Uppvärmning

Vilken panna?

28 inlägg 8859 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken panna?

jannee  
#438226 En bekant bytte från Perifial (som började läcka vid ålder av 25 år) till Calmarpanna. Calmar är betydligt effektivare + gör också av med betydligt mindre ved.
Dock bör veden inte vara riktigt kruttorr.
Totalkostnad för bytet låg runt 33 000 kr, en del rörisar har bra rabatter :grin: .

Avatar Fallback

Re: Vilken panna?

ulfgustav  
#438287 Viadrus har både miljögodkända och icke miljögodkända, beroende var du är bosatt så får du välja, jag har en U22 den har verkligt bra förbränning är bekräftat av sotare som jag rådfrågat
Den är icke miljögodkänd men det behövs inte där jag är bosatt. För övrigt vad hjälper det med miljögodkänd panna om din ved är "skitdålig"
Betr vedförbrukningen så är jag riktigt nöjd, betydligt lägre förbrukning än tidigare pannor Albin, Diom och CP, har haft flera hus och i samtliga har jag satt in Viadrus

Användarvisningsbild

Re: Vilken panna?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438386 Vad har "skitdålig" ved med det hela att göra?
En miljögodkänd panna har högre verkningsgrad än en icke godkänd.

Sotarn borde va den som man kan lita mest på. "Min" sotare menade att Viadrus helt klart har sämre verkningsgrad än pannor typ Värmebaronen o liknande.
Men dom har förmodligen lång livslängd samt är billiga.

Bäst pris på en panna får man om man känner en röris o ber han köpa den.

Grannen köpte en Atmos för 4 år sen o är nöjd.

Själv eldar jag i en Värmebaronen Vedolux UB från -98, helnöjd med den, har inte bytt keramik än.



Magnus M

Avatar Fallback

Re: Vilken panna?

ulfgustav  
#438430 "Magnus M"]Vad har "skitdålig" ved med det hela att göra?
En miljögodkänd panna har högre verkningsgrad än en icke godkänd."

Ja du Magnus Jag har grannar i min omgivning som har satt in "sk" miljögodkända pannor och då verkar dom tro att de kan elda med vilken "skitdålig" ved som helst och hur blir det då med miljön???? Det kan man då fråga sig, med sådan ved får man också låg verkningsgrad i en miljögodkänd panna

A och O vid vedeldning är att ha bra och framförallt torr ved

Avatar Fallback

Re: Vilken panna?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438662 Man får aldrig verkningsgraden som pannorna säljs med, labbinstallation, labbmätt luft in optimalt för rök ut, och hur fasen noga tillredd ved kan de ha.
En sotarmästare kan ta ut verkningsgraden på just din installation, kommer ligga långt från tillverkares siffror.

Avatar Fallback

Re: Vilken panna?

skogshasse  
#438665
ulfgustav skrev:"Magnus M"]Vad har "skitdålig" ved med det hela att göra?
En miljögodkänd panna har högre verkningsgrad än en icke godkänd."

Ja du Magnus Jag har grannar i min omgivning som har satt in "sk" miljögodkända pannor och då verkar dom tro att de kan elda med vilken "skitdålig" ved som helst och hur blir det då med miljön???? Det kan man då fråga sig, med sådan ved får man också låg verkningsgrad i en miljögodkänd panna

A och O vid vedeldning är att ha bra och framförallt torr ved


vilken verkningsgrad är det ni pratar om en panna har två olika verkningsgrader???????????

Avatar Fallback

Re: Vilken panna?

Ldsaren  
#438674 Torr ved är väl givet ..vatten brinner väl inte vad jag kan tro :smile: Går ju åt energi att torka bort vatten när det brinner i pannan
Tycker att kall ved som ligger ute minus 15 är segare än varm ved

Kolla på rökgas tempen .ska väl ligga på ca 250 c .Jsg har konvektorplåtar i tuberna

Användarvisningsbild

Re: Vilken panna?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438814 @ulfgustav
Ja vi vet nog båda vad vi pratar om.
Om man tror att allt blir jättebra bara för att pannan är miljöklassad så är man ju fel ute.

@bengt.a
Att verkningsgraden i installationen hemma inte är som när den provas är väl självklart. Det viktiga med en standardiserad labbprovning är ju att alla tillverkare jämförs under samma förutsättningar. Sen är det ju upp till var o en o ordna en så bra installation som möjligt.

Kan förövrigt tipsa om vad nytta en glidgjutning i pipan kan göra.
Gjorde detta nyligen o nu har jag problem att få över vattnet i tankarna i tillräcklig fart. Blev en markant skillnad.
Har alltid haft ca 250 grader rökgas o rökgasspjället i hack 4 av 8.
Efter gjutningen så är det hack 6 som gäller o panntempen drar iväg upp mot 90-95 grader.

Angenäma problem:-)

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Vilken panna?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438819 Vad har du för rökgastemp nu då?

Användarvisningsbild

Re: Vilken panna?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438835 Ligger på 270-280 nu med spjället 2 hack längre in.
Men känns som jag måste strypa mer. Har inte några turbulatorer i men kanske får skaffa det.
Jag har ingen fläkt i min panna o utan turbulatorer har det funkat perfekt hittils.
Har ganska lång pipa o huset ligger bra så draget är riktigt bra
Funderade oxå påom man kan öka vattenflödet. Pumpen i laddomaten går på fullt nu, har inte kollat om det finns pump med högre flöde till den.
Kanske inte går med dom rören jag har.
28mm ca 5 meter.

Magnus

Avatar Fallback

Re: Vilken panna?

Hansson  
#443045 Jag skulle bestämt avråda er att köpa en viardus panna.
Det är ju inte ens en vedpanna utan är avsedd för kol.
Verkningsgraden är kass den har litet ved magasin i förhållande till effekten, det betyder att det kommer bli många besök i pannrummet.
I boverketsbyggregler stod det tidigare att pannor i tätbebyggt område måste vara miljögodkända. Man har nu tagit bort frasen tätbebyggt område.
Det betyder alltså att sotaren kan belägga din nyinköpta kolpanna med eldningsförbud.

Känns dumsnålt att spara in några tusenlappar på en pryl som du skall använda nästan varje dag i typ 25år. ..

Avatar Fallback

Re: Vilken panna?

ulfgustav  
#443067 Jaha du Hansson jag tror du skall läsa på lite mera innan du uttalar dig:
http://www.lindquistheating.se/varmepan ... cules-u22/

Avatar Fallback

Re: Vilken panna?

Hansson  
#443093 Vad vill du jag skall läsa på om?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).