, prisen er mye hyggeligere.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 362

Jotto  
#439840 Spørs om det ikke kan bli en slik....synd den ikke leveres med varme. Liker det når hansker/votter er blaute. 2152 begynner å dra på åra, men går nok enda lenge. Kjempesag.
Liker dreiemoment,jeg da.....

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 362

Björn T  
#441658 Vill ni se en bra ljuddämpare till 362 ska ni kolla på youtube. Chainsaw Guy buckshoot Muffler. Har köpt min dämpare av honom

Användarvisningsbild

Stihl MS 362 ljuddämpartrimning

traktorz  
#441667 Tack för intressant tips. Kan tänka mig att sågen dels andas bättre samt dels blir svalare med ljuddämparmodifieringen.
Men säkert låter det betydligt mer vid långsågningen...

Ref:
● The chainsaw Guy Shop talk Racing Muffler Stihl MS 391 362 311 Buckshot Muffler


   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 362

Sågomanen  
#441669 Björn T: Den låter ju mer och lite vassare. Vad upplever du för verklig skillnad? Vad kostar den?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).