Skogsröjning

Utrota sly i ekbestånd.

15 inlägg 16958 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Utrota sly i ekbestånd.

Kalleskog  
#438990 Jag har ett ekbestånd där det växer en hel del sly. Slyet stör mitt öga och jag skulle vilja utrota det. Har kört ner slyet ned röjsåg några gånger men det växer upp i kvadrat känns det som. Vet att man kan pensla Roundup på stubbarna men är rädd att Roundupen även ska ta död på ekarna. Tips mottages tacksamt!



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Utrota sly i ekbestånd.

Ferguson system  
#438995 Å lage flis av krattet og sprute det utover fungerer ganske bra, hindrer ettervekst til en viss grad.
Ecoplug er et annet alternativ. Borr hull i stubbene i ytterkant (kambiet) og slå i ecoplugger. http://www.ecoplug.com/

Edikk (Sterk - 35%) kan også brukes, men krever forsiktighet ved bruk i likhet med roundup.

Avatar Fallback

Re: Utrota sly i ekbestånd.

Elfving  
#439061 Min erfarenhet av sly (sådant som har möjlighet att slå upp från stubbar) är att det har tre års livskraft innan du bli kvitt det. Att det växer upp i kvadrat antyder al eller sälg. Dessa har tillräckligt med energi i rotsystemet för att komma tillbaka med kraft flera år i rad, men slår du bort dem med slyklinga varje år de två första åren är de så pass utmärglade att det troligen inte blir någon ny säsong!
Det är snarare normalt att dessa är fyrdubbelt värre året efter röjning, så skall det vara eftersom de skjuter upp allt de har för egen överlevnad.
Roundup låter lätt, men jag skulle rekommendera att köra med slyklinga flera år i rad i stället.

Användarvisningsbild

Re: Utrota sly i ekbestånd.

anersimyra  
#439074 Erbjud gratis fårbete.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Utrota sly i ekbestånd.

Amatörhuggare 62  
#439075 Man skall ha sly , i Ekbestånd åtminstone runt stammarna.

Annars kan d bli vattskott.
Å då sämre timmer.
Min erfarenhet.

Användarvisningsbild

Re: Utrota sly i ekbestånd.

anersimyra  
#439100 Vattskott kan uppkomma om ekarna stått skuggigt och huggs fram för hårt vid ett och samma tillfälle. Men efter att jag nu har arbetat just med frihuggning av ek de senaste 4,5 åren kan jag säga att faran många gånger överdrivs. Vi fick kritik för att vi inte frihugger i etapper över två till tre år, anledningen skulle vara kraftig ljuschock med kraftig tillväxt av vattskott som följd. Beståndet vi började med för 4,5 år sedan består av träd i åldersspannet 20 - 300 år. Beståndet var kraftigt beskuggat och konkurrensutsatt av gran och stora stamtäckande bestånd av Hassel. Beståndet kom mer att likna en park när vi var klara, det förutspåddes av d.i.v förståsigpåare att bestådet skulle dö redan året därpå, hasseln skulle enligt förståsigpåarna gallrats med sekatör för att sakta vänja stammarna vid mer ljus.. :shock: Numera är dock beståndet riktigt fint och saknar varje spår av vattskott på stammarna.. :-BD

Avatar Fallback

Re: Utrota sly i ekbestånd.

Amatörhuggare 62  
#439108 Låter ju bra.
Kul att det blev bra.

Avatar Fallback

Re: Utrota sly i ekbestånd.

Amatörhuggare 62  
#439170
1487488618_20170219_080816.jpg
1487488716_20170219_080609.jpg
1487488689_20170219_080622.jpg
När jag for t skogen. Körde ja förbi mina 13 Ha Ek.

Tog några bilder.

Användarvisningsbild

Re: Utrota sly i ekbestånd.

anersimyra  
#439174
Amatörhuggare 62 skrev:Låter ju bra.
Kul att det blev bra.

Det vore dock något " stjärtigt " om de plötsligt sköt mängder av skott för att sedan stendö.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Utrota sly i ekbestånd.

anersimyra  
#439175
Amatörhuggare 62 skrev:
1487488618_20170219_080816.jpg
1487488716_20170219_080609.jpg
1487488689_20170219_080622.jpg
När jag for t skogen. Körde ja förbi mina 13 Ha Ek.

Tog några bilder.

Drömmarker.. :-BD :-BD

Avatar Fallback

Re: Utrota sly i ekbestånd.

röjar kalle  
#439176 Fint bestånd för kommande generationer att skörda. \M/

Avatar Fallback

Re: Utrota sly i ekbestånd.

Amatörhuggare 62  
#439180 anersimyra, ja man skall gärna ha lite busk närmast stammen.
Man har ju under åren i skogen sett.
Både bra å dåligt.
röjarkalle , ja redan i tioårsåldern så var man med Far. M en buskhack.
Å stångsåg.

Man kan tacka Far. Som inte gick på skogsstyrelsens påhitt .
Som hette 5 : 3 skog !!
Huvaligen så mörkt å svart, d vart.
Om d blivit Gran.
Det är ju därför vi har så olika skog.
Egna idéer. Är bra.
Då blir d ju mångfald. (Annan tråd )
Och att Far med sitt engagemang. Tämjde mig .

Användarvisningsbild

Re: Utrota sly i ekbestånd.

JensSkoog  
#439198
Amatörhuggare 62 skrev:När jag for t skogen. Körde ja förbi mina 13 Ha Ek.
Tog några bilder.

13 ha. ekskog :surp: :surp:

Ser bra ut, "Amatörhuggare 62"

Avatar Fallback

Re: Utrota sly i ekbestånd.

Värmlänning  
#439314 Väldigt fint bestånd. Vad har du för avstånd mellan huvudstammarna? Ålder?

Avatar Fallback

Re: Utrota sly i ekbestånd.

Umea  
#439325 Så jätte fint !

Vilken känsla att få ströva i skog med Ek. Det är något som inte finns här i norra Sverige.

Ha en Trevlig kväll !

Bästa Hälsningar från Umeå

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).