SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

469 inlägg 174933 visningar 57 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439266 forbanna irreterande, tar år og dag å fila opp igjenn etterpå, iverfall om det er 18 toms kjede

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

T Landström  
#439269
can skrev:forbanna irreterande, tar år og dag å fila opp igjenn etterpå, iverfall om det er 18 toms kjede


Använder ju sällan längre svärd än 13 tum...max 15...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

anersimyra  
#439275
can skrev:forbanna irreterande, tar år og dag å fila opp igjenn etterpå, iverfall om det er 18 toms kjede

http://www.timberlinesharpener.com Då kan du få köpa den här av mig. Den är komplett med 4 - 4,8 - 5,5 mm carbider. Jag har endast skärpt en kedja av var storlek innan verktyget hamnade på hyllan. Anledningen är att jag handfilar minst lika bra på kortare tid än med verktyget... :smile:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439284 takk for tilbudet, men har meir tru på handfiling enn allslaks slipare og anna verktøy. Er blitt mykje meir fornøyd med resultatet etter at x cut kom i hus.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

anersimyra  
#439291 Jag håller med. Slipen fungerar visserligen riktigt bra men handfilning funkar ändå bäst... :-BD

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456875 Nu har jag filat denna några gånger och testat lite kap.
Ser nog ingen wow faktor så här direkt. Den är lik Oregon 30 kedjan, närmare den än 95 kedjan.

Just denna kedjan jag fått stora äran o pilla lite på är inte särskilt hård i tand.
Håller skärpan OK och är hyfsat lättfilad.
Att få denna att hålla skärpan länge blir en bra utmaning. Går nog lättare i mjukare träslag.
I torr alm blir den lätt varm om man inte håller den super vass.

Den saknar egenskaper jag gillar och behöver, presterar inte som super 20 kedjan i det jag sett hittills.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

MartinH  
#456919 Sågade i spik med X-cut och blev förvånad över att den höll skärpan så bra, det var inte bara att jag nuddade vid spiken.

Tycker att X-cut med 346 NE tar undan väldigt bra även när jag har hela svärdet på 15" i stocken.

Här är ett exempel på precisionsfällning med X-cut kedja. 70 cm från siktet i trädets fulla längd.

Mvh
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456931 Dessa kedjorna tar mindre kraft/tand än Super 20. Det gör 95 kedjorna med.

Spik ställer ibland till det ordentligt, ibland inte.
Porslin isolatorer ställer alltid till det..

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Hema  
#456937
Mange skrev:Nu har jag filat denna några gånger och testat lite kap.
Ser nog ingen wow faktor så här direkt. Den är lik Oregon 30 kedjan, närmare den än 95 kedjan.

Just denna kedjan jag fått stora äran o pilla lite på är inte särskilt hård i tand.
Håller skärpan OK och är hyfsat lättfilad.
Att få denna att hålla skärpan länge blir en bra utmaning. Går nog lättare i mjukare träslag.
I torr alm blir den lätt varm om man inte håller den super vass.

Den saknar egenskaper jag gillar och behöver, presterar inte som super 20 kedjan i det jag sett hittills.

Är det en annan version än 1,3 X-cut?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456968 Nej. Inte vad jag vet.
Detta är den som diskuteras i denna tråd.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Hema  
#456970
Mange skrev:Nej. Inte vad jag vet.
Detta är den som diskuteras i denna tråd.

Jag tänkte på att 1,5 0,325 snart borde komma, samt 3/8-delning och de borde väl fortfarande kunna komma att kallas för X-cut?

Anledningen till min fråga var att du skrev:
Just denna kedjan jag fått stora äran o pilla lite på är inte särskilt hård i tand.

Men det kanske var övertolkning från min sida. Kanske att X-cut blir lite annorlunda när den hoppar upp till 3/8 och du är väl mer känd att använda grövre doningar sas. :)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456973 super 20 er det 20,21 og 22 lpx kjedene du meiner då? Tørr grov alm er sikkert noke av det hardaste ein kan saga i, sikkert ikkje enkelt. Til frisk virke synes eg x cut sålangt er det beste eg har prøvd iverfall på ei 50 kubikk sag eller deromkring.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Jim_the_one  
#457004 Skulle kapa en gammal dörrkarm till ved. Tänkte rätt många obarnvänliga ord när jag från baksidan sågade i gångjärnet. Flyttade en bit och ja bilderna talar väl för sig själv.
Vad som var mest förvånande var hur bra den ändå sågade efter denna behandling.
Dock saknades 2 tänder vid filningen.
1496040493_20170510_173342.jpg

1496040484_20170510_173401.jpg

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457046 Beskrivande inlägg. Särskilt när man vet hur tanden ser ut och skär efter ett sånt här uppdrag.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

anersimyra  
#457086 Upplever man att x- cuten klarar spik och gångjärnssågning bättre än andra kedjor är det annat än kedjan som spelar in, sådant klarar den lika uselt som vilken annan kedja som helst.. :((

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).