SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Terri 34C skördare och Terri 34 skotare i mossgallring

19 inlägg 25169 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Terri 34C skördare och Terri 34 skotare i mossgallring  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#439442 De mindre beståndsgående skördarna på marknaden blir allt mer kompetenta. Med mer kraft i motor och hydraulik och med bättre och bättre skördaraggregat har produktiviteten ökat successivt. Malwa, Vimek och Terri visade på Skogsforums Gallringsdagar 2016 att de mindre skördarnas kapacitet inte ligger långt ifrån de större maskinerna i klenare gallringsuppdrag.

En maskin som särskiljer sig från de andra är Terri som i och med sina gummiband klarar av uppdrag som inga hjulmaskiner kan ge sig på: avverkning på marker med riktigt dålig bärighet. Skogsforum besökte an mossgallring utanför Skeppshult för att se hur det fungerar.

1487607412_p1000662.jpg


Vi träffade entreprenören Niklas Mårtensson som driver företaget Rosendals Entreprenad och lantbruk. Tillsammans med sin skördarförare Andreas höll han på med en tallgallring på myrmark. Eller en mosse som man säger i dagligt tal. Tallskogen växer bra även på mossarna och det här beståndet gallrades för att ge utrymme för de bästa träden att utvecklas. Här nedan hittar ni lite bilder och en video från besöket.

Tidigare hade Niklas en Terri kombimaskin som han körde runt 1000 timmar per år men sedan någon månad tillbaka har han istället en renodlad skördar-skotarkombination med två maskiner. Skotaren har ett knappt år på nacken men den nya skördaren Terri 34C har bara gått hos honom i en och en halv månad. Under den här perioden har Andreas kört 1400 m3fub i omväxlande förstagallringar och mossavverkningar liknande den skogsforum besökte.

Debiterar per timme
Niklas kör mest på direkt uppdrag åt privata skogsägare och oftast kör han med debitering per timme. För skördaren tar han 950 kr/timme och för skotaren runt 650. Kostnaden per kubikmeter brukar landa runt 250 kr/m3fub i förstagallringarna och med Sydsveriges massavedspriser ger det ett avverkningsnetto.

Skördaren går på enkelskift. Kapacitetsmässigt så hänger skotaren med när det är riktigt korta köravstånd. Blir det lite längre får Niklas gå upp i tid med skotaren för att hinna med. En del skogsägare kör ut virke själva med egna maskiner eller huggarvagnar så på det stora hela harmonierar kapaciteten ganska bra.

Ute på mossen gungar allt när skördaren fäller.
-LogMax-aggregatet klara maxdiameter 42 cm i fälldiameter (OBS det anges fel i videon) men det går att få ner grövre om man fäller från två håll, säger Andreas. Även när vi kör lite grövre som här så räcker kapaciteten till. LogMax-aggregatet har blivit ett lyft jämfört med det vi hade på combin innan.

Skördaren är med sina 2,2 meter lite bredare än skotaren. Vägen efter skördaren blir knappt tre meter bred här på mossen men den upplevs knappt som en väg då förbandet (avståndet mellan träden) i det kvarvarande beståndet är större. Med Mowi 400-kranen är räckvidden drygt sex meter vilket innebär att det blir ca 12 meters avstånd från vägmitt till vägmitt. Skotaren kör i alla vägar som skördaren har kört.

Andreas är nöjd med förarmiljön i hytten och tycker att Terrin är förhållandevis rymlig i hytten för att vara en så liten maskin.

Längre bort på mossen håller Niklas på att skota för fullt. Massaved i fallande längder ger. När han kör i tallbeståndet där det är ris på backen blir det inte ett spår efter skotaren ens när lasset är fullt. När han däremot kör över ett parti där det knappt står några träd utan är mer ”öppen mosse” sjunker bakre bandställen ner en dryg decimeter i den blöta mossen och det ser snudd på äventyrligt ut men Terrin tar sig över ganska obesvärat. Det går att lasta på runt 4,5 m3fub med fallande längder massaved och då väger hela ekipaget runt åtta ton. Köravståndet där Niklas jobbade vid vårt besök var ca 300 meter.

Niklas skotare har en Perkinsdiesel på 45 kW men de nya Terriskotarna som levereras har samma CAT motor som sitter i skördaren och därmed 10 kW högre motoreffekt.

