SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

469 inlägg 174931 visningar 57 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

traktorz  
#437919
sundelius skrev:Nu har till och med jag införskaffat x-cut kedjor.
Har en undran :?:
Har aldrig blivit vän med rullmallarna utan trivs bäst med oregonmallarna som man snäpper på filen. Är det någon som filar med sådan på x-cut och får ett bra resultat :?:


X-CUT kedjan kräver ju en ny rullmall - denna nya har lätt igenkännbara oranga plastrullar.
Men annars torde ju den filhållaren du nämner funka som vanligt med ⌀4.8mm rundfil. Om jag minns rätt är det 30° filningsvinkel som gäller. Har dock inga egna erfarenheter på jämförelsen mellan de två för tillfället.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

sundelius  
#437935 Jo jag vet att det är en speciell rullmall till x-cut. Därav undran, till andra kedjor spelar ju det ingen roll om man kör med min variant.
Åf visste inte :???:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

alias  
#437936
sundelius skrev:Jo jag vet att det är en speciell rullmall till x-cut. Därav undran, till andra kedjor spelar ju det ingen roll om man kör med min variant.
Åf visste inte :???:


Läge att ta steget och börja fila på frihand???

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

sundelius  
#437940 Nja, är väldigt nöjd med den här varianten.
Har en tendens att komma lite djupt i tanden och med det här hjälpmedlet slipper jag det och klarar filningen snabbt och får för mig ett dugligt resultat

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

T Landström  
#437960
anersimyra skrev:
can skrev:
Hema skrev:Men ni som kör med X-cut på 560, har ni då skaffat 1,3-svärd till denna? can

Angående hur man ska sikta med de Husqvarna, Jonsered och Stihl går att finna på Säker skogs sida:
http://sakerskog.se/praktika-info/arbetsteknik-och-utrustning/saker-tradfallning/
Bild

Ja blei vel kjøpt i fjor haust og blei bedt om å få ho levert med 18 toms x cut kjede og 1.3 sverd. Takk for felletipset
Med HVA sågar siktar man ca 16 meter framför sig med stammar på ca 30 cm brösthöjdsdiameter. Ju grövre stam därefter får man sikta längre bort.. :ugeek:


Är det verkligen brösthöjdsdiametern som styr... Är det en stor avsmalning så felar det ju lite...kanske inom marginalerna... För sedan jag kom på hur jag skulle sikta med Husqvarnan så har jag inte fällt fast några träd... :lol:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437967 Med nedslasplats menat jag den yta trädet landat på. I slutet på toppen finns inte mer nedslagsplats men fällriktning fortsätter så långt ögat når.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Amatörhuggare 62  
#438767
1487342204_14873421829851176380524.jpg
X-cut är super.
Hinner 1 till t skymningen

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

protwia  
#438769 Efter att ha kört med kedjan i veckan så får jag nog tumma lite på tanken av förändringar och nya påhitt :grin: Riktigt trevlig överraskning hur bra skärpan håller må jag säga.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

SawTroll  
#438885
Mange skrev:Med nedslasplats menat jag den yta trädet landat på. I slutet på toppen finns inte mer nedslagsplats men fällriktning fortsätter så långt ögat når.


Uansett så spiller noen cm (eller dm) hit og dit sjelden noen rolle i skogen - jeg har ofte brukt et passelig dypt enkelt kutt i ønsket fallretning litt under nivået for selve felle-kuttet, i stedet for et mer eller mindre åpent styreskår, når nøyaktighet ikke var nødvendig. Det er ofte "godt nok", ute i skogen - men selvfølgelig fullstendig ubrukelig om du vil ha treet til å falle i en annen retning enn den naturlige.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

loppan  
#438899 Men det går åt mycket filar,även x cut är hårdare att fila än 21 bpx.
För några dagar sedan gav jag min f-n på att få till en gammal speedcut som var halvt nerfilad och såg ut som kriget.
Efter mycket omsorgsfull filning först med oregon filmall och sedan en omgång till på frihand samt ordentlig nedfilning av ryttarna så kan jag konstatera att den går något bättre än den nya x cuten.
Då är det ju en ganska nedfilad kedja med halva tanden kvar.

Det som skiljer x cut från speedcut är den misslyckade härdningen på Oregon som gör den svårfilad samt cromsläppet.
Det vore intressant att få prova en rätt härdad speedcut som jämförelse.

Jag tänker dock inte köpa en på länge förrän dom säkert kommit till rätta med problemet.

Jag har sett tendens till cromsläpp även på x cut,det har väl med den agresiva vinkeln på dessa kedor.
Så fortfarande liten fördel till x cut

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

frankie  
#439141 Någon mer än jag som upplever att stötvinkeln inte blir lika spetsig vid filning med mall och 4,8-fil som den var ur förpackningen? Ska testa 4,5 imorgon.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Elfving  
#439169
loppan skrev:Det vore intressant att få prova en rätt härdad speedcut som jämförelse.

Jag tänker dock inte köpa en på länge förrän dom säkert kommit till rätta med problemet.


Oregon brukar veta vad de gör och att speedcutkedjan verkligen skall vara så dålig som hittills påvisats tror jag inte på. De har haft otur/varit klantiga och sålt felaktigt härdade kedjor under en period men detta har de rimligen fått ordning på sedan länge!
Naturligtvis påverkar detta inte prestanda för alternativet xcut, den är riktigt bra.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

T Landström  
#439247 Skulle hjälpa en bekant att ta ner några träd på hans tomt idag och som tack för hjälpen skulle jag få den nya kedjan och testa...men vilken skit...den klarade ju inte spik :lol:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439251 I nærheita av bebyggelse er det nesten alltid spikar i dei tre som har fått stått noken år. Bruk så kort sverd som mulig.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

T Landström  
#439252
can skrev:I nærheita av bebyggelse er det nesten alltid spikar i dei tre som har fått stått noken år. Bruk så kort sverd som mulig.


I detta trädet satt spiken 5-10 cm in vid roten...så jag sågade i spik redan när jag började med riktskäret...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).