SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skördare

Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

43 inlägg 29536 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

LWB  
#429393
kjetilroeste skrev:Pusser grader med rondell hver gang jeg fyller diesel... :) Uansett liker jeg blueline godt. Har kjørt mye på flex før, og slik jeg ser det er de 2 sverdene omtrent like i slitasje og holdbarhet.
Noen av dere som har kjørt på flex, som også har prøvd blueline? Hva er deres synspunkter på dette?


Jag har en kund som kört på 67cm flex men nu gått över till blueline, den feedback jag fått är att han upplever mkt bra slitagetålighet samt lite "fladder" och vibrationer i svärdet. har bara kört några stycken svärd ännu så det är kanske lite tidigt att dra några slutgiltiga slutsatser.

Användarvisningsbild

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

Fredrik Reuter  
#434561 Här kommer nu äntligen recensionen från testkörningen med de nya blå svärden från Iggesund - BlueLine (se första inlägget i denna tråd).

Till att börja med en ursäkt för att det tagit så lång tid att återkoppla från testet. Det är många faktorer som spelar in men till syvende och sist är den största faktorn undertecknad och tidsbrist.

1485888258_daniel-dahlstrom-elk-skogs.jpg


ELK Skogsentreprenad i Säffle har testat Iggesund Blueline i slutavverkning med en John Deere 1270E med Waratah H270 skördaraggregat. Daniel Dahlström ( @datsun på Skogsforum) äger ELK Skogsentreprenad och är även den som testat svärdet.

5.500 m3fub hann Daniel med innan en grov björk (vad annars) satte stopp för testet och böjde svärdet. Svärdet kördes precis som vanligt och vändes aldrig. För den som kanske inte har full insyn i vad 5.500 m3fub betyder så kan det omvandlas till antal träd och sedermera totalt antal kapcykler. Här hamnar vi på ca 60.000 kapningar.



Som ni ser i videon och på bilderna så har svärdet klarat sig bra, imponerande bra till och med. Noshjulet verkar opåverkat och det finns inga urgröpningar i svärdskroppen runt noshjulet. Detta är annars ett ganska vanligt fenomen och gör till slut att kedjehoppen ökar och till slut att noshjulet skär ihop.
60.000 kap med en kedja som snurrar upp till 150 km/h påverkar givetvis. Det som är anmärkningsvärt är att slitaget är jämnt fördelat över hela svärdet och att materialet/legeringen verkar hård. Det är till och med så att graderna allt eftersom lossnar ur svärdet (graderna som slitits ned vid svärdsskåran). Normalt är annars att graderna stannar kvar och gör svärdet bredare längs slitsen, något som gör att svärdet till slut kapar dåligt och man får trimma bort dessa grader.
Nu kan det alltså vara så att legeringen är så pass hård att man inte behöver trimma detta, det sköter materialet självt.

I och med att svärdet är hårdare i materialet så är det också styvare. Det märks i mindre svärdssladder. Fladder i denna bemärkelse är det fenomen som får svärdet att självsvänga fram och tillbaka i såglådan i takt med skördaraggregat matar och stoppar trädet vid apteringen. Blir det mycket fladder på svärdet så kan man ha otur att starta kapningen precis när svärdet är i ett ändläge i sitt fladder. Då träffar det stocken snett och kan i värsta fall göra så sågningen nyper och man får ta omtag (produktionstapp).

Som ni ser i videon så hämtade jag svärdet och lånade en hydraulpress och riktade svärdet. Det är ganska vanligt att man kröker svärd i en skördare, det händer även den bästa. Vanligast är knepiga kapningar där oftast björken brukar inblandad, det kan vara en klyka som ska delas och stammen kommer skjutande på svärdet när det är ute. Annars är kanske den vanligaste orsaken att svärdet vid fällning fastnar stubben när det är helt genomsågat. Trädet ställer sig på svärdstoppen och den samma böjs utmed stubben när trädet faller. En annan orsak är att svärdet fastnar i fällskäret och för att rädda fällningen måste man rycka undan aggregatet, då böjs svärdet vara sig man vill eller inte.

Iggesund Blueline får med beröm godkänt. Det är stor skillnad på BlueLine jämte de skördarsvärd han normalt använt innan. Något som vi inte tagit med i denna test är ekonomi. Vi har inte heller tagit fram någon kalkyl och inte heller jämfört BlueLine med konkurrenter prismässigt. Men det var inte heller tanken, kanske kan vi göra något sådant i framtiden?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

rocky  
#439579 Finns dom svärden till gallringsaggregat? Någon som testat?

Användarvisningsbild

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

skogsjan695xl  
#439581
rocky skrev:Finns dom svärden till gallringsaggregat? Någon som testat?

Kortaste längd var 67cm vad jag förstod som.

Användarvisningsbild

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439592 Finns från 42cm till 90cm om man tittar på Iggesund Forest hemsida.

Användarvisningsbild

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

skogsjan695xl  
#439594
0470 skrev:Finns från 42cm till 90cm om man tittar på Iggesund Forest hemsida.

Ja du har rätt, men dom som är kortare än 67cm är 10mm slits.
Jag har 15 slits så jag hade missat kolla med smala spåret.

Avatar Fallback

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443456 Blev besviken ikväll, monterade första blueline igår...
Höll inte ens en dag knappt 300 kubik så for trissan.
Så få se om vi byter imorgon igen då?

Avatar Fallback

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

mikehonkala  
#443458 Mounted the first Blueline this week! So far it is working well, but have not cut very many cubics yet.

Användarvisningsbild

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

Torbjörn Johnsen  
#443467 It will be interesting to share your experience here after some 1000s cbmeters Mike:-)

Användarvisningsbild

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

Fredrik Reuter  
#443477
Valmet 890 skrev:Blev besviken ikväll, monterade första blueline igår...
Höll inte ens en dag knappt 300 kubik så for trissan.
Så få se om vi byter imorgon igen då?


Hej,
Det känns nästan som ett fabrikationsfel eller liknande.
Kolla med ÅF eller med Iggesund direkt och få ut ett nytt!

   TS
Avatar Fallback

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443478
Fredrik Reuter skrev:
Valmet 890 skrev:Blev besviken ikväll, monterade första blueline igår...
Höll inte ens en dag knappt 300 kubik så for trissan.
Så få se om vi byter imorgon igen då?


Hej,
Det känns nästan som ett fabrikationsfel eller liknande.
Kolla med ÅF eller med Iggesund direkt och få ut ett nytt!


Jo vi får se hur resten verkar hålla har sparat det och skrivit upp hur länge det höll.

Användarvisningsbild

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

Hsmab  
#449673 Hej, jag ser att de är inte bara jag som har problem med Iggesund svärd.
Har gjort av med 4 BL nu, en del håller inte mer än en dag, spåret fläks ut för mig. Vill tillägga att jag har jps fästet, vad har ni andra?

Avatar Fallback

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449763 Jag är inte heller impad hittills, gått 3 trissor nu på ca 4000 kubik... Trissan går i bitar och försvinner helt...

Avatar Fallback

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

mikehonkala  
#450000 I have some pictures now with my first Blueline. The nose is open now and it is worn so I will not repair it.

Avatar Fallback

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

mikehonkala  
#450001 I have notes of how many cubics and number of cuts. After reviewing them I will post the numbers. Surely the numbers will be different from most in Sweden as my forest is 90% hardwoods. (Maple, oak, birch, cherry etc)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).