Det verkar finnas bra beläggning för den här typen av entreprenadjobb och Niklas har inga problem att fylla sin tid med uppdrag.
-Vi jobbar inom en radie om 4-5 mil och mest åt privata skogsägare säger Niklas.

Jag tänker göra ett nytt besök när Niklas och Andreas kommer till en renodlad förstagallring på fastmark och se hur det fungerar i den typen av skog också.


Här finns några länkar som kan vara intresanta:

Terri
Tråden om gallringsdagarna 2016
Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna?


Video från besöket:


Och lite bilder:
1487607415_p1000678.jpg

1487607413_p1000672.jpg

1487607413_p1000671.jpg


Edit: ändrat data om fälldiameter på LogMaxaggregatet


Senast redigerad av Torbjörn Johnsen fre 02 feb 2018, 11:09, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Terri 34C skördare och Terri 34 skotare i mossgallring

halvproffs  
#439447 Det är nog framtidens maskiner det här om dom varma vintrarna kommer att fortsätta. Fint filmat, och förarmiljön ser ut att ha blivit proffsig :-BD

Avatar Fallback

Re: Terri 34C skördare och Terri 34 skotare i mossgallring

bgl  
#439461 Verkligen duktiga förare på båda maskinerna, men varför så hög medellängd på virket?
Belastningen på skotarens ram och midja blir högre än med tyngdpunkten mitt över bakaxeln, det finns ju lite höjd kvar på stöttorna och kortare maxlängd på virket skulle underlätta lastningen.

Användarvisningsbild

Re: Terri 34C skördare och Terri 34 skotare i mossgallring

loppan  
#439467 Ännu ett mycket bra reportage från er och med ett intressant koncept.
Det finns mycket marker i sverige som skulle behöva en terri avv. grupp.
Det är ju det enda vettiga systemet i blöta marker och förstagallringar.

Jag kan inte annat än skratta åt skogsbolagen som hårdnackat kämpar mot dessa system.
Han sa ju i reportaget att det mest är åt privata skogsägare.
Jag har haft en del duster med bla. södra lokalt som inte velat höra talas om småmaskiner vilket gynnat entrepenörer med småmakiner som tar åt sig uppdragen direkt åt skogsägaren och säljer virket som leveransvirke.

Användarvisningsbild

Re: Terri 34C skördare och Terri 34 skotare i mossgallring

stegmaster  
#439488 Trevligt reportage som vanligt. :-BD

Dock lite faktafel på Logmax 928 aggregatet, det kvistar inte 42cm , utan snarare 25cm(eller helt eksakt 245mm), med slutna knivar.(spets mot spets)
Rulleöppningen er 330mm.

http://www.logmax.com/en/products/928a

Avatar Fallback

Re: Terri 34C skördare och Terri 34 skotare i mossgallring

hakans  
#439508 Vill ha de där maskinerna :grin:

Användarvisningsbild

Re: Terri 34C skördare och Terri 34 skotare i mossgallring

Mowi850  
#439518 Jag har själv varit nere i fabriken där dom tillverkas och blivit rundvisad. Och det var väldigt intressant. Sen blev jag visad en likadan maskingrupp som den i reportaget och han var själv på båda maskinerna. Och dessutom så körde han enbart åt sydved och detta var utan för Osby. Och körning var det inga problem med sa han. Men fabriken ligger ju i Älmhult men det är bara en liten del av en större fabrik. När jag var där så berättade dom att dom även tillverkar alla snabb kassor till Ikea i hela världen. Och dom heter alfing tror jag. Detta var 1,5 år sen så det var precis när skördaren kommit tror jag. Och det var på gång att jag skulle köpt en terri kombi men sjukdom satte stopp för dom planerna. Men jag kan säga att där han körde gick det inte att gå. Och platsen i hytten tror jag är bland dom bättre bland dom små maskinerna. Så detta är nog ingen dålig maskin.

Användarvisningsbild

Re: Terri 34C skördare och Terri 34 skotare i mossgallring

loppan  
#439607 Hur går det då i stenig terräng för en sådan här bandmaskin?

Användarvisningsbild

Re: Terri 34C skördare och Terri 34 skotare i mossgallring

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439608
loppan skrev:Hur går det då i stenig terräng för en sådan här bandmaskin?

