Motorsåg och handhållet

Korta svärdsbultar Jonsered CS2260WH

26 inlägg 9843 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Korta svärdsbultar Jonsered CS2260WH

Skurt  
#439702 Stämmer längden på svärdsbultarna (23 mm)?
Om ja, dubbelkolla så att inte de vita plastbrickorna sitter kvar på insidan av kopplingskåpan.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Korta svärdsbultar Jonsered CS2260WH

traktorz  
#439767 - Hade du dessutom slarvat bort skruven (30), som håller plåten (6)?
- Kanske därför sitter inte plåten som den ska heller? Kanske är plåten deformerad, och tar mer plats i djupled?
- Har du nu som fix ersatt de oförlorbara svärdsmuttrarna med vanliga M8 muttrar för 13mm hylsa?
- Är transportbrickorna av plast kvar, så har ju problemet en ytterst trivial lösning.
- Du kan tjäna en halv millimeter på att byta svärd för H25 mot ett pixelsvärd för H30 kedja.

Förstår irritationen över ett problem, som bara väntar på att behöva lösas.
Hoppas ändå du får gehör för dina synpunkter till kommande förbättringar.

Men menar du verkligen att din såg blir bättre av att klyvas för att ersätta de två svärdsbultarna (15) med två likadana?

Svärdsbultarna i dimension M8 är härdade för hög hållfasthet, knappast nåt man i egna verkstaden själv fräser och gängar till av kvaliteten gängad stång.


Edit:
Man behöver visst inte klyva vevhuset för att byta svärdsbultarna sägs det. Utan det är bara att knacka in de befintliga med t.ex. en träklubba, så de hamnar lösa inuti oljetanken. Därefter lindar du en tråd om gängorna på den nya bulten och drar den enkelt på plats genom hålet där den ska sitta.

Avatar Fallback

Re: Korta svärdsbultar Jonsered CS2260WH

baabwaf  
#440044
Skurt skrev:Stämmer längden på svärdsbultarna (23 mm)?
Om ja, dubbelkolla så att inte de vita plastbrickorna sitter kvar på insidan av kopplingskåpan.


Bultarna är 22,5 mm avsett för kåpa. 22 mm fritt och längden 0,5 genom plåten som är just 0,5 mm.
Jag har redan kollat alla sådana eventualiteter innan jag ens kommit på tanken att diskutera saken med husqvarna/jonsered. Det är en grundregel/förutsättning. Det enda som finns mellan kåpa och svärdet är ett färglager som delvis släpper med tiden. Tjockleken på färglagret saknar helt betydelse.

För att kunna ha kåpa innehållande kedjebroms + "otappbara muttrar" som skall vara en ny innovation på något vis (eftersom det brukar stå med i annonser, mm och lyftas fram som specialare) , så saknas minst 5 mm och gärna 2 mm till så att sista bärande gängan är absolut på bult och mutter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Korta svärdsbultar Jonsered CS2260WH

baabwaf  
#440045
traktorz skrev:- Hade du dessutom slarvat bort skruven (30), som håller plåten (6)?
- Kanske därför sitter inte plåten som den ska heller? Kanske är plåten deformerad, och tar mer plats i djupled?
- Har du nu som fix ersatt de oförlorbara svärdsmuttrarna med vanliga M8 muttrar för 13mm hylsa?
- Är transportbrickorna av plast kvar, så har ju problemet en ytterst trivial lösning.
- Du kan tjäna en halv millimeter på att byta svärd för H25 mot ett pixelsvärd för H30 kedja.

Förstår irritationen över ett problem, som bara väntar på att behöva lösas.
Hoppas ändå du får gehör för dina synpunkter till kommande förbättringar.

Men menar du verkligen att din såg blir bättre av att klyvas för att ersätta de två svärdsbultarna (15) med två likadana?

Svärdsbultarna i dimension M8 är härdade för hög hållfasthet, knappast nåt man i egna verkstaden själv fräser och gängar till av kvaliteten gängad stång.


Edit:
Man behöver visst inte klyva vevhuset för att byta svärdsbultarna sägs det. Utan det är bara att knacka in de befintliga med t.ex. en träklubba, så de hamnar lösa inuti oljetanken. Därefter lindar du en tråd om gängorna på den nya bulten och drar den enkelt på plats genom hålet där den ska sitta.



NEj, du har helt rätt om vevhuset. De kommer man åt innifrån oljetanken. Jag som har fel i det fallet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Korta svärdsbultar Jonsered CS2260WH

baabwaf  
#440047
baabwaf skrev:
traktorz skrev:- Hade du dessutom slarvat bort skruven (30), som håller plåten (6)?
- Kanske därför sitter inte plåten som den ska heller? Kanske är plåten deformerad, och tar mer plats i djupled?
- Har du nu som fix ersatt de oförlorbara svärdsmuttrarna med vanliga M8 muttrar för 13mm hylsa?
- Är transportbrickorna av plast kvar, så har ju problemet en ytterst trivial lösning.
- Du kan tjäna en halv millimeter på att byta svärd för H25 mot ett pixelsvärd för H30 kedja.

