Motorsåg och handhållet

HVA 550 XPG dör på tomgång

195 inlägg 87263 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

anersimyra  
#437540 Både min nya 550 och den äldre som fick ny förgasare går som tåget.. \M/

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Astrix1  
#438311 Handlaren på hva har kopplat upp sågen på datorn kollat historiken på den mycket knas sa han, tydligen hade dom bytt tändmodul men inte talat om att det var en ny sa han trodde den blir klar fredag sa han.

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Astrix1  
#439659 Den hade även en lätt skada på kolv och cylinder, han hade en som vevaxeln gått av på så han skulle montera på begagnade delar på min såg.
Får se om den går fint och om det var värt att köpa en begagnad såg

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

traktorz  
#439756 Ofta vanskligt att köpa en begagnad såg. Går den bra vid provkörning, så kanske den är kurant. Sen ska man nog alltid lossa ljuddämparen och även inspektera kolv och cylinder via avgasporten. Men handlar man på distans, så är det inte så lätt att göra före ett köp.

Det låter som att du har tillgång till ett bra serviceställe. Så snart har du förhoppningsvis en såg som går som den ska!

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Astrix1  
#439768 Ska prova imorgon har inte fått pris ännu av handlaren, man får hoppas att föregående ägare tankat ren bensin och att det var det felet och att den inte drar tjuvluft

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Astrix1  
#441890 Kört upp 5 liter aspen nu med sågen nu, ny program vara och begagnad kolv nu går sågen igen. Fick även en begagnad främre båge till hva 238 så värmen fungerar på den allt gick på 1300:- kompis pris hade hjälpt en kompis till han så gott som gratis, så det betalade ju tillbaka sig

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Tassap  
#604480 Samma problem här med 560 xp och jag löste det genom att dra ett tunt buntband runt gashandtaget.Det funkar men inte skall det väl till sånt Åsa-Nisse trick på en svensk kvalitetssåg? årsmodell 2017 inköpt för dyra pengar.Efter 5 kinasågar tänkte jag satsa på en kvalitetsåg men nästa gång blir det åter en 500-kroorssåg från Jula.Jag har räknat på det och utslaget per år blir det halva kostnaden mot en dyr sk.kvalitetssåg.

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604516 Internet köp?

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Avslutat-02  
#604538
Tassap skrev:Samma problem här med 560 xp och jag löste det genom att dra ett tunt buntband runt gashandtaget.Det funkar men inte skall det väl till sånt Åsa-Nisse trick på en svensk kvalitetssåg? årsmodell 2017 inköpt för dyra pengar.Efter 5 kinasågar tänkte jag satsa på en kvalitetsåg men nästa gång blir det åter en 500-kroorssåg från Jula.Jag har räknat på det och utslaget per år blir det halva kostnaden mot en dyr sk.kvalitetssåg.


Vart satte du buntbandet, och vad hade du för problem med sågen?

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Tassap  
#604603
Mange skrev:Internet köp?

Nä,splitter ny från lokal återförsälare.

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Tassap  
#604604
vinterrojarn skrev:
Tassap skrev:Samma problem här med 560 xp och jag löste det genom att dra ett tunt buntband runt gashandtaget.Det funkar men inte skall det väl till sånt Åsa-Nisse trick på en svensk kvalitetssåg? årsmodell 2017 inköpt för dyra pengar.Efter 5 kinasågar tänkte jag satsa på en kvalitetsåg men nästa gång blir det åter en 500-kroorssåg från Jula.Jag har räknat på det och utslaget per år blir det halva kostnaden mot en dyr sk.kvalitetssåg.


Vart satte du buntbandet, och vad hade du för problem med sågen?


Jag drog det runt dödmansgrepp och på så vis drar bandet det lilla som behövs.Problemet är att maskinen dör på tomgång.Jag blir glad ifall den går några hundra timmar till sen får den göra sällskap med de andra sk.kvalitetsmaskinerna som hamnat i skroten.

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

totte  
#604610
Tassap skrev:
Mange skrev:Internet köp?

Nä,splitter ny från lokal återförsälare.


Då går du givetvis till återförsäljaren och begär att få det åtgärdat.

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Avslutat-02  
#604619 Instämmer med Totte...
Garanti och reklamation ska du utnyttja....
Det är dina rättigheter.

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Tassap  
#604624
vinterrojarn skrev:Instämmer med Totte...
Garanti och reklamation ska du utnyttja....
Det är dina rättigheter.

Det finns nog ingen garanti kvar efter tre år.Den har inte gått mer än tre säsonger och max 50 kubikmeter ved för eget behov har den jobbat.Det är ungefär vad kinamaskinen höll.Det är inte acceptabelt för en hva.

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Tassap  
#604628 Jag har kollat luftfilter,tändstift,svänghjul,ljuddämpare så troligast något med den här förbannade auto-tune eller nån förslitning i förgasaren.Den gick hårt och blev varm sen var det kört.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).