Det är ju en intressant fråga! En atv med band går väldigt bra på stenig mark så länge svängarna inte blir för tvära. Tänk om en såndär är lika bra? Kunde vara nåt för min 10Ha gallring?

Avatar Fallback

Re: Terri 34C skördare och Terri 34 skotare i mossgallring

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439611
loppan skrev:Hur går det då i stenig terräng för en sådan här bandmaskin?



I stenig terräng finns bärighet för en hjulmaskin så då är det nog bättre med Malwa eller Vimek.

Användarvisningsbild

Re: Terri 34C skördare och Terri 34 skotare i mossgallring

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439612
busholle skrev:
loppan skrev:Hur går det då i stenig terräng för en sådan här bandmaskin?



I stenig terräng finns bärighet för en hjulmaskin så då är det nog bättre med Malwa eller Vimek.

Varför är det bättre?

Användarvisningsbild

Re: Terri 34C skördare och Terri 34 skotare i mossgallring

Bonnapajken  
#439631
loppan skrev:Hur går det då i stenig terräng för en sådan här bandmaskin?


De klarar förvånansvärt stenig terräng om man kan undvika de värsta stenarna. Skulle inte tro att Malwa eller Vimek är speciellt mycket bättre, för med stel axel under hytten lär det ju luta rätt mycket så fort det är en sten ivägen? Kanske tar sig fram lite bättre men kan inte vara roligt att köra.

Användarvisningsbild

Re: Terri 34C skördare och Terri 34 skotare i mossgallring

Torbjörn Johnsen  
#439648
stegmaster skrev:Trevligt reportage som vanligt. :-BD

Dock lite faktafel på Logmax 928 aggregatet, det kvistar inte 42cm , utan snarare 25cm(eller helt eksakt 245mm), med slutna knivar.(spets mot spets)
Rulleöppningen er 330mm.

http://www.logmax.com/en/products/928a


Tack för att du är uppmärksam stegmaster! Jag har ändrat max fälldiameter i texten här ovan till 42 cm enligt LogMax specifikation. Tyvärr är det lite knepigare att gå in och ändra i videon när den väl är publicerad. När det gäller kvistningsdiametern så kan den ju utryckas på lite olika sätt. Dels som du beskriver här ovan med "100% kvistning" och knivarna ihop men i praktiken så kvistar ju aggregat ett så grovt träd som det fäller om än knivarna inte når runt helt och hållet och det därför riskerar att bli nån kvist på undersidan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Terri 34C skördare och Terri 34 skotare i mossgallring

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439662
Uvskogen skrev:
busholle skrev:
loppan skrev:Hur går det då i stenig terräng för en sådan här bandmaskin?



I stenig terräng finns bärighet för en hjulmaskin så då är det nog bättre med Malwa eller Vimek.

Varför är det bättre?


Bandslitaget gör det omotiverat dyrt att köra med en Terri i stenrösen. Sedan borde timkostnaden vara lägre på en malwa eller vimek eftersom inköpspriset är lägre.
Det har gjorts flera jämförelser mellan band och hjul och så fort det inte är blött och mjukt vinner hjulfordon i driftekonomi.

Användarvisningsbild

Re: Terri 34C skördare och Terri 34 skotare i mossgallring

stegmaster  
#439674
Torbjörn Johnsen skrev:
stegmaster skrev:Trevligt reportage som vanligt. :-BD

Dock lite faktafel på Logmax 928 aggregatet, det kvistar inte 42cm , utan snarare 25cm(eller helt eksakt 245mm), med slutna knivar.(spets mot spets)
Rulleöppningen er 330mm.

http://www.logmax.com/en/products/928a


När det gäller kvistningsdiametern så kan den ju utryckas på lite olika sätt. Dels som du beskriver här ovan med "100% kvistning" och knivarna ihop men i praktiken så kvistar ju aggregat ett så grovt träd som det fäller om än knivarna inte når runt helt och hållet och det därför riskerar att bli nån kvist på undersidan.

Jo, så kan man ju ochså se det. :grin:
Men hur som helst blir det vel svårt att komma undan med virke som er grövre enn va rullerna öppnar (33cm), eller??? :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).