Förstår irritationen över ett problem, som bara väntar på att behöva lösas.
Hoppas ändå du får gehör för dina synpunkter till kommande förbättringar.

Men menar du verkligen att din såg blir bättre av att klyvas för att ersätta de två svärdsbultarna (15) med två likadana?

Svärdsbultarna i dimension M8 är härdade för hög hållfasthet, knappast nåt man i egna verkstaden själv fräser och gängar till av kvaliteten gängad stång.


Edit:
Man behöver visst inte klyva vevhuset för att byta svärdsbultarna sägs det. Utan det är bara att knacka in de befintliga med t.ex. en träklubba, så de hamnar lösa inuti oljetanken. Därefter lindar du en tråd om gängorna på den nya bulten och drar den enkelt på plats genom hålet där den ska sitta.



Nej, du har helt rätt om vevhuset. De kommer man åt inifrån oljetanken. Jag som har fel i det fallet.


Jag har inte slarvat bort skruv. Den har aldrig funnits.
Att byta mot likadana skruvar är uteslutet/utan mening.

Svärdet är original som följer med sågen. Den är helt ny och inte ens första kedjan är slut (ngn mm kvar :-) )
Hade det varit enstaka mm, så spelar det inte så stor roll men det är mer än 50% av mutterns tjocklek som inte alls har gängor mot bult.

Originalmuttrarna är för närvarande utbytta mot muttrar utan krage och utan clipset som håller muttern kvar i kåpan. Jag får inte plats med brickor mellan kåpa och mutter om alla gängor skall användas. Skal lsätta tunnt chims och härdade/hårdare muttrar. Hade inga kvar hemma mer än 3 mm tjocka muttrar som är till för andra saker.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Korta svärdsbultar Jonsered CS2260WH

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440174 Fattar inte varför du nöjer dig. Du har köpt en såg som ska funka!
Fram med kvitto, in och få detta utrett och åtgärdat bums på plats på en service verkstad!
Klart det inte ska vara så här! Nu får du inte rätt spänning på kåpa och onödigt slitage som inte garanti täcker.

Är längd på bult rätt blir det gänga över om svärd, kåpa och muttrar är rätt när det är fast draget. Kommer inte ihåg hur mycket, men flera utanför bult.

Användarvisningsbild

Re: Korta svärdsbultar Jonsered CS2260WH

johan eriksson  
#443492 Hur har det gått?

Avatar Fallback

Re: Korta svärdsbultar Jonsered CS2260WH

masyngel  
#443542 Detta ar bland de lojligaste och dummaste mekaniska skitfel jag sett.

Antagligen har en pryo-elev pa Jonsered fatt en snilleblixt, hittat en ny mutter i ladan och provat pa skoj.
Alla ingenjorer var pa semester, sa ekonomichefen eller kaffetanten beslutade sig for att sagarna skulle vara utrustade med denna nya mutter.

Ur Karlebo handbok, utgava 15, sid 248:

"Mutterhojden star i relation till gangans ytterdiameter, vanligen 0.8 x d."
"En mutter med normalhojd har ca fem barande gangor. Undersokningar visar att den forsta gangan tar upp
ca 35% och den andra ca 25& av lasten. Sedan fordelas lasten i sjunkande skala."

Du skrev att ca 3 mm av bulten gangar i muttern... M8 har en stigning av 1.25 mm per gangvarv.
Detta betyder att... ja sug pa den, att Jonsered har skitit sig i knavecken, eftersom de inte monterat langre
bultar.
Skulle det skrackscenario som du malade upp med lossnande kapa och allman blodstankande intraffa
blir det surt.
Att tillverkaren inte tackar dig for tipset samt atgardar felet ar ju skrammande!

Hur lange har sagmodellen salts pa detta sett, jag forstod att alla har samma idiotfel?

(Dristade mig som fd verktygsmakare sedan 1982, att kommentera detta.
Jag skulle omedelbums, krava en modifierad sag, visst du har ju "lost" problemet med andra muttrar.)

Användarvisningsbild

Re: Korta svärdsbultar Jonsered CS2260WH

anersimyra  
#443576 Jag var nere i boden och mätte på min 550. Bulten sticker 18 mm med svärdet monterat. Minns jag nu rätt återstod ca 10 mm med kåpan monterad. I alla fall så når bulten lite drygt halvvägs igenom muttern. Det såg ut att innebära ca 5 gängvarv. Allt verkar alltså vara ok med din Jonsered.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Korta svärdsbultar Jonsered CS2260WH

bm555  
#443616 Jag tycker att du har helt rätt angående att bultarna är förkorta. Tog kort på mina sågar 550 och 560. På 550 ser det väl okej ut men på 560 så är bultarna för korta. Förstår inte varför dom har snålat in på bult längden.

Användarvisningsbild

Re: Korta svärdsbultar Jonsered CS2260WH

anersimyra  
#443634 Men det håller uppenbarligen, man får även räkna med flänsen på mutterhöjden. Tittar man på insidan så ser man att mutterns gängor börjar vid flänsen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).